2002-ben több helyen is az év (kaland)játékának ítélték a montreali fejlesztésű Syberiat. A francia képregényrajzoló, Benoit Sokal kelet-európai vízióját akkor, kényszerű okokból ketté kellett választani. A tetőponton megszakított történetet (egy amerikai ügyvédnő saját életének újraélését) azonban most végre teljes egészében megismerhetjük, és pontot tehetünk az ügy végére. Vajon sikerül-e megtalálni a mondákban létező Syberiát, nő-e még a kék virág, és tényleg léteznek még mamutok? Egy bájosan elvarázsoló történet emberségről, emberekről, álmokról és tettekről. Nem csak gyermekeknek.
Romansburg
A nyugalmazott Emeliov Goupatchev ezredes köszönt a télies éghajlatú Romansburg városába érve. A vasútállomás mellett található bolt vezetője egy kedves gesztussal ismerteti a város nevezetességeit, majd visszahúzódik kuckójába. Mivel Oscarnak továbbra is fenntartásai vannak az állomásokkal, illetve a köréjük épült városokkal szemben (szerinte egy vonat nem állásra, hanem utazásra termett), ne is húzzuk az időt feleslegesen. Mivel a kijárat zárva, a vonatot pedig nem érdemes szén nélkül egy ilyen hosszú útra indítani, nem marad más választásod, mint felfedezni az állomás egyetlen bebarangolható területét: a kisboltot. Goupatchev úr mellett egy szétszedett cukorka-automata kapott helyet – ennek talpában egy apró kulcsra lehetsz figyelmes. Az ezredest a zárt ajtóról kérdezve különös történetbe kezd, melynek lényege, hogy ne értsd meg, miért is van elzárva az állomás a város lenti részétől. A szénprobléma viszont ittmaradásra kárhoztat, hiszen az elromlott szénadagoló berendezést próbálva semmi sem hullik alá a vagonodba, s míg ideérnek a műszakiak, az bizony 1-2 hét. A bájos csevegés után fordítsd figyelmedet a kijárat melletti cukorka-automatákra, amelyek közül a harmadiknál a kulcsodat használva jó pár pénzérme kerülhet elő annak talapzatából. A második pénzérmével a sorban a középső automatából csalhatsz elő halacskás cukorkákat, az ötödikkel pedig az elsőből a csíkos színeseket.
A szénadagoló berendezés előtti hídon ácsorogva egy fiatal teremtésre lehetsz figyelmes, elegyedj is beszélgetésbe vele. Amint Malka elárulja, hogy az állomás kijáratát elzáró rács az alant elterülő lakóktól védi az ezredest és diszkontjának ázsióját, menj vissza Goupatchevhez és vond felelősségre emiatt. A kifogására sajnos nincs mit válaszolnod, ugyanis a köszöntésedre felrakott lemez lejátszásakor pottyant ki a kezéből ama bizonyos kulcs, mely a városba vezető utat nyitná, és pótkulccsal pedig nem rendelkezik. A lakatosmester pedig kb. akkor ér ide, mint a szénfeltöltők – vagyis minimum 1-2 hét. Térj vissza inkább Malkához, aki szívesen áll rendelkezésedre, amennyiben megfelelő tárgyalási alappal rendelkezel. Mivel a gumicukrod az egyetlen használható tárgyad, így a megoldás egyértelműen következik ebből: dobd le neki a színes édességet, és cserébe megkapod a lufira kötözött kulcsot.
A videobejátszásból kiderül, hogy volt főnökeid aggódnak érted, és egy bizonyos Nick Cantin nevű magánnyomozót küldenek a nyomodba. Szüleid nem kis pressziót gyakorolva az ügynökségre azonnal vissza akarnak vitetni New Yorkba, ám ahhoz még meg is kell találniuk téged. A kulcs segítségével nyisd ki az alvárosba nyíló ajtórácsot, majd lelépcsőzve keresd meg Malkát, akitől több hasznos információval gazdagodhatsz a városról és lakóiról. Mint például arról, hogy a szénelosztó gépezet megszereléséhez a remek műszaki érzékkel ellátott Bourgoff testvérek érthetnek a legjobban. Speciel velük nincs a legjobb viszonyban, de talán neked majd sikerül meggyőzni őket. A szénmasina aljához lépve felvehetsz egy üres benzineskannát, majd