A Keresztapa. Biztos vagyok benne, hogy mindenki látta, vagy éppen hallott erről a műről. Nem véletlenül ennyire ismert, és elismert ez az alkotás, sok helyen a filmtörténet legjobb darabjának választották meg, igazi kultusz épült köré. A benne elhangzott szövegeket állandóan idézik az emberek, idézik a filmek, és idézik az írások is.

”Van egy visszautasíthatatlan ajánlatom.”

Furcsa is volt, hogy egy ilyen klasszikusra csak most csapott le a játékipar, nemde? Ezekben az időkben, amikor mindenből – ami csak mérsékelten sikeres – mindenféle adaptáció készül, a Keresztapa nem került fel a listára, egészen eddig. Úgy gondolom, hogy veszélyes műfaj oda-vissza konvertálgatni a történeteket vászon és virtuális-interaktív vászon között, rengeteg bukásnak lehettünk szemtanúi az utóbbi években, sikert csak elvétve láthattunk ezen a trendi területen.
Előző számunkban már kezeink közé került egy közel végleges verzió a The Godfather-ből, amit annak rendje, s módja szerint leteszteltünk. Megszületett egy vélemény, megírtuk hárman a cikket, leforgattuk a videóanyagot, de a Review Commando egyik tagja sem hitte volna, hogy a boltok polcaira kerülő változat radikális változásokat mutat majd fel a 95%-os verzióhoz képest.
Most, hogy megkaparintottuk az abszolút végleges Keresztapa játékot, kijelenthetem, hogy valóban nem változott meg semmi gyökeresen, ehelyett viszont rengeteg apró dolgot módosítottak a fejlesztők, ezek egyértelműen jót tettek a készterméknek.
Sajnálatos módon a grafika szemernyit sem módosult. Titkon, – még magam előtt is titkolva – reménykedtem, hogy egy végső csiszoláson még átesik a külalak, de ez elmaradt. Érintetlenül hagyták nekünk a fejlesztők a kisfelbontású textúrákkal beborított, az alacsony polgionszámú modellekkel benépesített, az igénytelen küllemű New York City-t. A várost, ami egy-két ütközés, vagy füstösebb jelenet után egy-két másodpercre teljesen megakasztja a konzolt, így a framerate a tízes régió alsó felébe zuhan. Futott már sok-sok szebb játék az Xboxon folyamatosan is, az EA-nek ilyen nagyon jól megy a portolás.

Már kezdtem volna elveszíteni a kedvem ezek láttán, mikor rájöttem, hogy ez az egyetlen súlyosabb hibája a játéknak. Szidtuk a PC-s verzió irányítását rendesen, mivel már akkor rájöttünk, hogy ez a séma nem egérre lett tervezve. Erről teljesen megbizonyosodtam, mivel az Xbox kontrollerére egyszerűen rá volt öntve az irányítórendszer. Természetes, magától értetődő, egyszerű és könnyen kezelhető. Ezek azok a jelzők, melyek elsőre eszembe jutottak. Sajnos, aki PC-n szeretné kipróbálni, annak fel kell készülnie a Godfather Review Commando klipben látott egérráncigálásra!
Akármilyen platformon ugrunk neki a játéknak, a kellemes szórakozás a negatívumok ellenére is garantált. Mondom ezt úgy, hogy feltételezem, a játék vásárlói között többnyire olyan emberek lesznek, akik már látták a filmet. Ők minden másodpercében tapsikolni fognak a film legnagyobb momentumainak digitális változatán, ahogy egy-egy mozibéli esemény mögé pillanthatunk, vagy továbbvihetjük a történéseket. A beleélésben nagy segítséget nyújt, hogy – Al Pacinót kivéve – az összes színész arcát és hangját adta filmbéli karaktereinek, így tényleg olyan érzésünk támadhat néha, mintha a vászon előtt ülnénk szájtátva, mint a régi szép időkben.
A játékmenetről inkább nem nyilatkoznék. No, persze nem azért, mert akármi baj lenne vele, az ok mindössze az, hogy egyrészt eléggé hasonlít a GTA-ra, másrészt pedig a következő oldalakon alaposan kitárgyaljuk majd.
Egyelőre szögezzük le, hogy a The Godfather egy igen jó játék, remek hangulattal, kiváló (bár néhol sántító) sztorival, és valami förtelmes grafikával. Egyértelműen állíthatom, hogy ez a játék sosem fogja elérni azt a színvonalat, státuszt a játékiparban, mint a film a filmiparban, de mindenképpen érdemes kipróbálni. De csak akkor fanyalodjunk a Keresztapára, ha a Mafia című zseniális programot annyiszor végignyomtuk, hogy halálra untuk már.
A végszó is megvolt, mi maradt ki? Ja, hogy a visszautasíthatatlan ajánlatom? Ám legyen: játsszuk végig a The Godfather sztori küldetéseit, a filmtrilógia első részének farvizén evezve!

