Errõl a nagyobb lélegzetû játékról volt már szó, de úgy gondolom, hogy végigjátszása annyira nehézkes, hogy érdemes pár szót ejteni róla.

A játék azzal indul, hogy visszatérünk egy idegen bolygóról, egy idegen ûrhajóban, de mire hazaérnénk, a legfejlettebb élõlények, az Ur-Quanok (ld. késõbb) megtámadják, és elfoglalják a Földet. Mi ezen a ponton lépünk be a játékba, és a feladatunk az, hogy felszabadítsunk több mint 3.000 bolygót az Ur-Quanok uralma alól, és visszaállítsuk a békét a Galaxisban.

A játékot nehéz lenne bármilyen kategóriába sorolni, mert a stratégiától a shoot’em up-ig sok mindent találhatunk benne, így nem csak a reflexeinket (és joystickünket), hanem az agyunkat is megmozgatja. Maga a játék, (utólag visszatekintve) nem is olyan bonyolult, mivel csak szövetséges keresésre, felszerelés, technikák vásárlására, és fontos tárgyak keresésére korlátozódik.

De a programozók ezt olyan érdekes párbeszédekkel toldották meg, ami élvezetessé teszi a játékot. Egy ilyen kalandban, természetesen a pénz is dominál, amit ásványok gyûjtögetésével szerezhetünk meg.
Persze az ásványok magukban mit sem érnek, de a bázisparancsnok szívesen becseréli pénzre, amit nagyon gyorsan el is költhetünk emberekre, hajókra, és egyéb felszerelésekre. A játékban természetesen nagyon sok intelligens idegen élõlénnyel találkozhatunk, melyek lehetnek barátságosak, de akár ellenségesek is.

Az idegen lények egy sejtelmes fekete lyuk alakjában támadnak meg bennünket, így soha sem tudjuk, hogy kivel is állunk szemben, baráttal, vagy ellenséggel, ez csak a legvégsõ pillanatban derül ki. Idegen ûrhajók kilövéséért is kapunk pénzt, annak mennyisége a megtámadott ûrhajó típusától függ.

A kezelésrõl és az egyéb funkciókról már volt szó a GURU 93/3-as számában, ott mindenki elolvashatja. Szóval ezután a rövid bevezetõ után térjünk a tárgyra. (A leírás végén találunk egy táblázatot, ahol a legtöbb fontos koordináta fel van tüntetve, anélkül nehéz lenne a leírásom alapján játszani.) Ûrbéli pályafutásunkat 2155 február 17-én kezdjük.

(Az idõ a késõbbiekben nagyon fontos lesz, mivel legkésõbb 2159 november 15-én a Kohr-Ahok (ugyancsak lásd késõbb) megtámadják és végérvényesen elpusztítják a Földet.) Szóval kezdésként repüljünk el a Földre (a kék bolygó), és miután meghallgattuk védelmezõink(???) tárolt üzenetét, ugorjunk át a bázisra. Itt a bázisparancsnok karba tett kézzel közli, hogy hamarosan megsemmisül az egyetlen bázisunk. Ám mi tudunk tenni ellene valamit, ha az õ pártjukra állunk. Ezt fogadjuk el, mire megkér, hogy keressünk neki radioaktív anyagokat (RAD), és derítsük ki, hogy a Holddal nem lehet-e kapcsolatba lépni. Miután teljesítettük elsõ két küldetésünket, szövetségre léphetünk vele az Ur-Quanok ellen.

Segítségül kapunk tõle embereket, hajókat, fegyvereket és üzemanyagot. (Érdemes induláskor megvenni az összes szárnytartozékot, mert így gyorsabban tudunk majd haladni és fordulni.) Vegyünk embereket és ásványraktározó tartályokat is. Fuel (üzemanyag) is szükségeltetik, extra üzemanyagtartállyal együtt, mivel messzire (is) kell mennünk.
Miután jól felszereltük magunkat, induljunk szövetségeseket gyûjteni. Elsõ úticélunk a PKUNK-ok lakóhelye. (Azt, hogy egyes élõlények hol élnek, a lenti táblázatból könnyen kikereshetjük, így ezt nem kell mindig külön leírnom.)

