A The Bard’s Tale visszatért! Akik már 1985. környékén is püfölték a billentyűzetet, azok emlékezhetnek a legendás RPG-sorozatra PC-ről, de akár C64-ről is. Nos az új játék nem annyira hasonlít a régiekre, de ez egyáltalán ne zavarjon senkit.
A dolog sokkal inkább az új hack n’ slash játékokra hajaz, konkrétan a konzolos Baldur’s Gate: Dark Alliance-re és társaira. Olyannyira igaz ez, hogy még a meghajtó motor is ugyanaz a Snowblind engine, amely a fent említett kollegákban is dolgozik. Ennek kapcsán nagyon sok a játékmenetbeli hasonlóság, így aki már játszott azokkal, annak nem lesz nehéz az ismerkedés.
Nézzük azonban a különbségeket. A The Bard’s Tale-ben nincs inventory, vagyis nem gyűjtögethetünk majd mindenféle elhullott fegyvereket és csecsebecséket, amiket találunk, azok azonnal átkonvertálódnak ezüstbe, a vagyont pedig a boltokban tudjuk elverni. Fegyverekből (fajtánként), páncélból, pajzsból is csak egy lehet nálunk, de ha találunk is újat, az minden bizonnyal jobb lesz, mint az addigi.
Mivel a főhős személye adott (pedig lehet jobban járnánk, ha lecserélhetnénk a lökött srácot…), ezért a karaktergenerálás menete is másabb, nem választhatunk tehát fajt. A nehézségi szint az első, amire rábökhetünk, az Easy, Normal és Old School változatokban az az eltérés, hogy 8, 6 illetve 4 ponton fog állni minden tulajdonságunk induláskor (na meg a két nehezebb szinten arányosan kevesebb mentési pont lesz). Ha ezt szerencsésen belőttük, akkor kapunk további 12 pontot, amelyet már mi oszthatunk szét, saját kényünk-kedvünk szerint. A maximum érték mindenhol 20 lehet, illetve a szerencsénél 21, de ott a 13 kimarad a sorból :-). Tulajdonképpen 17 felé nem érdemes egyiket sem felvinni, mert a kalandozásban találunk majd mindenféle tokeneket, melyek plusz pontokat adnak, és akadnak majd +3-as értékűek is. Nézzük át a tulajdonságokat:
Strength:
Akkor van jelentősége, ha szeretnénk, hogy karakterünk a közelharcokban jeleskedjen, ilyenkor nagyobb sebzésre lesz képes.
Vitality:
Minél nagyobb az értéke, annál kedvezőbb lesz a Bárdunk erőnléti állapota, így nehezebb lesz őt legyőzni a csatákban.
Luck:
A szerencse – mint tudjuk – forgandó, mégis, a kalandok során sok dologban dönt majd ennek a tulajdonságnak az értéke.
Dexterity:
Ha a nagy hatótávolságú fegyvereket kedveljük, akkor ezt a pontot növeljük, így ezekkel az eszközökkel nagyobb sebzést tudunk elérni.
Charisma:
Segítségével elcsábíthatjuk a csini boltos fiúkat. Na nem egészen, viszont tagadhatatlanul kedvezőbb árakat kapunk, ha fejlesztjük ezt az értéket.
Rhythm:
A ritmus fejlesztésével tehetségesebb muzsikus lesz a hősünk, így az általa megidézett lények is ügyesebbek lesznek.
Ha megvagyunk, akkor választhatunk még egy listából, mégpedig hogy mely dolgokban legyen tehetségünk. Az itt felsorolt tulajdonságok egy-egy hasznos dolgot nyújtanak majd a kalandok során. Itt jegyezném meg, hogy az ellenfelek leöléséért ugye pontokat kapunk, amelyek egy bizonyos mennyiséget elérve szintlépést tesznek lehetővé (ilyenkor kapunk 2 pontot a képességeink továbbfejlesztésére is). Minden második szintlépésnél egy újabb Talentet választhatunk magunknak.