a motorra pillantva egyértelműen leszűrheted: már csak meg kell azt töltened, hogy elinduljon a berendezés. A bárba lépve hamarosan megismerkedhetsz Malka pesztrálójával, Cirkosszal, aki a kabarét is üzemelteti. Beszámol róla, hogy nála sajnos csak vodkát fogsz találni, az pedig mint tudjuk, nem egyenértékű a gázolajjal. Menj tovább a város vége felé, ahol a pöfékelő motorzajról már ráismerhetsz a Bourgoff-tesók háztájijára. Malkának igaza volt a modortalanságukat illetően: bár tagadhatatlanul egy folyékony üzemanyaggal működő gép zakatol az udvarukban – ebből nem szándékoznak adni neked. Sebaj, megemlegetik ők még ezt… Továbbhaladva a folyó irányába egy hídon futhatsz át, ám a kastélyhoz vezető út túlságosan hűvös és megpróbáltató lenne ebben az öltözékben. Talán majd Syberiából visszafelé… Az úton visszafelé haladva a kerítésre ragasztott plakátok eltávolításával belopózhatsz a Bourgoff-tesók telephelyére, hogy a kisállat dobozát kinyitva elvonhasd az éberen figyelő Ivan figyelmét. Miután a kisebbik Bourgoff testvér elszaladt, az alvó Igor mellől könnyedén eltulajdoníthatod a teli benzines kannát. Miután kicserélted a kannát a tiédre, egy vezércsellel felébresztve a mamlasz testvért máris visszaslisszolhatsz a városba. A metódus talán magától értetődő: megtölteni benzinnel a szénadagológép motorját, majd a gomb segítségével beindítani a szerkezetet. Fellépcsőzve a vonat mellé, a kar segítségével pedig máris pumpálhatod a naftát a szeneskocsiba. Nincsen öröm üröm nélkül – a megtöltött kocsitól ugyan már indulásra készen állna a vonatotok, de ekkor egy nem várt esemény következik be: Oscar pánikolva jelenti, hogy Hans szőrén–szálán eltűnt. Malka máris útbaigazít minket: öreg barátunk öreg barátját, Cirkos urat látogatja meg a kabaréban. Beléptünkre azonban nem várt fordulatot vesz a történet – Hans betegen zuhan össze a kabaré padlóján, és majdnem élettelenül terül el a földön. A betegsége súlyosnak tűnik, úgyhogy orvost kell kerítenünk, de minél hamarabb! Kérdezd meg az ezredest, hogy milyen hasznos információval tud szolgálni – minden, amit adni tud, az a padlásán rejtőző meleg ruha. Ezt a lehúzható létrán felmászva találod. A városba visszatérve Malka egy történetbe kezd a halott szüleiről, valamint a távoli kolostorban lakozó, gyógyító szerzetesekről. Cirkos úr kabaréjában további információkhoz juthatsz a szerzetesekről, és egy bizonyos arcra helyezhető kendőről, ami a kulcsa lehet Hans gyógyulásának. És ha kulcs, akkor Malka, hiszen nála van a híd előtti dobozhoz tartozó érme. Felvéve egy lepeldarabot terítsd azt Hans arcára, majd a vonat mosdójában átöltözve, indulj el a kolostor felé vezető úton. A téli ruháknak köszönhetően immáron gond nélkül végigsétálhatsz a fagyos ösvényen, hogy elérkezz a kolostor bejáratához. Mivel a harangot megkongatva nem nagyon akar beengedni senki sem, így nézz el a jobb kéz felé található tavacska irányába. A vízparton egy ruhát mosó szerzetesre bukkanhatsz, aki latin nyelven valamiféle madarakról értekezik neked. Azt, hogy a kolostorba miért nem akarnak beengedni egyenlőre nem árulja el. Miután itteni próbálkozásaid zsákutcába torkolltak, térj vissza Romansburgba, és a pályaudvar boltjában kérj valami segítséget az ezredestől. Ő három síppal lát el téged, melyekkel visszatérve a szerzeteshez elmélyedhettek az ornitológia tudományában. Mint kiderül: madárfüggő a manus, és azért nem engednek be a kolostorba, mert nőknek ez tiltott. Az ezüst sípot nekiajándékozva máris hódolhat legnagyobb hobbijának, és utánaeredhet egy ritka madárfajnak – így lehetőséget kaptál, hogy az otthagyott csuklyáját felöltve besurranj a kolostorba.