Útközben ugorjunk be az ALPHA CENTAURI-ba, ahol találkozhatunk az egyik Trademasterrel. Ezeknél késõbb biológiai élõlényekrõl szerzett információkért cserébe, FUEL-t, technikai újdonságokat (nagyon fontos a végigjátszáshoz!), és információt vásárolhatunk. (De ha találunk ún. Rainbow World-öt (Szivárványvilág), azokról szerzett infókért is kapunk pénzt (500 CR)). A pénz náluk hitelbe marad (1 BIO pontért 2 creditet kapunk), így akármikor vásárolhatunk náluk! (Lehetõleg mindenki szorgalmasan gyûjtögesse a BIO pontokat és vásárolja a technikákat, ezt sem fogom leírni külön!) Ezután folytassuk utunkat a PKUNK-ok felé. Lehetõleg maradjunk barátságosak velük, és ne támadjuk meg õket, mert õk lesznek az elsõ szövetségeseink. Kapunk tõlük 4 hajót, és egy ún. Clear Spin-dle-t, amit egyelõre nem tudunk hasznosítani, tehát rakjuk el. (A késõbbiekben nagyon fontos lesz!) Ha végeztünk, induljunk tovább, de most a VUX-ok felé. (Ha elfogyott a FUEL-ünk, menjünk haza, vagy egy Trademasterhez, erre a következõkben nem fogok kitérni !)

De ne felejtsük el, hogy közben minél több bolygón szálljunk le, és minél több ásványt gyûjtsünk össze, mert a “fizetést” a késõbbiekben ezért kapjuk majd! A VUX-ok eléggé ellenségesek, tehát ne habozzunk, hanem menjünk egybõl a VUX kapitányhoz, aki kedveli az embereket. Õ elmondja nekünk, hogy állatgyüjtõ, és egy Talking Pet-ért cserébe ad nekünk 6 Shofixti nõt.

Ez kell hát nekünk, de egyenlõre nincs Talking Pet a hajónkon tehát majd szerzünk egyet. Ezek után akár haza is mehetünk leadni az ásványokat, megvizsgáltni az út közben felvett tárgyakat, embereket fölvenni, és tankolni. Ha elkészültünk, induljunk el a másik leendõ szövetségesünk, a SPATHI-k felé. Mivel náluk épp népünnepély van, nem igazán érnek rá, de megbíznak egy kis feladattal (meg kell tisztítani egy adott területet), amit elvégezve térjünk vissza hozzájuk.
Tehát van már két szövetségesünk, de ennyi persze nem elég, tehát induljunk el a ZOQ-FOT-ok felé. (Már valószínû, hogy találkoztunk velük.) Õk már vártak bennünket, és védelemért cserébe hajókat és kutatókat küldenek a bázisra. (A legközelebbi visszatértünkkor a bázisra, a parancsnok elmondja, hogy a ZOQ-FOTokat megtámadta egy KOHR-AH hajó, és segítséget kérnek, ekkor azonnal siessünk a segítségükre!)