Ahogy elindítjuk a játékot, az átugorhatatlan logók után egyből az intro-mozit bámulva térünk magunkhoz. A filmen ismeretlen szereplők tűnnek fel, jelenleg nem sokat tudunk arról, hogy kik ők. Ez nagyon nem is fog megváltozni, mivel ők alapból halálra vannak ítélve. Ez a férfi, és ez a nő a nemsokára meggenerálandó karakterünk szülei. Apu Don Vito Corleone egyik hűséges embere, de sajnálatos módon egy rivális család tagjai kivégzik őt is, valamint édesanyánkat is. Az igazságos Don Corleone majd gondunkat viseli, e felől biztosak lehetünk.
Következik a karaktergenerálás. Gengszterünk kinézetének csak a csillagos ég szabhat határt, gyakorlatilag teljesen egyedi karaktert készíthetünk magunknak. Miután ezzel megvagyunk, szüleink halála után kilenc évvel csöppenünk ismét a sztori sodrásába, Connie Corleone esküvője idején. A film emlékezetes jeleneteinek digitális reprodukcióján jól szórakozhatunk, ám ezt követően jöhet a játék!

01: The Alley
Éppen néhány huligán ütlegel minket egy sikátorban, mikor éppen arra vetődik a jó öreg Luca Brasi. Szerencsénk van, mert a maffiózó megment minket, ezzel kezdetét veszi a bevezető, training küldetés.
Természetesen most még nem fogunk eget rengető bonyolultságú, és nehézségű feladatokat kapni. Ez még csak a bevezetés, így Luca azt mondja nekünk, hogy egyesével verjük össze a ránk támadó embereket. Nem fognak visszaütni, jótevőnk puszta jelenlétére mozdulatlan boxzsákká vált mindenki. Ismerkedjünk meg az irányítási sémákkal, osszunk balhorgokat, felütéseket, ragadjuk meg az ellent, majd ha mindezzel végeztünk, menjünk oda a nagydarab olaszhoz, és beszéljünk vele.
Megkapjuk tőle New York City térképét, most már könnyebb lesz eligazodnunk ebben a hatalmas városban, helyzetünket mindig, pontosan meg tudjuk határozni. Meg is volnánk, most irány a zöld házikóval jelölt Corleone Safehouse. A GTA-hoz hasonlóan ez az a hely, ahol álomra hajthatjuk fejünket, így elmentve a játék állását. Tegyük ezt meg, majd ámulattal csodáljuk meg első szintlépésünket. Végre szabadon elkölthetjük első Skill-pontunkat. Mivel még sem pénzünk nincsen, sem pedig lőfegyverünk, ezért azt tanácsolom, hogy a pusztakezes közelharcra tegyük a pontocskát, most még az a legfontosabb.

02: The Enforcer
Azt a mindenit, milyen jó dolgunk van. A Corleone klán kiutalt nekünk egy aprócska lakást, ahol elmenthetjük aktuális állásunkat, de nem csak egy szalmával kitömött matrac van itt, hanem vezetékes telefon is! A negyvenes évek derekán azért ez már valami.
Hogy ez a jeles készülék demonstrálja hasznosságát, azon nyomban meg is csörren. Tájékoztatnak minket, hogy Luca Brasi már vár ránk, és jobb lenne, ha az öreget nem nagyon váratnánk meg, ahhoz túl nagy ember. Már az is éppen elég fegyvertény, hogy személyesen törődik velünk.
Mr. Brasi már a ház előtt vár ránk, sétáljunk oda, és beszéljünk hozzá. Induljunk el, út közben pedig figyeljünk az öreg mondandójára. Úgy tűnik, komoly szándékok vezérelték felénk, ecseteli a Corleone család előnyeit, amiket egy kamionos előtt demonstrál is. Megtudjuk, hogy a feladatként egy Emilio nevű hentes meggyőzését kapjuk. Rá kell ébresztenünk, hogy sokkal jobban jár akkor, ha a Corleone családnak védelmi pénzt fizet minden héten. Akkor megeshet, hogy nem éri nagyobb baj az üzletét.
Nosza, menjünk be a boltba, és beszéljünk a férfival. Az ajánlatot visszautasítja, ezért kezdjük el vagy őt, vagy a berendezést szétverni, addig, míg a pressure-meter optimális pozícióba nem kerül. Ekkor beszéljünk vele ismét, mire végre beadja a derekát.
Kinyílik a hátsó ajtó. Menjünk fel a lépcsőkön, és beszélgessünk el az illegális szerencsejátékot folytató üzletegység vezetőjével hasonló témákról, mint Emilióval. Ő belemegy az üzletbe egyből, nincs szükség erőszakra. Cammogjunk vissza, le a boltba, itt vesztegessük még meg a frissen betoppant rendőrbácsit, végül pedig induljunk vissza Lucához, és beszéljünk vele.