A gyertyaöntő kályháról vedd fel a gyufát, majd a főtérre érve lépj be a kápolnába. A szerzetesrend vezetőjét szóvégre kapva megtudakolhatod, hogy valóban létezik az arc lenyomatát őrző lepel alapján történő betegségazonosítás; így állapítják meg, valóban súlyos-e annyira az adott delikvens, hogy érdemes legyen felhozni őt a kolostorba. Kis győzködés után megmutathatod a Hans arcára tett leplet, ez után ideszállítják őt a szerzetesek. Miután a kezelés elkezdődött, teljes karanténba zárják az idős feltalálót, neked pedig ki kell könyörögnöd egy láthatást a zárdafőnöktől. Miután ez sikerült, kérdezd ki Hans-ot a lehetőségekről, majd kifelé menet vond felelősségre a hallgatózó ismeretlent. Az idelopózó szerzetes végighallgatta, amint Hans Alexei szerzetes csodálatos gyógymódjáról áradozik, hisz a Youkol metódus szerint eljáró régi barátban jobban bízik, mint a sarlatán zárdafőnökben. A folyosón hallgatózó szerzetestől egy levelet és egy mamutos érmét kapsz, miután Alexei szerzetesről kérdezted, a téren pedig egy kefét találhatsz a vödör mellett. Vedd fel a bejárat felé vezető úton található taligáról a metszőollót, majd a sírkertben vágd le Alexei sírjáról a bozótot. Tedd el a gyógynövény-ágakat, majd lépj be a kápolnába. Súrold le a bal oldali falfestményről a festéket, és vesd papírra a könyv alatt megbúvó kereszt körüli pöttyöket. Ez a könyvtárban meggyújtandó gyertyák koordinátáit jelöli. A helyes gyertyákat meggyújtva ugyanis az emeletre vezető lépcső tetején egy ablakot nyithatsz ki. A mamut emblémát a frissen felfedezett nyílásba helyezve és a palettákat az óra járásával megegyező irányban visszazárva egy rejtekajtóra fókuszálódik az érme szemén át besütő napfény (az alsó palettával kezdd). A könyvespolcon megbúvó gombot megnyomva Alexei szerzetes rejtett holmijaira bukkanhatsz. Vedd fel a szerzetes naplóját, valamint a Youkol bögrét. Menj vissza a bejárati lifthez, ahol öntsd a herbát a bögrébe, tégy egy szál zsinórt a gyertyaöntő tégelybe, és már csak a tűzszító kart kell meghúznod, hogy gyógy-gyertyát önthess. Hans szobájába érve tedd a bögrét az asztalra, majd a gyertyát a bögrébe, végül a gyufát használva hozd működésbe az ősi gyógymechanizmust. A gyertyából kicsapó illatok Hans gyógyulásához vezetnek, aki – bár jelentős javuláson ment keresztül -, még nem teljesen épült fel. Így egy kis segítségre lesz szüksége, hogy elhagyhassa a kolostort. Lépj be a kápolnába, ahol a főpap szobájában kell egy kulcsot keresned. Ezzel ugyanis a bejárat mellett elzárt harangtoronyba jutsz. Az itt található zsinórt megrángatva egy remek elterelő hadműveletet kezdhetsz meg – a kongatásra felfigyelő szerzetesek ugyanis elvonulnak imádkozni, így a temetőben dolgozó csuklyás alak is eltűnik munkahelyéről. Ezt az alkalmat kihasználva lépj oda a sírkertben található koporsóhoz, és told oda a falon található repedés szájához. Siess vissza Hanshoz, akivel a temetőből még időben elillanhattok az időközben észbekapó szerzetesek elől. A vonat indulása elől immáron minden akadály elhárult, most már csak Hans kér egy szívességet tőled, mielőtt Oscar beindítaná a szerelvényt. Cirkos kabaréjában egy működésképtelen lovas szerkezet áll, amelynek beindításához egy fogaskerékre van szükség. Ezt Hans odaadja neked, és a gyengeségére hivatkozva megkér, hogy javítsd meg a barátja gépezetét, hogy nyugodt szívvel hagyhassa el Romansburg városát. Odaérve passzintsd be a kereket a helyére, majd a felső lovacskát mozgatva, kattints háromszor a kerék közepére. Ezzel a jobb szélére cipelted a ló ikont, amivel meghatároztad a mozgatandó szerkezetek számát. Most már csak az oldalt helyet foglaló vascsövek helyes csatlakozását kell eltalálni, és indulhat a lovas parádé. A metódus a következő legyen: mivel a kör négy részre van osztva, kezdjük a bal oldalon felül lévő negyeddel. Itt a három lyuk közül a jobb szélsőbe kell csatlakoztatnod a vezetéket. A mellette található negyedben pedig a bal oldali lyuk lesz a nyerő – így a két felső csatlakozás egymás mellé került. A két alsó negyednél a bal oldalon középre kösd a vezetéket, míg a jobb oldalinál a jobb szélső lyukba csatlakoztasd a dugót. Most már csak a középső csavar meghúzása van hátra, és máris életre kel az automatika.
A gyönyörű bemutató után azonban nem várt esemény következik be: a hangból csak sejthető, ám az állomásra visszatérve már teljesen egyértelmű – a vonat bizony elment. Egy gyors telefonhívás Oscarnak, aki megnyugtat: nem önszántukból hagytak itt Hansszal, hanem a gonosz Bourgoff-tesók kényszerítették az indulásra. Természetesen megpróbálja a lehető leglassabban vezetni a vonatot, de még így sem lesz könnyű feladat utolérned őket. Főleg, ha azt vesszük, hogy nincs mivel… Kérj segítséget Malkától és Goupatchev ezredestől, akik megemlítik, hogy az állomás alatt egy vészesetekre fenntartott járgány lapul. A peron végi karral felfedheted a sínautót, ám úgy látszik elég rég lehetett használva, mivel 10 méter megtétele után le is fullad. Így hát alternatív megoldást kell találnod. Keresd fel a Igor és Ivan házát, ahol a már egyszer megismert és békésen szunyókáló Youkira bukkanhatsz. Az újságcikkből értesülhetsz az agyarkereskedők kapzsiságáról, valamint Helena haláláról, ám a továbbjutásban a Youki fog kulcsszerepet játszani. Mutasd be neki a halas cukorkádat, és megszelidítetted a kicsiny állatot. A csald magaddal a vasútállomásra, aztán tereld be a leginkább mókuskerékre hajazó szerkezetbe, és elhagyhatod Romansburg városát.