A ZOQ-FOT-októl északra találhatjuk meg az UMGAH-okat, akik ellenségesek, de csak rajtuk keresztül juthatunk el az ARILOU-khoz. De ezek az élõlények egy másik dimenzióban élnek, az ún. QuasiSpace-ben, ahová egy dimenziókapu megnyitásával juthatunk át. A QuasiSpace egy cseles dolog, mivel kifelé több dimenziókapu is nyílik, melyek a HyperSpace különbözõ részeire raknak ki. (Mellékesen a QS-ben nem fogy a FUEL, és ez késõbb nagyon fontos lesz.) Az ARILOU-k bolygója, egy kívülesõ részen van, ahol találkozhatunk az ARILOU-k vezetõjével. Mivel rögtön megtetszünk neki (hát, hát), egybõl csatlakozni akar kicsiny mozgal- munkhoz, de elõször megbíz egy feladattal: keressünk neki egy UR-QUAN warp pod-ot. Mivel ez nincs nálunk, mehetünk ezt is keresni. A QuasiSpace-bõl lehetõleg próbáljunk úgy kikecmeregni, hogy oda érjünk ki, ahonnan elindultunk. Ha ez sikerült, induljunk a THRADDASH-ok felé. Ezek könnyen elpusztítható, ellenséges lények, de ami fõ, az az, hogy az egyik bolygójukon van egy Energy, amit föltétlenül fel kell venni. Mivel úgyis arra járunk, ugorjuk be az ALPHA PAVONIS-ba (nem bánjuk meg). Itt a Blue World-ön találunk egy lezuhant UR-QUAN shipet, benne a keresett Pod-dal, melyet ha visszaviszünk az ARILOUK-nak, beszerelnek a hajónkba egy teleportálót, ami arra jó, hogy akármikor bejuthatunk a QS-be, így idõt és FUEL-t takaríthatunk meg. (Csak tudni kell, hogy melyik dimenziókapu hová nyílik.) Ha itt egy kicsit még elbóklászunk, megtalálhatjuk a hõn áhított Talking Pet-et is. Még egy kicsit föntebb menve megkereshetjük a SLYLANDRO-kat, melyek tulajdonképpen robotok, csak valaki (na, ki?) ellenünk programozta õket. (Semlegesek.) Ezután menjünk haza, végezzük el a szokásos teendõket, majd menjünk el a VUX kapitányhoz, és cseréljük el a Talking Pet-et. Egy kicsivel “északabbra” élnek az ORZ-ok, akiket érdemes meglátogatni, mivel õk is barátaink lesznek. (A kalandosabb kedvû játékosok akár kezdhetik a DELTA VULPECULAE-nál is.) Miután gyarapodtunk egy újabb szövetségessel, indulhatunk a MYCON-okon keresztül (ellenségesek) a DRUUGE-ok hoz. Ez egy elég fura nép, mivel csak kereskedéssel foglalkoznak, ráadásul rabszolgákért (pl. 100 ember 1 DRUUGE hajó), de a Rosy Sphere-t semmiképp ne hagyjuk itt!!! (Egyébként meg lehet kérni õket, hogy pénzért vásárolhassunk.) Innen az elpusztult civilizáció, a BURVIXESE felé vesszük utunkat. Itt sok klassz ásványt és Energy-t találhatunk. Majd tovább haladva elérünk az UTWIG-okhoz. Õk igen depressziósnak tûnhetnek, mivel a tulajdonukban lévõ Ultron (szerintem semmire sem használható) egy csatában félig megsemmisült. Ha elmegyünk a bázisukra, odaadják nekünk, hogy szereljük meg. Tovább utazva a szomszédos élõlényekhez, a SUPOX-okhoz elárulják, hogy hogyan segíthetnénk az UTWIG-okon. Hát ez könnyen sikerülhet, mivel van nálunk három tárgy (a Rosy Sphere, a Clear Spindle, és a THRADDASH-októl fölvett (nem tudom a nevét)), ami pont kiegészíti az ULTRON-t. Az immár tökéletes Ultront vigyük vissza az UTWIGoknak, akik örömükben nekünk ajándékozzák a Bomb-ot, ráadásul szövetségeseink lesznek a SUPOX-okkal együtt. Ezután a kalandos kedvûek még elbóklászhatnak egy ideig, például megkereshetik a CHENJESU-kat, és a MMRNMRRM-eket. (Szép név, mi?) Ezután készüljünk fel a végsõ összecsapásra, és menjünk vissza a bázisra. Kb. ez idõ tájt gyõzik le a KOHR-AH-ok az UR-QUAN-okat, és elindulnak, hogy elpusztítsák az összes intelligens élõlényt. De mi nem esünk kétségbe, mert elmegyünk felkutatni a SHOFIXT-Iakat a DELTA GORNO-ban. Próbáljunk elbeszélgetni a félszemû kapitánnyal, ám ez kissé nehézkes, mivel nem akarja elhinni, hogy nem UR-QUAN-ok vagyunk, és minduntalan megtámad. Ezt úgy tudjuk kivédeni, hogy mikor bejön a képernyõre, a harc közben, azonnal nyomjuk meg az ESC-billentyût, mire elmenekülünk. Ezután újra és újra menjünk vissza, és minduntalan az elsõ választ erõltessük. Ezt kb. 5-6-szor kell megcsinálni, míg hajlandó beszélni velünk. Ekkor adjuk át neki a VUX-ok SHOFIXTI gyûjteményét, mire õ nagyon megörül, és megígéri, hogy segít nekünk. De hirtelen sürgõs dolga támad és távozik, de a következõ visszatértünkkor hajókat és embereket küldenek a bázisra (az ARILOUk is). Ezután már csak egy megpróbáltatás van hátra: használni a bombát, és elûzni a KOHR-AH-okat. (De ez egy hosszú és keserves megpróbáltatás lesz…)

Hát ennyi! Ahogy elnézem jó hosszúra sikeredett ez a leírás, de szerintem megérte. Ez az a játék, amit soha nem lehet megunni, még többszöri újrajátszás után sem (na, azért). Az ilyen játékról soha sem lehet teljes leírást írni, mert mindig nyújt valami újat, így mindenkit bátran buzdítok arra, hogy próbáljon saját maga is felfedezni területeket, hátha talál valami újat, ami talán egy másik végkifejlethez vezet. A játékról még dióhéjban annyit, hogy szerintem ver minden hasonló jellegû játékot. A grafika szuper, a zene egyszerûen fantasztikus, csak annyit mondok, hogy egyszerûen nem lehet megunni, mindenki próbálja ki! (Mellékesen napvilágot látott egy pár cheat, amit a gyári verziónál is igen jól lehet használni. Pl. kaphatunk örök életet, max. pénzt stb., bár szerintem ez csökkenti a játék élvezhetõségét.)

