Nem tudom, hogy az idő teszi -e, de gyakran sóvárogva gondolok
vissza arra, -a nem is rövid- időre, amelyben még nagyobb volt
a programok özöne Amigára. Az ember nem győzött végig csinálni,
vagy éppen csak betelni egy játékkal, mikor már kezében is volt
egy új, nem kevés esetben mérföldkő a játékok történetében.
Valahogy elfogytak a mérföldkövek. Persze mindenki jól ismeri
az okot, és többnyire a körülményeket, amik ide vezettek.

Két divatos műfaj emelkedett ki mára az Amigás játékok tengeréből és
egy a piacon megmaradni kívánó software kiadónak ezeket jól
kell ismerni, hogy ott kikötve, szilárd talajt tudhassanak
lábuk alatt. A 21th Century Entertainment (akik a saját rossz nyelvük
ellenére mégis maradnak az Amiga mellett), neve egybeforrt a
pinball játékokkal, míg a másik szigeten (Gloom klónok) jóval nagyobb
tömeg gyűlt össze. Fennállásuk alatt kevés más témájú programmal
jelentek meg. Ezek sikerét jól jellemzi, hogy egyetlenre sem emlékszem.
Azaz mégis, ám annak a pizzás fiúnak a kalandja is csak negatív
példaként fogott meg.
Tehát ezt a céget tekintve könnyen hihetnénk, hogy a következő század
egyetlen szórakozása a pinball lesz.
A műfaj elitje, a Pinball Illusions  már elég régen jelent meg, hogy
végre valami letaszítsa trónjáról.
A Pinball Mania nem bizonyult erre alkalmasnak, de remélem
nem járatta le a kiadó becsületét olyannyira, hogy a legfrissebb,
legújabb és talán eddigi legjobb dobásuknak ne szenteljünk mindannyian
elegendő figyelmet.
Egy Svéd csapat a Liquid Design munkáját dícséri a következőkben,
nem ok nélkül magasztalt igazi Amigás kincs. Kincs, mert ilyesmivel
mindenki szívesen tölt el több kevesebb időt, és gépünk legerősebb
oldalát tárja felénk. A manapság gyakran feszegetett hardware
korlátok mögött tökéletesen fut a program, valami elképesztő sebességgel.
Valahogy az az érzésem nem is törekedtek egy eredeti pinball asztalon
uralkodó fizikai törvények pontos szimulálására, hanem inkább játékot
akartak készíteni agresszíven gyors akcióval. Kiváncsi leszek,
amennyiben elkészül a PC-s változat, milyen erőgép lesz feltüntetve
a dobozon minimális konfigurációnak (talán DX8/1000 32 Mb?).
Négy asztal kapott helyet a programban. Mindegyikük kellőképpen különbözik a
többitől, annak érdekben, hogy minél tovább lekösse figyelmünket.
Hasonlóan más flipperekhez, itt is a legelső asztal tűnik a legkidolgozottabnak,
a legösszetettebnek. Jelen esetben ez a MEAN MACHINES nevű asztal.
Mindenféle autós őrülettel találkozhatunk, hard core zenei aláfestéssel.
Mielőtt azonban a részletekben elvesznék, nézzük tovább a játékot egészében.
Kezdjük a golyóval. Ez amolyan acélból való, gömbölyű, a gravitációnak és
általában Newton úr törvényeinek passzívan engedelmeskedő fényes kütyü.
A golyó felülete fényes, az ilyenről pedig a fény hol erre hol arra vetődik,
ami a Slamtilt-ben remekül tetten érhető.
Irányítás:
Egy ilyen bekezdés láttán, pinball játék esetén nyilván azt hiszitek,
hülyére veszem az olvasót. Erről szó sincs, de itt az ALTok társakat kaptak.
Valamennyi asztalnál, egyes esetekben a két SHIFT és a RETURN is feladatot
kap. A billentyűk természetesen szabadon átdefiniálhatóak. Amikor a pontjelző
tábla éppen video játék módban van, akkor szintén a flipper karok billentyűit
használhatjuk.
A kijelzőn megjelenő kb 4 színű animációk, játékok és feliratok üdvözítő
látványa egy GameBoy grafikusnak is büszkeségére válhatna. Az első
asztalon egy rendes Forma-1 versenyt játszhatunk a kijelzőn, a másodikon
hajóra lőhetünk… Frenetikus!