North Passage
Órákig tartó zakatolás után végre megpillanthatod üldözött vonatod hátulját, ám az örömöd ezúttal sem lehet teljes, hiszen az előttetek álló hídon már csak a vonat tud átkelni, ahogy áthalad, le is omlanak a pillérek. A szakadék így megint elválaszt attól, hogy közel kerülj barátaidhoz, de „szerencsére” a vonat is megfeneklett az előbbi incidensben. Át kéne jutni valahogy a mélyben hömpölygő folyón, hogy ellásd a Bourgoff tesók baját. Indulj el a jobb kéz felé eső ösvényen, majd szépen, komótosan haladj végig a folyó partján. A kőbe fagyott hallal egyelőre nem tudsz mit csinálni, de a biztonság kedvéért jegyezd fel a helyszínt. A Youki játszótársra lel a folyó partján dolgozó hódban, és vad csaholásba kezd. Ezzel elriasztja a békés állatot, te pedig kereshetsz valami ellenszert a megvadult állatod ellen. A bal kéz felé eső dűlő felé véve az irányt egy villát pillanthatsz meg a túlparton, de most inkább vedd fel a száraz gallyakat a földön található dombról. Térj vissza a halacskákhoz, gyújtsd meg a rőzsét, hogy felmelegítsd a köveket borító jégpáncélt. A hallal lekötheted a Youki figyelmét annyira, hogy békén hagyja a gátja mögé menekült hódot, aki így be tudja fejezni az elkezdett fatörzs kirágását. A hatalmas reccsenéssel kidőlő fa hangját hallva immáron biztonságban átegyensúlyozhatsz a túloldalra, ahonnan a vonat felé vezető utat kéne megtalálnod.
Indulj el az apró híd bal oldalán, kisvártatva a túlpartról látott ház elé érsz. Mielőtt belépnél, még nyugtasd meg édesanyádat, aki telefonon érdeklődik a hol- és hogyléted felől. Az erdészházban körülnézve egy halhatározóra bukkanhatsz, a kandallóról pedig felveheted a matrjoska bábut és a favágó fejszét. A konyha egy horgásztáskát rejt. A hátsó kijáratot használva egy horgászásra kialakított stégre lehetsz figyelmes, amelyet a bejárat előtt megjelenő marcona medve miatt kell igénybe venned. A horgászkönyv szerint a békára hasonlító csalival foghatod ki azt a különleges halat (orange salmon), amellyel csillapíthatod a medve étvágyát. A csalis dobozban helyet foglaló tucatnyi villantó közül a jobb felső sarokban lévőt kell alkalmaznod. A folyóban négy helyre hajíthatod a műcsalit, de mivel egy kivételével az összes más fajta halat eredményez, ezért válaszd a stéghez jobbra legközelebb eső territóriumot. Sikertelen fogás esetén a Youki szívesen felfalja a nem megfelelő halat, ám a narancssárga halat tartogasd a medvére. A konyhából nyíló ablakon keresztül odavetheted a zsákmányod a medve elé, aki a zamatos hal ízétől mély álomba szenderül. Kiszabadulván a házból visszatérhetsz a leszakadt hídhoz a ház előterében, ahol a baltád segítségével levághatsz egy csüngő deszkadarabot. A kötéllel a végén áthajíthatod a kettétört fatörzsön, és Johnny Weissmüllert megszégyenítő módon átlendülhetsz a szakadék túlsó oldalára. Mivel a fegyelmezetlen Youki elszalad egy hóbagoly után, neked nem marad más választásod, mint utána iramodni. Nocsak, két ismerős: Igor és társa! Miután sikeresen elhibázták a fejedet a szikla tetejéről és egy repülő zuhant le a közelben, csapd a fejszéd a falba és mászd meg a magaslatot. A metódus a következőképp alakul majd: Fel, Fel, Fel, Jobbra, Jobbra, Fel, Fel, Fel, Fel, Balra, Balra, Balra, Balra, Fel, Fel, Jobbra, Jobbra, Fel, Fel, Jobbra, Jobbra, Fel, Fel, Fel, Fel. A magaslaton balra indulva a lezuhant roncshoz érkezel, ahol a vezetőülésbe szállva annak vezérlésével ismerkedhetsz meg. Első körben kapcsold be a főkapcsolót a bal felső sarokban, ezzel kigyulladt a piros lámpa – az energiaellátás bekapcsolva, majd az A gombra a sárga, a B-re a zöld is. Kapcsold le a B gomb melletti kart – így kialudt a zöld világítás. A hangszóró alatti három kapcsoló közül a legutolsót lefelé állítva az alattuk lévő kisebb csavarókkal kell játszanod, hogy megkapd a felvillanó 03-as számot. Ezután az A kapcsolót leállítva és a B-t felkapcsolva ismét a hangszóró alatt kell bűvészkedned – az elsőt le, a második kettőt pedig fel kell pattintanod. Miután felvillant a 28-as szám, megvan a kombináció, melyet