És most következik a már régen megígért táblázat, ami nélkül kissé nehéz lenne a leírás alapján játszani.:

Élõlények élettere:

ANDROSYN: Barátságosak, hajójuk egész jó

ARILOU: Gamma Cricni (043.7:627.0), másik dimenzió! (QS), barátságosak, hajójuk elég gyenge

BURVIXESE: Arcturus (964.5:579.1)

CHENJESU: Elég barátságosak, hajójuk közepes

CHMMR: Hajójuk igen hatékony fegyver (magához vonzza az ellenséget)

DRUUGE: Zeta Persei /bázis/ (946.9:280.6), semlegesek, hajójuk meglehetõsen jó.

ILWRATH: 050.0:160.0 körülírt körben élnek, ellenségesek, hajójuk nagyon jó (képes eltûnni)

KOHR-AH: 591.0: 662.4 körülírt körben, egyik fõ ellenségünk, a hajójuk nagyon erõs.

MELNORME: Másnéven Trademester, hajója egész jó.

MMRNMRRM: Barátságosak, hajójukat szinte lehetetlen kilõni, kitünõ!!

MYCON: 620.8:223.3 körülírt körben, ellenség, hajójuk átlagos.

ORZ: Gamma Vulpecuale (371.3:253.7), barátságos, hajója átlagos.

PKUNK: Delta Krueger /bázis/ (057.0:028.9), barát, hajójuk gyenge

SHOFIXTI: Delta Gorno (290.8:026.9), barát, hajója ún. kamikáze, mindent ki tud nyírni.

SLYLANDRO: Beta Corvi (033.3:981.2), rosszul programozott robot, késõbb szö- vetséges is lehet, a hajójuk igen erõs, és annak kilövéséért kapjuk a legtöbb pénzt.

SPATHI: Epsilon Gruis /bázis/ (241.6:368.7), barátságos, hajója elég gyenge.

SUPOX: A bázisuk a Librae-k környékén van, kb. 759.2:922.9, barátságosak, de hajójuk nem túl jó.

SYREEN: Betelgeuse (412.5:377.0), semleges (eleinte), hajójuk nem túl jó

THRADDASH: Alpha Draconis (277.1:835.1), ellenségesek, de a hajójuk nagyon gyenge, könnyen leigázhatóak.

UMGAH: 197.8:596.8 körülírt körben , ellenségesek, de hajójukat nagyon könnyû kilõni.

UR-QUAN: 591.0:662.4 által beírt hatalmas körben, a másik fõellenségünk (addig, amíg a KOHR-AH-ok le nem igázzák õket, utána semlegesek)

UTWIG: Hyades-Aquariik környékén (kb. 832.2:893.4), barát, hajójuk közepes

ZOQ-FOT: Alpha Tucanae /bázis/ (400.0:543.7), barátságosak, a hajójuk közepes (elég erõs lézert tud lõni)

YEHAT: 490.0:000.20 által beírt körben élnek, az Ur-Quanok szövetségesei, a hajójuk elég erõs.

VUX: 420.0:100.0 által beírt körben, a VUX kapitány az Alpha Cerenkovon él (422.1:198.6), ellenségesek, a hajójuk közepes.

Pár fontosabb koordináta:

Alpha Pavonis: 056.2:800.0 (warp pod, talking pet)
Procyon: 074.2:226.8 (chenjesu bázis (üres))

A Trademasterek elõfordulási helyei:

Alpha Illuminati     (235.4:329.1)
Alpha Centauri     (155.9:099.3)
Alpha Octantis     (157.8:666.8)
Alpha Apodis:     (258.2:850.7)
Alpha Eridani     (587.5:772.9)

Fontos: A Trademsterek, ha elfogyott a Fuel-ünk, automatikusan megjelennek!

Fontos: A Trademsterek, ha elfogyott a Fuel-ünk, automatikusan megjelennek!