Az alapból választható Talentek:
Two-Handed Weapons:
Lehetővé teszi a Bárdnak a kétkezes fegyverek használatát.
Dual Wield:
Lehetővé teszi, hogy egyik kezünkben egy tőrrel, a másikban egy karddal küzdjünk.
Flail:
Használhatunk buzogányt is ezentúl.
Shield Bash:
Védekezés után automatikusan taszajtunk egyet a pajzzsal az ellenfeleken.
Shield Charge:
Erőteljes támadás, melyet a kard használatakor érhetünk el. Az akció gomb hosszabb lenyomásával érhető el.
Power Shot:
A nagy hatótávolságú fegyverek használatánál erősebb lövést eredményez, mely át is megy a célponton (további sebzést eredményezve másoknak is). Használata az akció gomb hosszabb lenyomásával érhető el.
Critical Strike:
Bárdunknak lehetősége van Critical Hitet elérni, és ezáltal az ellenfeleknek további sebeket szerezni.
Treasure Hunter:
Minden egyes kincs megtalálásánál extra ezüstök (+20%) ütik a markunkat.
A szintlépéskor bejövő további talentek:
Dog Trainer (a kiskutya társasága szükséges): kedvenc ölebünk vérengző fenevaddá válik és támadja az ellent.
Improved Critical Strike (Critical Strike szükséges): a Critical Strike upgrade-elt változata.
Riposte (Dual Weild szükséges): támadás-védekezés után Dual Weild használatakor.
Heavy Parry (2-Handed szükséges): támadás-védekezés után 2-Handed használatakor.
Blade Bash (Dual Weild szükséges): Dual Wield-nél, az akciógomb hosszabb lenyomásával extra támadást ereszthetünk el.
Spinning Smash (2-Handed szükséges): kétkezes fegyver használatakor az akciógomb hosszabb lenyomásával extra támadást ereszthetünk el.
Whirlwind (Flail szükséges): Flail használatakor az akciógomb hosszabb lenyomásával extra támadást ereszthetünk el.
Arrow Storm (Power Shot szükséges): a Power Shot upgrade-elt változata.
Nézzük, mit érdemes még tudni. A fegyverek az ilyenkor szokásosak, vagyis vannak a közelharci darabok (kard, balta, satöbbi) és a távolságiak (különféle íjak). Ezen túl azonban tudunk varázsolni is, vagyis bocsánat: zenélni, mellyel különféle lényeket idézhetünk meg (lásd a mellékletet). Ezeket a bajtársak teszik a dolgukat maguktól is, de adhatunk nekik egyszerű utasításokat is, úgy mint: gyere ide, maradj, támadj, védekezz. A csaták után lassan begyógyulnak a sebek (azaz feljebb kúszik az energiánk), ha van türelmünk várni, ha meg nincs, akkor a templomokban történő adományozásokkal, avagy egy gyógyító erejű lény megidézésével gyorsabb eredményt érhetünk el.
A kalandozások során többször is szóváltásra kerül a sor, és ilyenkor többször döntéshelyzetbe kerülünk, ugyanis lesznek olyan pontok, amikor befolyásolhatjuk a társalgás további alakulását. Ilyenkor két lehetőségünk van: kedvesek vagy utálatosak lehetünk. Természetesen minden esetben más megoldás a jó, nem lehet csak az egyikkel vagy másikkal végig boldogulni. Sőt előfordulhat olyan eset is, amikor mindkét esetnek van valami haszna, persze ezeket előre nem láthatjuk, úgyhogy próbálkozni kell.