03: A Grave Situation
Csevegjünk egyet a megjelölt emberkével. Ő egy kívülálló a Corleone családban, csakúgy, mint mi, és üzenetet hozott számunkra a feljebbvalóktól, miszerint fel kell keresnünk egy klubot.
No, tegyük próbára erőnket, és vágjuk be magunkat egy gyanútlanul furikázó New York-i autójába, majd a padlógáz nevű gyakorlatot végrehajtva vezessünk el a térképen – jól láthatóan – megjelölt helyszínre. Itt el kell beszélgetnünk Paulie Gattóval, ami egy stílusos átvezető animáció keretei közt meg is történik.
Lassan, lopakodó üzemmódban eredjünk Monk és Paulie nyomába. Igazából erre nincs sok szükség, azonban a történet és a szituáció jobb átélése érdekében feltétlenül javallott, hogy behúzzuk a nyakunkat annak ellenére is, hogy nincs senki, aki észrevegyen minket.
Osonjunk a két tapasztalt maffiózó hátába, majd vegyük célba az egyik illetlenül viselkedő főiskolást. Szaladjunk oda, és agyaljuk meg jó alaposan, úgy, hogy még a következő vizsgaidőszakban is csak nyalogassa a sebeit. Ezt követően szaladjunk hátra a sírkertbe, csípjük nyakon a másik kellemetlenkedő fiatalt. Ne verjük péppé a srácot, ehelyett kapjuk el a grabancát, vonszoljuk oda a kiásott sírgödörbe, és egy jól irányzott analógkar lendítéssel vágjuk be a fiút az árokba.

04: Sleeping With The Fishes
Szedjük össze magunkat, mert Luca vár ránk, és már említettem, hogy az öreg nem nagyon szereti, ha sokáig várakoztatják, éppen ezért lopjunk egy autót az utcáról, és szélsebesen száguldjunk oda a térképen szépen megjelölt helyre.
Mr. Brasi bevisz minket a közeli sikátorba, és a kezünkbe nyom egy picike fegyvert. Egy kis revolverről van szó, ami apró, ámde halálos társunk lehet. De mivel a birtoklása önmagában még egyáltalán nem nevezhető életveszélyesnek, ezért meg kell tanulnunk használni! Kövessük az öreg gengszter utasításait, puffogtassunk pontosan úgy, ahogy ő parancsolja nekünk. Miután mindennel megvagyunk, kapunk gyönge négy percet arra, hogy Lucát elfuvarozzuk a közeli bárba, ahol sajnos a filmből megismert sors vár rá. Bizony, gyámolítónkat megölik, de észrevesznek minket is, ahogy kukkoltunk a mellékutcából, ezért a mi is céltáblákká válunk.
Spóroljunk a lőszerrel, és a fedezékeket aktívan használva próbáljunk meg mindenkit szitává lőni. Amennyiben kifogyunk, váltsunk pisztolyt, és azzal folytassuk tovább a harcot. Miután a sikátorban mindenkit hidegre tettünk, menjünk fel az apró lépcsőn, és közelítsük meg a helyiséget a hátsó ajtó felől. Bejutunk a konyhába, ahol végezzünk az életünkre törő egyénekkel, majd óvatosan osonjunk beljebb a bárba egészen addig, míg meg nem gyilkoltunk mindenkit.
Ha ezzel is megvagyunk, már csak vissza kell rohannunk a Safehouse-ba. Ez annyira nem is könnyű feladat, tekintve, hogy három perc áll a rendelkezésünkre, valamint, hogy egy raklapnyi rendőr is a nyomunkban van. Amint visszajutunk a menedékhelyre, mentsük el a játékot.

