A modern arénában a sportoló gladiátor, az ellenfél pedig megsemmisítésre ítélt célpont…

A Bitmap Brothers jóvoltából már megint egy régi klasszikus polírozgatásának tanúi lehetünk, a ’tesók’ ugyanis célba vették az ultra-brutál elvekre épülő futurisztikus sportág, a Speedball kockásítását. A cél ’nemes’: a Zed ’kovácsai’ a több mint 30 igényesen megtervezett stadion csillogó padlóján 3D-ben szeretnék visszatükrözni a vérüket hullajtó csapattagok arcát. A mai hoki utódjának felfogható küzdelem nem piskóta, ezt is gólra játsszák, de mint mondani szokás: ’az egyetlen szabály, hogy nincs semmiféle szabály’. Rohanj, ütközz, szerelj és passzolj, egy-két fog simán belefér, a fő, hogy nyerj, besöpörd a lóvét, és mehet minden tovább. Hangulatilag talán a Csillagközi Invázió bevezető részében látható meccs, vagy a Rollerball (ebben játszott Magyarhon hollywoodi üdvöskéje – Dobó Kata) tükrözi a legtökéletesebben az arénában folyó csapatmunkát. Taktika és izom versenyez egymással, szerencsés esetben mindkettő, tehát csöppnyi gógyi se árt. Amúgy a fejlesztők nem titkolt célja az, hogy a véres sport online legyen, ennek érdekében dedikált szerverekkel, beépített klán- és chat-támogatással, valamint folyamatos frissítésekkel igyekeznek majd a rajongók érdeklődését ébren tartani…
A Speedball, mint a krónika hírül adja, a 21. század közepének tömegsportja ’volt’, de virágzott a korrupció és hiányzott a tőke, így csak 2100 után születhetett újjá a Word Speedball Liga keretében. Amigások még emlékezhetnek a Speedball 2: Brutal Deluxe-re, nos, annál is gyorsabb, full-contact meccsekre szabják át az alkotást. Az új verzió kifejezetten épít az ’egyes’ felhasználóra, karrierlehetőséget kínál, számos megnyerhető kupát, kieséses versenyt, folyamatosan fejlődő csapattagokat. A besöpörhető nyereményből finanszírozhatók aztán a csapatépítés klasszikus fogásai, tehát lesz ’adok-veszek’ és ’felszerelek’, ez utóbbi a játékosok védelmét szolgáló páncélzat csiszolgatásában nyilvánul meg.
Mint minden ’normális’ labdajátékban, itt is van kapus, védő, középpályás és támadó, természetesen mindegyikük eltérő mind vizualitás, mind játékstílus tekintetében, de hangsúlyozottan kiegyensúlyozott kasztokról van szó – komplex az összeállítás –, különben egynémely csapattag elveszne az online érdeklődésben. Adott a tréningezés lehetősége, a single mód szinte erre lett kitalálva, mármint hogy olyan képességeket – speciális mozdulatokat – ’fejlesszünk ki’, amikkel partiban lehetünk az ellenfél legerősebb játékosaival szemben. Az állóképesség és az ügyesség különösen fontos, ettől függ a gyors labdaszerzés, ám az elhajított ’bőrért’ vérre menő küzdelemben már nem pusztán egy-két pofon kiosztása vagy a szimpla becsúszó-szerelés alkalmazása lehetséges. A full contact mozdulatsorokat helyzetspecifikus irányítás segíti, remélem, ezzel a védők és a támadók egyszerű felületbe integrált csihi-puhi módszerével sikerül leküzdeni a bonyolultabb sportszimulációkra jellemző tíz ujj–húsz gomb problematikát. A sérülések kérdése Damoklész kardjaként lóg minden edző feje felett, ezt a kérdést itt sem lehet megkerülni. Nos, minden játékos rendelkezni fog ’/v/érzékenységi’ mutatóval, az ártalmas durvaságok különbözőképpen hatnak rájuk, a beszerzett ’bibi’ ráadásul az egyed romló mutatóival jár, ami nem jelenthet mást, mint hosszú-hosszú tréningmunkát.
Egyetlen röpke válasszal maradtam adós, miszerint ’tömegsporttá’ válik-e a készülő alkotás?! Nos ezt majd meglátjuk, bár a project már jóideje jegelve van a fiúknál.

Bitmap Brothers
Kelet-londoni patinás, jó nevű csapat, egy a ’régi öregek’ közül – jelzi ezt az 1987-es alapítási évszám. Az első Amigára írt játékuk, a Xenon shoot ’em up 100000-es példányszámot ért el. Ezt követte a Speedball futurisztikus sportszim, majd olyan nevek jöttek, mint a Magic Pockets, Gods, Cadaver, Xenon 2, Speedball 2, The Chaos Engine, The Chaos Engine 2, Speedball 2100 és persze a Z: Steel Soldiers, amellyel újabb kitörölhetetlen nyomot hagytak.  Számos platformra fejlesztenek – PS, GBA, Nintendo, de ami jelenleg PC-s tárgykörben fontos lehet, az a WWII: Frontline Command, egy igen ígéretesnek tűnő real time stratégia…