Az apró újítások melletti folyamatos csiszolgatás felettébb igaz az Electronic Arts képződményeire, azon belül is a sportjátékokra. A téli órákra évek óta remekelő, mellesleg egész kellemes szórakozást nyújtó, extrém sport SSX széria legifjabb tagját dobtuk a mélyvízbe – vajon tud-e úszni az árral, vagy ő maga lesz az ár? A havas cipőket lerázva, a snowboardokat épp csak helyükre akasztva invitálunk benneteket egy kis hegyi kalandtúrára – aztán mennénk is szépen vissza a hóbuckák közé betyárkodni…
Nem mindennapi masina lehet az EA „játékgyártó” gépezete. Hosszú évek óta tendencia náluk, hogy az aktuális év újításait és változásait belecsempészve a jól bejáratott franchise-okba, időről-időre kiadják ugyanazt a programot. A lelkes olvasó is tudja, mire gondol az író: az NFL, FIFA, NHL, NBA fejőstehenekre. Azonban vannak olyan, kicsit ebből a profilból kieső produktumok is, melyek a kezdeti gyengécske kódhalmazból mára már igazi sikerjátékká nőtték ki magukat. Habár a téli játékokat érintő okosságok, mint pl. a most dicsfényben fürdő SSX On Tour is eleinte gyengén muzsikált, mára egy erős és éremesélyes sorozattá avanzsálódott (Amped, valaki?), de – hiába volt sikerjáték – ráfért már egy kis vérfrissítés.
Az EA hódeszkásprogram-fejlesztői (huhhh…) teljesen új irányt vettek, a valószínűleg kissé bekattant rajzolók és animátorok olyan látványt álmodtak meg, mely merőben más, mint az eddig látottak. Aki játszott már korábban az SSX sorozat tagjaival, valószínűleg tudni fogja, mire gondolok, ha megpillantja a játékot. Ez kérem egy elvarázsolt világ. Egy olyan univerzum, ahol a főhősök rocksztárok, és snowboardon vagy éppen síléceken érkezve képregényfigurákká válnak. A bevezető animációk láttán olyan érzése támad az embernek, mintha varázsport hintettek volna a szemére, és egy grafikus véget nem érő rémálmába taszították volna! A kézzel rajzolt vázlatok, főhősök és világuk kaotikus, rajzfilm-szerű látványa végigkíséri ugyanis az egész játékot… ez természetesen csak a szaftos versenyek és meccsek közötti menük, zenék és úgy általánosságban a kezelőfelület sajátossága. Mialatt őrültnek látszó animált figurák ugrabugrálnak a programban mindenfelé, óriás robotok, táncoló bigfootok és repkedő halálfejek fogadják a játékost, és meglepő, rendkívül összetett módon képesek kalauzolni a menüszerkezetben.
Na azért nem kell megijedni: kissé kaotikus hatása ellenére a merőben új SSX tartalmazza mindazt a bevált játékmenetet és hangulatot, melyet a korábbi részekben már megtapasztalhatott az ember. Alapvetően kétfajta módban van lehetőség versenyezni: egyik amolyan egyből a közepébe Quickplay, ahol a már megnyert pályarészleteken a rendelkezésre álló, látszólag rocksztárnak készülő delikvensek közül egyet kiválasztva ugorhatunk neki a játékmódok valamelyikének. Szerencsére nem mindig egyedül, hiszen ez a módozat osztott képernyős hancúrozást is ígér, noha az internetes multiplayer egy az egyben kimaradt az SSX On Tourból. Hozzá kell tennem, sajnos, hiszen ez a játék egész egyszerűen üvölt a vaskos on-line multiplayerért.
Ennek hiányában a középpontba a karrier módként emlegetett Tour mode került, ahol saját karakterünket létrehozva kell a ranglétra csúcsára vezető rögös lejtőkön elindulni. A már megszokott karakterkreálási metódusok után (nem, hajszín, súly, magasság, ruhanemű meghatározása) a legfontosabb a jármű, azaz a hódeszka, vagy a síléc kiválasztása lesz. Természetesen a versenyen helyezésünk és teljesítményünk alapján pontokat, ebből fakadóan vaskos zöldhasúkat is szerzünk majd, ezeket a hősünk „vagányosítására”, vagy a felszerelések körének és az unlockolható egységek számának növelésére használhatunk fel. A játék vége felé egész érdekes és a lesikláshoz egyáltalán nem használható ruhaneműket is szerezhetünk majd karaktereinknek – elég, ha pl. a szöges bőrrel televarrt felsőre, vagy a szakadt térdgatyára gondolok (ne feledjétek, télről van szó).