05: The Don Is Dead
A Safehouse előtt álldogál egy sötét zakóba öltözött egyén, gyanúsan úgy néz ki, mintha a Corleone család szolgálatában állna. Nini, a feje fölött ott díszeleg a marionett-ikon, tehát vele beszédünk van. Sétáljunk oda hozzá, és derítsük ki, mit is akar tőlünk.
Mint ahogyan az lenni szokott, most is üzenetet hozott a klónképű maffiózó, konkrétan azt, hogy Monk találkozni akar velünk a Borbélynál!
Ne is habozzunk egy pillanatig sem, „vegyünk kölcsön” egy autót valamelyik állampolgártól, és lendületes tempóban érkezzünk meg barátunk elé.
Az átvezető animációból kiderül, hogy teljes a káosz. Don Vito Corleone ellen merényletet követtek el ismeretlen tettesek, és most mindenki azt hiszi, hogy meghalt az öreg Don. Ez még nem elég, de a Consiglierét, Tom Hagent is elrabolták, feltehetőleg ugyanazok az emberek.
A káoszt átültetik erre a helyszínre is: fegyveresek lövik szét a borbély üzletét! Vegyük elő fegyverünket, és intézzük el a gátlástalan támadókat. Nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy használjuk a fedezékeket, különben idő előtt feltrancsíroznak minket! Futás ki az üzletből, és mentsük meg Monk húgát, Frances-t (továbbiakban Frankie) a támadóktól!
Miután ezzel megvagyunk, pattanjunk be a fekete autóba, és kísérjük a Don Vitót szállító mentőautót a kórházba. Szorosan tapadjunk rá, mert jönnek majd autóba tömött ellenségek, akiket Fredo több-kevesebb sikerrel, az ablakon kihajolva képes leszedni.
Akárhogy is teljesítünk, a hídon megreked a hajsza. Kiszállunk az autóból, és gyalogosan, saját kézzel (illetve fegyverrel) lőjünk ki minden ellenséget, aki ránk és a Donra támad. Ezt követően keressük meg az ellenséges Caporegimét, majd hallgassuk ki!
Ha ezt a feladatot is sikeresen teljesítettük, üljünk a menőautó volánja mögé: száguldjunk a kórházba Don Corleonéval. Figyeljük a Keresztapa életerő-sávját, még az előtt kell beérni az ispotályba, mielőtt elhalálozik.
Beszéljünk Clemenzával. Ő elszalajt minket a Corleone birtokra, ahol meg kell keresnünk Tom Hagent, aki időközben kiszabadult az ellenség karmai közül. A rövid diskurzus után ismét elküldenek minket Clemenzához, aki már a Falconite nevű klubban vár ránk. Beszélgessünk el a testes gengszterrel.

06: Intensive Care
Nincs más hátra, mint előre, irány a kórház. Ez a küldetés nagyjából ismerős lehet a filmből is, Michael bemegy az apjához, de észreveszi, hogy nem őrzik az öreg Don termét, ezért megkondul fejében a vészharang. Milyen igaza volt!
Ahogy megérkezünk a helyszínre, beszélgessünk el az egyszem biztonsági őrrel. Az ő instrukcióit követve vegyük nyakunkba lábainkat, és keressük meg Monk szobáját. Szegény barátunkat a Borbélynál történt lövöldözés során eltalálták, így most őt is ebben a kórházban kezelik. Ejnye, még most is csak a csajozáson jár az eszünk, mikor a Don életveszélyben van?
Bent diskuráljunk el Frankie-vel, aki éppen meglátogatja a bátyját. Erről beszéltem az előbb. Az átvezető animáció után tényleg kondul a vészharang: az üveggel elválasztott szemközti szobából ránk lőnek! Pisztolyt elő, szüntessük meg a veszélyforrást!
Beszéljünk Michael Corleonéval! Az ő tanácsára próbáljunk meg meglépni az épületből. Az apját már elrejtette, már csak mi vagyunk veszélyben. A fiatal férfi tanácsára az alagsort célozzuk meg, mint biztonságos menekülési útvonalat. Naná, hogy ott van a legtöbb ellenség! Egyet se törődjünk velük, fedezékből, a lőszerrel spórolva lőjük ki mindegyiket. Illetve csak a párban mozgó ellenfeleket lőjük le, a magányosabbakat puszta kézzel terítsük le, vagy igen hamar kifogyunk a lőszerből!
Viszonylag nagyobb gubanc nélkül elérünk az alagsori garázsba, ott Frankie-t tegyük be az autóba, és szalajtsuk el a Corleone birtokra, hogy hozzon segítséget. Mi forduljunk sarkon, menjünk fel a földszintre, nyírjuk ki a bérgyilkosokat, majd beszéljünk Michaellel.