Mikor valami nagyon ügyeset cselekszünk golyónkkal, akkor kapunk még
néhányat ráadásnak. Játszhatunk 2-3-4 labdás multiballt. Ilyenkor az asztal
automatikusan hi-res felbontásra válthat, amennyiben bekapcsoltuk az Options
menüben. Mikor már a ‘felesleges’ golyók aláhullottak, a képernyő visszavált
lo-res-be. Ide kívánkozik megemlíteni az általam átélt egyetlen hiányosságot,
miszerint nem válthatunk át tetszés szerint kis és nagy felbontásba.
El sem tudom képzelni, hogy PC-n egy flipper, hogy mehet 200 soron!
Még a 256 sorban is csekély része fér el az asztalnak, pedig gyakran minden
részén lenne mit vizuálni.
Ízelítőnek lássunk néhány értékesebb feladatot a 47 közül.
Mean machines:
Chicken race mode
Két autó indul el szemközt egymással. Az egyikben Te ülsz folyamatosan
gyorsulva. Chicken, aki előbb rántja el a kormányt. Hülye, aki inkább
ütközik. Mikor már kellőképpen verejtékezik a homlokod, lőj be a bal oldali
lap-ball csapdába. Minél később, annál több pontért.
Formula 1 race mode
A pontszám kijelzőn kanyargó pályán maradva kell 6 kört megtenni. A jármű
sérülése a bal oldalon látható. A labda miatt nem kell aggódni, a karok helyett
a kormányt vezérled. Körönként 20 millió, a végén pedig egy extra golyó vár.
Pirates:
The magnatable
Egy mágneses mezőn két elektromágnessel hülyítve a golyót, egy véletlenszerű
nyereményért kell a legurulástól megóvni, majd a felső fészekbe bejátszani.
Shark attack mode
Az éhes cápánál csak a rettegő matróz úszik gyorsabban. A kijelzőn láthatjuk
kettejük között a csökkenő távolságot. A golyót jobb helyekre juttatva
időt nyerhetünk. 32 másodperc után a cápa inkább egy motorcsónak után néz.
Ace of space:
Blam! Mission mode
A feladat egyszerű. Különböző idegen célpontokat kell a plasma fegyverrel
megsemmisíteni (a megfelelő rámpára küldeni a golyót).
Mikor először játszottam ezen az asztalon, azonnal feltűnt célpontként egy PC.
Bár még azt sem tudtam mit kell tennem, ösztönösen rándult meg ujjam a helyes
pillanatban. Rögtön megkedveltem a Slamtilt-et.
Night of Demons:
Werewolf video mode
Ismét egy video game. A ránk rontó farkast kell egy automata pisztollyal
szitává lyuggatni, a két ALT gyors noszogatásával. Ezután gyorsabb farkas
több pontért, aztán szaladó farkas milliókért, majd új billentyűzet vagyonokért.
Talán elég is lesz ennyi. Akinek ez nem csigázta fel érdeklődését, annak is ki
KELL próbálni! A játék annyira jó, hogy nem merem az Illusions mellé állítani.
Köztudott ugyanis, hogy a klasszikusokat nem lehet túlszárnyalni.
Nagyon remélem, hogy a két szerző két éves munkáját kellőképpen el fogja
ismerni az Amigás tábor. Sajnos nekünk ebben nem sok szerepünk lehet.
Pedig szívesen részt vállalnék benne. Nem lenne jó nekünk, ha PC-s fejlesztőként
azt mondanák egy fél év múlva, -Itt ez a képdigi, fél óra alatt összedobunk egy
jó kis windózos multimicsodát, azt a sok windózos egymást tapossa majd
érte a bótokban!
Végső értékelésre nem is kívánom fecsérelni a billentyűket, hiszen szinte
tökéletes a program. Ja, még boot start-ja is van. Akinek kevesebb a mem-je,
annak sem kell startup nélkül boot-olni, aztán mindenféle badarságokat pötyögnie.
Tényleg befejezem az agyondícsérést, mert még azt gondoljátok, hogy így akarok
Liquid Dezign-os pólót lejmolni. Mást viszont nem is lehet róla írni, úgyhogy
Slam Tilt! Tilt! Tilt!