Ha megálmodtuk karakterünk kinézetét, indulhat is a móka. A Tour mode egy csodás hegyvonulaton játszódik, ahol a számunkra alkalmas pályát a térképen levő spotok közül választhatjuk ki. Összesen tizenhárom lesiklópálya áll rendelkezésre, de ez a szám ne csaljon meg senkit: bőven elégséges, már csak a hosszukat és a nehézségüket is figyelembe véve. Többségük változatos, remekül felépített szakasz, sokfajta versenymód lebonyolítására adnak lehetőséget. Gyakran lehet lesiklás közben felvehető extrákat, powerupokat és pénzmagot is gyűjtögetni (az integető dollárocskák fantasztikusak!), ám ezek megszerzése nem könnyű feladat. Vannak, amelyeket kifejezetten csak snowboardos (pl. félcsőszerű pályán a levegőben elkapva) megoldásokkal lehet elkapni, mások pedig vad és extrém lesiklással szerezhetők meg. Ehhez nem akármilyen képességű játékos szükségeltetik, így EA-ék csavartak egyet az irányításon, és egy továbbtuningolt és változatos figurák kivitelezéséhez alkalmas gombkiosztást alkottak (lásd mellékelt táblázatunkat).
Az igazi szórakozást azonban nem a lesiklások, hanem a közben végzett trükkök és látványos mozdulatok jelentik. Ezekből az SSX On Tourban rengeteg található, és a program is csak keveset mutat meg magából – a legtöbbre magunktól kell rájönnünk. Nincsenek többé a korábbi részekből megismert Uber trükkök. Szerepüket a Monster Tricks-ek vették át, amelyek több gombnyomásból álló kombinációjukkal és az ezekből fakadó látvánnyal egész egyszerűen kettéharapják és lenyelik az előző részekben megismert mozdulatokat. Az A,B,X,Y gombkombókkal előhozott trükköt meg is bolondíthatja a játékos, ha mellétekergeti a kontroller jobb analóg karját – ezzel forgások, levegőben bukfencek, látványos artistamutatványok egész sorával lehet felturbózni a képernyő alján levő pontszámláló értékét. A lesiklás sem kevesebb a hódeszkás fícsöröktől – ott a sílécekkel lehet piruetteket végezni földön vagy a levegőben. A trükkökre rájönni nem nehéz, de begyakorlásukhoz idő kell, hiszen mindegyiket nem lehet minden egyes pillanatban megismételni. Van, amelyikhez sebesség, van, amelyikhez megfelelő magasság szükséges, és akadnak olyanok is, melyekhez mindkettő. A meggondolatlan bűvészkedésnek többnyire taccs a vége, de az X gomb nyomkodásával gyorsan lábra lehet állni.
Miután széthancúroztuk a hófedte vidékeken magunkat, lehetőség van a ranglistán való feljebb lépkedésre is. Rocksztár akarsz lenni? Nincs más dolgod, mint egyfolytában trükkökkel és látványos mozdulatokkal kápráztatni az erre éhes igen tisztelt publikumot (lásd intró), és a kalandok végén tényleg saját koncertedre érkezve sztárolhatod majd magad. Ha ehhez az szükségeltetik, hogy versenytársaid lökdösd, felrúgd, elgáncsold, vagy elüsd, esetleg menekülj előle, vagy szembe haladj vele, tedd meg! Ezekért szintén bónusz pontok és hype pontok járnak. A hype számláló alapján kerülsz be minden meccs után a ranglista téged megillető pozíciójára is. A versenyeket követően a hype pontok sok-sok pénzmagot jelentenek, amin újabb eszközöket, kiegészítőket és természetesen személyeket, versenyzőket nyithatsz meg.