nemsokára a radartoronynál kell használnod. Térj vissza az előző helyszínre, ahonnan déli irányban a kommunikációs toronyhoz érkezel. Éppen hogy csak el tudsz ugrani az időközben megjelenő Bourgoff testvérek elől – a haramiák Hansszot túszul ejtve egy hófutóval távoznak. Lépj oda a radarállomáshoz, ahol a megfelelő frekvenciát beállítva (0328), immáron beszédbe elegyedhetsz az alvó repülőpilótával. Mint kiderül, ő Boris Charov, egy régi ismerős Komkolzgrad városából, aki ha a Holdra nem is, de legalább a közeli orosz tundrára eljutott. Miután sikerült felébresztened, segíts neki lekászálódni a fáról, majd kérd segítségét az ügyedben. Mivel a vonat gyalogszerrel túlságosan messze van, egyetlen épkézláb megoldásnak a másodpilóta katapultülésének használata látszik. Egyetlen bökkenő, hogy pontos koordináták nélkül képtelenség lesz a vonaton landolni. Ehhez azonban segítséget nyújt a radartorony: mássz fel az óriási tányérantennához és tekerd meg a kart kétszer. Visszamászva a radarszobába, kapcsold be a szerkezetet, majd olvasd le a képernyőről 80-20-as koordinátát. Borishoz visszatérve boldogan újságold el a legfrissebb híreket, és elköszönve tőle, lövesd ki magad a megadott pozíció irányában. A mozdony mellett landolva újra a Youkit köszöntheted, és Cirkos úr telefonhívásából azt is megtudhatod, hogy Cantin már Romansburgban jár. A hóból kikandikáló kart meghúzva Oscar kerül elő, ám megfagyott mechanikájának köszönhetően még nem muzsikál valami tökéletesen.. A vonaton található műhelyt felkeresve egy olajoskannát keríthetsz elő, amivel beolajozva Oscar elgémberedett végtagjait, új életet lehelhetsz a jólelkű masinériába. Elmondja, nem tehetett a Bourgoff testvérek ellen semmit, hiszen erőfölényük miatt védtelenül állt velük szemben, a gyengélkedő Hans-nak pedig esélye sem volt szembeszállni velük. A vonat azonban csak is az Oscarnál lévő kulccsal indul, így Igor és Ivan kénytelen volt a hófutóval menni. Nektek viszont ott a vonat, amelybe Oscar unszolására szállj is be mihamarabb.
Az indulással azonban problémák adódnak, hiszen a leszakadt híd utolsó pillérjeibe ragadt hálókocsi miatt mozdíthatatlan a szerkezet. Nem marad más választásod, mint felkeresd Oscart, és elújságold neki a helyzetet. Pánikra semmi ok, nyugtat meg a békés robot: egész egyszerűen csak le kell csatolni a felesleges kocsikat, és a mozdonnyal közlekedni tovább. Ehhez azonban meg kell találnod a csatolóegységet. Hans dolgozószobája előtt, a földön heverő tervrajz mellett fekszik a fedél, amelyet Oscarral könnyedén kinyithatsz. A rajzok segítségével megállapíthatod, hogy az első, harmadik és ötödik szelepeket arrébb húzva máris lecsatlakoztattad a szerelvényt a mozdonyról. Huppanj Oscar mellé, és induljatok neki a Youkival a következő állomásotok irányába. Bevágás az amerikai vonalról: Cantin megrekedt a Romansburg utáni folyónál. A leszakadt hídon már nem is tud, és nem is akar továbbmenni. Kate Walker így magára marad. Egyedül a rengetegben, távol a civilizációtól, minden segítsége egy vonat és egy automata. És mindent beborít a vakító fehérség …
Youkol Village
A vonatotok útja zsákutcába torkollik – egy óriási jéghegyben végződik a sínpár. A Youki boldogan csaholva szalad el a jéghegyre, amire te nem vagy képes rálépni, mert ahhoz, hogy felszaladj rajta egyrészt túl meredek, másrészt irtózatosan csúszós. Nem marad más hátra, mint körülnézni. A lejtő előtt parkoló hójáróból megállapíthatod, hogy Igorék sem lehetnek túl messze – ám sajnos Hansot is magukkal vitték. Kutasd át a vonat mögötti területet, ahol kisvártatva a nagyobbik Bourgoff testvérre, Igorra bukkanhatsz. A nála lévő korcsolyával megmászható a meredek emelkedő, ám ezt esze ágában sincs odaadni. Különben is most éppen a gonosz szellemek hangjától retteg… Igen, ez lesz a kulcs a továbbjutáshoz! Ahogy azt már Oscar is jelezte telefonon, a vonat előtt álló bagolyszobor szájából kicsapó fura hangok (melyeket az azon keresztülfújó szél kelt) ijesztik meg. Térj vissza a hójáróhoz, amelynek zsebében egy köteg gézt találsz. Tömd