07: Fireworks
Első feladatként meg kell keresnünk Clemenzát. A testes gengszter éppen a szabójánál múlatja az időt, tehát szerezzünk egy gyors autót, és szélsebesen hajtsunk oda.
Megkapjuk az öregtől a tájékoztatást, elküld minket egy jól megérdemelt kis szórakozásra Rosa virágüzletébe. Ilyenkor szokott jönni az a hangeffekt, mikor a bakelit lemezjátszó tűje hirtelen lecsúszik a lemezről. Igen virágüzletbe fogunk menni szórakozni. Természetesen csak fedőbolt a virágos, az igazi, illegális örömök kertje az emeleten van, méghozzá egy bordély-ház képében. Sonny, Monk és Paulie már vár fent ránk, ezért caplassunk fel a lépcsőkön, miután bemutatkozunk a Madamnak.
Beszéljünk mindhárom sráccal, múlassuk kicsit az időt, mire rögtön megjelennek a zsaruk, egy hirtelen felindulásból elkövetett razzia keretein belül. A főrendőr elviszi Rosát, a srácokat pedig kibilincseli.
Ezt nem hagyhatjuk annyiban! Üssük szét a kishekust, majd a következőt is. Menjünk le a lépcsőn, hagyjuk el az üzlethelyiséget, és sétáljunk a sikátor felé.
Itt elvileg el kéne osonni a rendőrök mögött, de az a legjobb megoldás, ha a képernyőn megjelenő instrukciókat követve megfojtjuk őket szépen, csendben, hátulról. Ahogyan azt illik. Amikor kiiktatjuk az utolsó rendőrfiókát is, akkor kinyílik a sikátor végében található ajtó. Ezen menjünk be, és bent ismét kezdjük el fojtogató hadjáratunkat. A lépcsőket igénybe véve menjünk fel, beszéljünk Rosával, végül másszunk be a liftbe! Fent a piás, agresszív zsarut tanítsuk móresre. Ne feledjük, úgy kell kinyírnunk, hogy az balesetnek tűnjön. Mivel úgyis a tetőn vagyunk, kapjuk el a grabancát, vonszoljuk oda a párkányhoz, és egy laza mozdulattal hajítsuk le a hapsit.
Szép munka volt, most beszéljünk ismét Rosával, lent, a felvonó előtt. A nő közli velünk, hogy már nagyon várnak ránk a Corleone Birtokon, tehát szélsebesen hajtsunk oda valami lopott járgánnyal. Mikor odaérünk, keressük meg Tom Hagent, és beszéljünk vele. Szolgálataink elismeréseképp előléptetnek minket Associate rangba, tehát Tagok lettünk.