Nem állítok valótlant, amikor azt mondom, hogy az SSX: On Tour a trükkökről szól. Használd ki, hogy egyre gyorsabban haladva megszűnik a gravitáció, nincs félelemérzeted és gátlásod. Már az apróbb forgásokkal és ugrásokkal is növelheted a pontszámoddal együtt emelkedő Boostod, melyet felhasználhatsz a későbbiekben. Igen, a Burnoutban látotthoz hasonló Boost segítségével elmosódik a táj, hősöd magába kapaszkodva egyre gyorsabban süvít le a hegyoldalakon. Ha elég gyorsan száguldasz lefelé, máris bevetheted a letaglózó Monster Trickeket. Ezekből több is akad, ám kivitelezésükhöz elengedhetetlen az észvesztő sebesség.
Sikeres gombkombinációt követően lelassít a kamera, körbejár az operatőr, hogy a közönség megcsodálhassa a levegőben végzett tökéletes artistamunkát. Ez igencsak megsokszorozza a pontszámot, úgyhogy ajánlatos egy-egy lesiklás alkalmával többször is elsütni – garantált győzelemhez vezethet.
Látványvilágát tekintve az On Tour nem olyan eget kiáltó a korábbihoz képest, sokkal inkább részletgazdagabb. Látszik az alapos munka a környezet kialakításán: a havas hegyvonulatokba tűzdelt növényzet megteszi hatását, mint ahogy a játékot átlengő „új hullám”. Utóbbi teljesen hatása alá vonja az embert, főleg a korábbi SSX tulajdonosokat. A letisztult menüszerkezet, és a környezet rendben van – az egyetlen negatívum ezen a téren a karakterábrázolás. Ha már ennyit elszöszöltek a körítéssel, nem értem, hogy miért pont a lényeget nem építették fel újra. A karakterek mozgása elmegy, de látszik rajtuk a kiforratlanság, esetlenség, a néhol hibás animációs fázisok, és a fantáziátlanság is. Ezek ellenére néhol nagyon cool a dolog (mint pl. amikor egy új tag jön a csapatba), és ha a csodás tűzijátékokra, vagy a hó természetes viselkedésére gondolok, mosolyra húzom a számat. A változatos pályaszakaszok, az esetenként több irányba is haladó út, a klassz buckák és ugratók remekek – persze akad fantáziátlan és folyton ismétlődő szakasz is közöttük.
A hangfalakból dübörgő, erősen rock illatú melódiák közül páran már nem mai darabok, de ezek mit sem változtatnak a lényegen. Pörgős, dinamikus és hangulatos track-ekből saját listát is keverhetünk össze, legyen az Iron Maiden, The Hives, vagy éppen a Queens of the Stone Age – tökéletesen passzolnak az SSX-hez. Nem tesz rossz lóra az, aki az SSX: On Tour-ra szavaz, hiszen a merőben új irányzat és a punk-rock rajzok teljesen más irányba sodorják a sorozatot. Az internetes visszajelzések alapján úgy tűnik, hogy az EA-nak bejött a változás, mert a néhány hiányosság ellenére a ráncfelvarrás és az újdonságok összegyúrásával sikerült megint csak egy jó játékot alkotniuk – a téli sportok megszállottainak nagy örömére.
Stinger
stinger@pc.games.hu
Fejlécszövegek
2005. december 1. és 4. között másodszori alkalommal rendezik meg a dachsteini gleccseren Snowboard & Ski Jam –et, ahol értékes nyereményekért folyik a nemzetközi küzdelem.
Érdekességek
Tudtad-e, hogy a www.snowboard.hu létező internetes magyar snowboard és téli extrém sportokkal foglalkozó oldal, ahol a legfrissebb információk mellett versenyek, kupák és érdekességek sokaságáról olvashatsz?
Az Oakley és a Sprite segítségével harmadszorra is megrendezték az extrém sportokkal kapcsolatos film- és fotó találkát. A Kossuth moziban megrendezett, két napig tartó rendezvény számos rajongót és hódeszkás megszállottat vonzott.
Gombkiosztás:
Bal analóg kar: fordulás/irányítás
Jobb analóg kar: tengely körüli forgás, Monster Trick / felfelé nyomva: síléccel való pörgés
D-Pad: forgás és figurázás a levegőben
Bal Trigger: ütés, rángatás balra
Jobb Trigger: ütés, rángatás jobbra
A: ugrás
B: kézzel végzett mutatványok
X: Boost, Trükk hype-olás, esés utáni talpra állás
Y: kapaszkodás