be a szobor száját, máris megszüntetheted az irritáló és félelmetes süvöltő hangot. Ezzel nemcsak arra vetted rá Igort, hogy hagyja cserben a bátylát, de még a korcsolyáját is neked adja. Húzd fel a lábadra a lejtő előtt, majd mássz fel a tetejére. Micsoda meglepetés – maga Ivan fogad. Kis közjáték után kiderül, hogy az egész a mamutagyarokra ment ki, melyek még az aranynál is értékesebbek. Mivel a gazfickó sarokba szorított, és minden lépésedet figyeli, kapd elő a telefonod és kérj segítséget Oscartól. A bátortalan automata egy kürtszóval válaszol, ez éppen elég ahhoz, hogy Ivan a hang irányába fordítsa a fejét. Ezt az alkalmat kihasználva kapd fel az agyarkést a bal kéz felé eső szánkóról, majd vágd el az azt tartó kötelet. Az elszabaduló agyartömeg eléggé leköti Ivant, de az életedet az alattad berepedő vékony jégréteg menti meg. A zuhanás után mély álomba szenderülsz…
Álmodban hóbaglyot látsz, édesanyád pedig volt főnöködnél, Marsonnál fenyegetőzik… Mikor felébredsz, egy iglura hajazó épület belső terében találod magad. Sétálj ki az előtérbe, majd az ajtó előtti tartóból vedd fel az agancsot. Elegyedj beszédbe az itt álló illetékessel, aki szerint igen csak megüthetted a fejed a zuhanás közben, ha már azt hitted, hogy ez Syberia… A Youkol faluba kerültél, az utolsó lakható tartományba a híres-neves Syberia előtt. Mint mondja: Hansot is itt találod, azonban őt most a helyi sámán vette kezelésbe, hiszen öreg barátod nagyon kimerült állapotban került ide. Indulj el a dobolás irányába, jobbra található házába azonban képtelen vagy belépni. Indulj el déli irányba, ahol a képernyő bal oldalán található kupacból egy bőrkötelet vehetsz magadhoz. Az agancs és bőrdarab kombinálásából létrejövő csúzlival látogass vissza Hans fekvőhelyéhez, és a vízkerék feletti jégcsapra célozva lőj ki egy földről felvett kavicsot. A megrekedő kerék hatására abbamarad a dobolás is – így most már nyugodtan beléphetsz a gyógyító asszony rejtekhelyére. Az ágyra pillantva megdöbbentő kép fogad: Hans élet és halál között lebeg. A gyenge testet csak az erős lélek mentheti meg, ám félő, hogy az álomvilágból (ahová került), már nincs visszaút. Kate azonban vakmerően felajánlja segítségét – amiben már csak az lesz különlegesen nehéz, hogy az a gyümölcs, amelyre szükséged van, évek óta nem terem. Sebaj, a lehetetlennek látszó feladatok azért vannak, hogy megoldjuk őket – vedd fel a maszkot a polcról, és az imádság tornyát az asztalkáról. Kifelé menet játssz el a szelleműző csengővel, majd déli irányban indulj el az úton. A kúthoz érkezvén akaszd rá az itt csüngő kulacsot a horog végére, és merítsd bele a szerkezetet a vízbe. A megtöltött edényt vágd zsebre a földön heverő parafa dugóval együtt, majd indulj el dél felé. A Youki karámhoz érve vedd fel az előttük heverő halcsontvázat, majd jobbra távozva egy híd lábához érkezel. Kelj át a sínek alatt, majd jobb kéz felé derítsd fel a barlangot. A bal oldali elágazást választva kisvártatva egy lemming jégbe vésett járatára lehetsz figyelmes. Ami pedig különlegessé teszi a járatot: benne leledzik a gyümölcs! Dugaszold be a jobb alsó járat bejáratát a parafa dugóddal, majd a huhogtatót az előtérben álló agancsokra lógatva várd a bagoly megjelenését. Az imádságkerék megtekerésével előjövő hóbagoly ádáz ellensége a lemmingeknek, úgyhogy szegény kisállat bemenekül a járatába. Hogy végig tudjon futni rajta, segítened kell neki. Dugd át a dugót a balról második lyukba, így hidat képezvén a kisállatnak az továbbszaladhat az alagútjában. Miután elérte a járatának bal oldali szélét, tedd át a dugót a bal szélső lyukba, és a tetején lévő résen keresztül töltsd fel vízzel a lemming lakóhelyét. Most, hogy feljutott az emeletre, vígan belakmározhat a kincset érő álomgyümölcsből, de hogy tovább haladhasson, szükség lesz még némi inspirációra. Helyezd be neki a halcsontot, amelyet létraként használva immár kigurulhat az alsó lyukon keresztül. A pofazacskójából előkerülő gyümölcsöket eltéve vedd fel az imádkozó harangot az állványról és térj vissza Hanshoz. A sámánasszony megrökönyödve konstatálja, hogy küldetésed sikerrel járt, és megszerezted a szükséges gyümölcsöt. Megkér, hogy foglalj helyet, és kezdetét veszi a szertartás…