Végezetül itt van még a World Map, melyet az egyes helyszínek közötti császkáláskor fogunk használni. Ilyenkor a fel-le kóricáló csapatokba akadva egy azonnali csata veszi kezdetét, mely remek alkalom képességeink fejlesztésére, valamint ezüstgyarapításra, viszont egy-egy rosszabb pillanatban rajta is veszthetünk, úgyhogy ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, akkor kerüljük ezeket. A Tokeneket már említettük, összesen 25-öt találhatunk majd a játék során, és +1 és +3 értékek között növelnek majd meg egy-egy tulajdonságunkat, azonban ezek nem összevonhatóak, több ugyanolyan darabnál a nagyobbik lesz érvényben. A kocsmákról is kell szólnunk, hiszen különféle finom italokat kaphatunk ezekben az egységekben. Kivételesen nem csak a poén kedvéért vedelhetünk, hanem egyes tulajdonságaink ilyenkor átmenetileg megnőhetnek. Vigyázzunk azonban ezekkel, mert más értékeink meg csökkenni fognak, nézzük meg tehát mindig, mit is gurítunk le, a mellékhatások ugyanis már az itallapon fel vannak tüntetve.
Végezetül álljon itt még egy rövid tipphalmaz, és ha nagyon elakadtok, akkor lapozzátok fel a PlayZone 2005/2-es számát, ahol a teljes végigjátszás található.
– az íj amúgy is hasznos fegyver, de ha okosan használjuk a „radar”-t, akkor a nagyobb csapatokat már úgy is megritkíthatjuk, mielőtt képre kerülnének
– a kezdő színhelyen, Houtonban felborogathatjuk a teheneket, ha 25-öt eldöntünk, akkor lesz majd egy, amelyik megtámad
– ha a csirkékre vadászunk, akkor egy idő után egy hatalmas példány jön elő, amelyet leküzdve némi ezüsthöz jutunk
– a pénzzel nagyon nem kell spórolnunk, főleg a vége felé lesz már rengeteg belőle, vásároljunk kedvünkre, de persze elszállni nem kell
– használjuk bátran a Calaigh és Herne varázslatokat, ám ezekhez kellenek azok a bizonyos adderstone-ok, melyeket a bal alsó sarokban számol a játék, és ezek száma véges
– az extrákat úgy tudjuk kinyitni, hogy a papoknál adományozunk az összekuporgatott vagyonkánkból egy nagy (large) adagot, minél többször tesszük, annál több dolog jön elő
Nótára fel!
A bárd 16 mágikus nótát tanulhat meg, melyek mindegyike egy-egy lényt idéz meg, akiknek később továbbfejlesztett formáját is elérhetjük. Nézzük meg, melyek ezek:
Mercenary
Egyszerű csávó, körbejár a baltájával, és mindenkit agyonüt. Szerencsére minket barátjaként tisztel.
Knight
Egy igazi tökös, bátor lovag, szintén közelharcban lesz hasznunkra.
Heroine
A hölgyike remek céllövő és halálos nyilaival lesz a segítségünkre.
Brute
Egy újabb nagydarab melák, viszont ő nem csak szemtől szembe jó, hanem távoli támadásra is képes (hajigál).
Elemental
Mivel tisztán tűzből áll, ezért jó tulajdonsága, hogy mindent és mindenkit felgyújt, ezáltal segítve exitálásukat.
Behemoth
Egy csontvázszerű lény, aki fejjel rohan … na nem a falnak, hanem az ellenfélnek. A hatás (ki)robbanó.
Thunder Spider
Villámokkal operáló pókica. Könnyen sérül, de majd’ minden ellenség ellen jó.
Knocker
Kis ember, ki nagy villámló botokkal jár, és ezek által nagy galibát bír okozni az ellenfelek köreiben.
Crone
Visongó öreg banya, de meggyógyítja a sérült csapattagokat.
Enchantress
Mágikus erőinek köszönhetően vissza tudja hozni az elhullott csapattagokat a holtukból, és lassíthatja az ellenfeleket.
Bodyguard
Jó testőrhöz méltóan magára vonja a távolról lődöző ellenségek figyelmét, és véd tőlük. Nem hasonlít Kevin Costnerre (igaz, mi sem Whitney Houstonra…)
Rogue
Ő a közelharci ellenfeleket csábítja, majd intézi el tőreivel. Nők és a bizalom? Hmm… 🙂
Trap Finder
Bolondos öreg fazon, aki előszeretettel ugrál bele a csapdákba – helyettünk. A titkos járatokat is megtalálja.