Az időben visszamenve Hans gyerekkorába kerülsz – az ő emlékeiben kalandozva kell visszahoznod a kómából. Vedd fel az apró mamutot a barlang mélyéből, majd indulj vissza az erdőn át a város irányába. Beszélj Annával a parkban, majd a főúton jobb kéz felé haladva látogasd meg a gyárat. A szobros elágazásnál térj le jobbra, majd lépj be a házba. A nappaliban ücsörgő Voralberg úrral beszélgetve kiderül, hogy Hans megint szobafogságra lett ítélve, és esélyed sincs meglátogatni őt. Keresd fel Annát a parkban, aki elárulja, hogy a kedves papa egészen pontosan 7:15-kor hagyja el otthonát. Térj vissza a Voralberg-házhoz, és szemrevételezd a hallban álló órát. Mint kiderül, a jobb és bal karral állítható percmutatók szükségeltetnek a feladat megoldásához. A bal oldalival 15-ötöt, míg a jobb karral 30 percet állíthatsz a szerkezeten. A cél: 2:45-re tekerni a mutatókat, és felhúzni a csengőket kopogtató emberkéket. Az alsó súlyokat és a csengőt bekalibrálva már csak az ébresztőfunkció beállítása van hátra – ehhez a jobb oldalit 9, a balt 1 alkalommal kell meghúznod, hogy 7:15-kor megcsörrenjen a toronyóra. Miután Hans papája menetrendszerűen távozott a munkába, az emeleti szoba kulcsát az asztalán hagyja. Ezzel már csak fel kell baktatnod a padlásszobába, és megismerkedned a kicsi Hansszal. Mivel csöppet nihilista a lelkem, nem árt motiválnod valamivel: mutasd fel neki a barlangban talált mamutfigurát. A közjátékot követően vedd fel a szívet az asztalról, amellyel visszatérhetsz a Youkol faluba, és felébredhetsz a Hansszal közös álmodból.
Keresd fel Oscart a vonatnál – őt a vasúti sínekhez vezető út végén találod. A furmányos Youkik ugyanis a jeges hegyfallal takarták a városba vezető utat, így ennek végében még mindig ott vesztegel a járművetek. Mivel a jámbor helyiek még életükben nem láttak automatát, így igen nagy fenntartással kezelik Oscar jelenlétét a mozdonyban. A Youkik segítsége nélkül azonban nem lesztek képesek bevontatni az óriási szerkezetet a falu főterére. Beszélj Oscarral, és próbáld meg rávenni, hogy álcázza magát. Add neki a sámánnál talált maszkot, majd miután a „jóbarát” maszkban köszöntötte a helybélieket, a Youkik szívesen elvonszolják a vonat vontatásához szükséges kábelt a mozdony elejéig. A kampóra csatlakoztatott horgot meg kell feszíteni, hogy visszatérhess a sín felett átívelő hídhoz. A jobb oldali karral indítsd el vontatást, majd miután beérkezett az ütközőig, keresd fel a barlanghoz vezető útról található lépcsőn át. A vezetőfülkében elegyedj beszédbe Oscarral, említsd meg neki a szívet, amelyre Hans utalt az álmában, ő eztán elköszön tőled. Egy nagyszerű lény, nagyszerű természettel – igazi jó barát áldozza fel magát a küldetés sikerének érdekében. Keresd fel Hansot, aki alatt Oscar szívét kell megnyitnod. Az óralapnak megfelelő 7-es és 3-as számokat megnyomva feltárul a mechanizmus alatti lapka, ahol már csak a 12, 6, 9, 3 sarokpontokat kell megjelölnöd, hogy megkaparinthasd a szívben rejlő kulcsocskát. A kulcs segítségével térj vissza a mozdonyhoz, ahol a pult alatti nyílásba kell helyezned a frissen megszerzett tárgyadat. Az utazás Syberiába hamarosan véget ér, ám tovább egy hajóval folytathatjátok az utat. Ehhez azonban néhány előkészítő lépést még meg kell tennetek, mint például jövendőbeli járművetek felkészítését. Húzd meg a bal felső kart, majd a jobb oldali két kapcsoló közül az elsőt felpattintva máris feltöltheted a vonat víztartályát. Most a jobb szélső kar meghúzása van soron, ami után a bal felső rúd segítségével a szenes kocsi felé vezényelheted a vonat karszerkezetét. Az előbb felkapcsolt bal oldali páros karok jobb oldali változatának felpöccintésével immáron a második mérőóra is maximumot mutat, vagyis megtöltötted szénnel az üzemanyagtartályt. A gőzképzéshez a középső kerék melletti aprócska szelepnyitó csapot kell megtekerned, hogy aztán a lenti pöcköt felpattintva a bal alsó kereket megtekerd, és leolvaszd a hajóra képződött jégréteget. A beszállás előtt még figyelmeztet a Youkol törzsfőnök, hogy kihajózási engedélyt kizárólag egy Youki beszállása után hajlandó adni. Keresd fel tehát a karámot, amelyből a már ismert állatkát magadhoz édesgetve hagyd el a békés helybéliek lakóhelyét. A kihajózást követően végleg magad mögött tudhatod a civilizációt – következő állomásotok Syberia …