Health Stealer
A fantázia világ Robin Hoodja: elszívja az ellenfelek energiáját, és a szövetségeseinek adja.
Light Fairy
A sötét helyeken vesszük majd nagy hasznát, de a csatákban is. Nemcsak a szobákat világítja be ugyanis, hanem az ellenfeleket is elvakítja.
Common Rat / Vorpal Rat
Közönséges kis rágcsáló, mégis nélkülözhetetlen társ. Sokszor lesz a továbbjutás kulcsa.
Ide tartoznak még az Artifactok is, de ezek külön menüből érhetők el. A Caleigh-t rögtön a kaland kezdetén megkapjuk, a kocsma előtt. A másik hármat pedig a toronyőrök legyőzése után. Ezek megidézéséhez szükség van az Adderstone-okra, melyeket menet közben folyamatosan találunk. Mindnek három szintje van, íme:
Caleigh:
1: Gyógyítja a csapatot
2: Gyógyítja a csapatot és a Bárd sérüléseit 50%-kal csökkenti
3: Gyógyítja a csapatot és a Bárd sérthetetlen lesz.
Herne:
1: Lefogja a közeli ellenfeleket.
2: Nagyobb körben fogja le az ellenfeleket és a közelieket mérgezi is.
3: Nagyobb körben fogja le és mérgezi az ellenfeleket, a közelieket meg is öli.
Lugh:
1: Pengék köröznek a Bárd körül.
2: Köröző pengék és nyilak.
3: Köröző pengék, nyilak és esetenként robbanó lövedékek.
Mannanan:
1: Tornádókat idéz
2: Tornádókat és villámokat idéz
3: Tornádókat, villámokat és tűzgolyókat idéz
Mennyi minyimum?
A játékban esetlegesen az árusok okozhatnak némi fejtörést az áraikkal. Ugyan a tarifák erősen függenek a charisma tulajdonságtól, álljon itt egy lista, hol-mit-mennyiért kapunk meg, ha 9-10-es szinten állunk.
Blackhammer Smithy / Houton (Seamus)
Leather Armor: 400
Studded Leather Armor: 800
Dirk: 600
Flail: 700
Claymore 800
Long Bow: 250
Treasure Map: 4000 (Kinyitja a Ruins of Dun Alfiene-t)
The Velvet Hammer / Kirkwall (snobby shopkeeper)
Leather Armor: 400
Studded Leather Armor: 800
Chainmail: 2,600
Buckler: 800
Dirk: 600
Flail: 700
Claymore: 800
Great Bow: 500
Harp: 750
O’Dells Arms and Armor / West Dounby (Dood)
Scale Mail: 4000
Silver Dirk: 2500
Granite Flail: 3500
Lockaher Axe: 4000
Elderwood Bow: 2000
Blackthorne Bow: 3000
Silkbeard’s Headquarters / Finstown (Dirk)
Scale Mail 4200
White Bronze Chainmail: 5500
White Bronze Targ Shield: 5000
Silver Dirk: 2500
Granite Flail: 3500
Lockaber’s Ax: 4000
Elderwood Bow: 2000
Blackthorne Bow: 3000
Blackthornes Bow: 4500
Crazy Thorvald’s War Emporium / Stromness (Crazy Thorvald)
White Bronze Scale Mail: 8500
White Bronze Kite Shield: 7000
Vipersteel Dirk: 7000
Ravensteel Broadsword: 8000
Onyx Flail: 8000
Frecraid: 9000
Bow of Bill Dathi: 6500
Ancient Flute: 4000
Wandering Trow / World Map
Ratty Old Map: 4000 (Kinyitja a Cairn of Ardagh-t)
Ancient Parchment: 4000 (Kinyitja a Cairn of Carrowmore-t)
Weather Stained Map: 4000 (Kinyitja a Ruins of Emain Machát)
Blood Stained Map: 4000 (Kinyitja a Ruins of Tarát)