… lenne, ha nem akadnátok el egy jégtömb szélében. Beszélj Hansszal a történtekkel kapcsolatban, majd a fedélzetről nyíló palló segítségével liftezz le a jégtömbre. Egyenesen haladva vedd fel az agyardarabot, majd a hajó mellől balra indulva meglelheted a megfeneklés okát: a horgony beakadt a partba. Kiszabadíthatod az agyarral, és sétálhatsz is vissza a hajóhoz, ahol nem várt fordulatok veszik kezdetüket. Ivan visszatér, és átveszi az uralmat a hajó felett! Neked sürgősen cselekedned kell valamit, különben itt maradsz a kietlen szigeten. Keresd fel a pingvinek fészekrakó helyét, és pottyantsd be a tojások mellé az orosz babádat. A nagy tolongás támad a tojások körül, Te pedig megkaparinthatod a repedező félszigetet. Ennek leütésével egy aprócska tutajt kaptál, amelyet az agyarral hajtva megközelítheted a hajótokat. Mássz be a hajótestbe, ahol a hordó és kar segítségével meglazíthatod a hajóköteleket. Hans szobájából létrázz fel a kampóért a kis üregbe, amelyet a meglazult kötélre akasztva és a kart megrántva véget vethetsz egyszer s mindenkorra a Bourgoff testvérek létezésének… A hajót a szigetről elkormányozva egyenesen Syberia felé vehetitek az irányt!
SYBERIA
A hajó kiköt, Hans pedig elhagyja a fedélzetet. Mivel a Youki édesdeden alszik a fedélközben, Te is botorkálj ki a napfényre. Hát itt van végre. Megérkeztél. Ez már Syberia. Lépj ki a partra, majd jobbra indulva mássz fel az őrtoronyba. Megbökve az őrszemet a csontjai porrá omlanak – úgy látszik jó régóta nem járt már erre senki… Vedd fel a medálját, majd menj vissza a létrán a hajó elé. Balra indulva lépcsőzz le a keresztutcába, ahonnan déli irányban indulva egy kincses ládára bukkanhatsz. A benne lévő köveket vedd magadhoz, majd fordulj északi irányba. Az ösvényen egyenesen haladva kisvártatva egy kötegnyi kék virágra lehetsz figyelmes. Vedd fel a növények között megbúvó negyedik kőtöredéket, valamint egy syberiai virágot. Ez, mint Alexei testvér útinaplójából kiderül ébresztő hatással bír az alvó Youkikra… Továbbhaladva Hansba ütközhetsz, aki a Syberia központjába vezető kapu előtt üldögél. Mivel a szerkezet zárva található, és egy bizonyos cselekedetig nem is nyílik ki, így mindenképpen szükséged lesz az alvó Youki segítségére. Térj vissza a hajóra, ahol a virág illatával felébresztheted a békésen szunyókáló állatot. A mókuskerékbe pattanva immáron szabaddá teszi az utat a boldogságba és szabadságba, ahová Hansszal együtt beléphettek …
Lépcsőzz fel a tűzrakó helyhez, ahol a meglévő köveket és az itt található ötödik részletet a megfelelő helyekre pakolva egy kulccsal gazdagodhatsz. A helyes koordináták kitalálásában segít a repedések vége – a passzoló darabok segítségével könnyedén megszerezheted az áhított kulcsot. A távolba révedő Hans szerint a mamutokat egy speciális hangjellel lehetne idecsalogatni, a hangot kibocsájtó gépre tőle balra rá is lelhetsz. Az óriási szerkezet megmozdításához először is a kezelőpultba kell helyezned a kulcsodat, majd az alsó sor, balról második lyukába helyezni a gombodat. A medálról leolvasott jel pont a 7. órának felel meg. Most már csak a hajóközben talált mamutos lepelfestményre kell emlékezned, amely megmondja, hogy milyen sorrendben kell az óriás hangcső szelepeit állítgatnod. A sorrend a következőképp alakul (a felső sorban): Nyitott, Félig nyitott, Nyitott – alul pedig Félig Nyitott, Zárt, Nyitott. A kerék megtekerésével pedig hangra bírhatod a kürtöt…
A záró animációban hőseink megkapják, amiért oly kitartóan küzdöttek, de hogy mi lesz Kate Walker sorsa, az talán csak egy következő történetben derül majd ki…