08: Death To The Traitor
Beszéljünk a házon kívül a fekete egyenruhás Corleone alkalmazottal, aki elszalajt minket, hogy megkeressük Clemenzát. Ő most éppen a brooklyni otthonában tartózkodik, tehát egy apró kis autókázás vár ránk!
Mikor megérkezünk, a filmből ismerős jelenetek köszönnek vissza, melyben Paulie és Clemenza diskurálnak matracokról, és egy adag canteloniról. Ahogy befejezzük az autókázást, és megérkezünk a bárhoz, figyeljünk arra, mit mond a két tapasztaltabb gengszter. Óvatos léptekkel rontsunk be a bárba, azonnal kutassa fel egyik szemünk a lehetséges fedezékeket a terepen, majd vágódjunk be az egyik mögé. Tisztítsuk meg aprólékosan a szórakoztató egység alsó szintjét, majd vegyük az irányt a felfelé vezető lépcsők felé. Ha van még néhány túlélő, akkor őket most tegyük hidegre, majd tegyük le a szép kis bombát, és gyorsan hagyjuk el a bár területét, szaladjunk ki az utcára.
Ezt követően autókáznunk kell egyet, majd egy, a filmből ismerős, ámde kicsit módosított, vagy kiegészített jelenet közben, míg Clemenza meglátogatja az egyik bokrot, hidegre kell tennünk Paulie Gattót, mert ő volt az áruló, aki a Don Vito Corleonét ért merényletért felelős.
A párharc egy labirintus-szerűségben zajlik majd le. Paulie menekül, nekünk pedig üldözni kell őt. De csak óvatosan. El nem futhat, nem kell sietni. Gondot okozhat, hogy robbanó ládákat lő meg az ellenség, hogy a képünkbe robbanjanak. Ezt kiküszöbölhetjük úgy, hogy mi pukkantjuk ki őket elsőként a free-aimet használva. Miután látóterünkbe került Paulie, gyerekjáték lesz hidegre tenni.
Egy átvezető animációt követően komoly autós üldözésbe keveredünk, úgy tűnik, a rendőrök meghallották a sok robbanást. Egyet se féljünk, csak tapossuk a gázt keményen, és jussunk el a megjelölt Corleone Safehouse-ig. Ha épségben megérkezünk, jutalmul megkapjuk Paulie régi lakását, ahol ezentúl szabadon menthetünk.

09: Horseplay
Az előző küldetést remekül megoldottuk, a család szemében egyre nagyobbra növünk, és ez nagyon jó jel! Egy olyan jel, ami fényesen mutat egy lehetséges jövőképet, amelyben… Na, de nem lövöm le a poént, koncentráljunk a jelenre.
Nyargaljunk vissza tüstént a Corleone Birtokra, és a főépületben keressük meg Tom Hagent. A Consigliere meginvitál minket, hogy tartsunk vele Hollywoodba, látogassunk meg együtt egy Jack Woltz nevű filmrendezőt. Gondolom, már mindenkinek felcsillant a filmből az emlékezetes jelenet, melyben Mr. Woltz a 600 000 dolláros versenylovával ébred…
Mint ahogyan az ismeretes, a rendező visszautasítja Tom, és ezáltal a Keresztapa ajánlatát, így az éj leple alatt nekünk kell akcióba lépnünk a hollywoodi mogul birtokán. Roccóval ketten kell garázdálkodnunk, el kell jutnunk az istállókig, hogy megszemlélhessük Mr. Woltz gyönyörűséges paripáját. Csak kövessük a srácot, ha azt tesszük, amit ő, nagy baj egyáltalán nem lehet. Ily módon lazán eljutunk az istállóig.
Miután Rocco elvégzi a piszkos munkát, már „csak” le kell szállítanunk a csomagot. Ugyanazok a szabályok érvényesek most is, mint bármelyik lopakodós küldetésnél, tehát ha egy őr meglát minket, onnantól 20 másodpercünk van halkan hidegre tenni őt, különben a riasztó megszólal, és mindennek vége.
Ahogy felkapja a barátunk a csomagot, megjelenik egy őr az ajtóban. Kapjuk el a torkát, és addig ne engedjük el, amíg mozog. Menjünk fel a lépcsőn, fent ragadjuk meg a következő őrszemet is, majd forduljunk balra, és másszuk meg a következő lépcsősort is.
Menjünk be. Várjuk meg, míg az inas arrébb megy, kell hely a működésnek. Induljunk tovább, gyaluljuk le csendben az őrt, caplassunk fel az újabb lépcsőkön, és ismételten tegyünk el láb alól egy lábatlankodó őrt. Figyeljük a szobalányt, várjuk meg, míg eltűnik. A folyosón szóba elegyedik egy őrszemmel, türelmesen hallgassuk őket végig, majd a fegyverest kapjuk el. Innen egyenes út vezet Woltz hálószobájához. Most következik a film emlékezetes jelenetének digitális reinkarnációja.
A Corleone Birtokra visszakerülünk, beszéljünk az emberkével. Elküld minket Tom Hagenhez, aki Midtownban van éppen. Nosza, kössük el az egyik autót, és menjünk a megjelölt helyre. Keressük meg, beszélgessünk vele, mire jutalmul újabb lakást kapunk!
Csevegjünk a marionett-ikonnal megjelölt emberkével, ezt követően pedig sipirc vissza a Corleone Birtokra.

10: A Reciepe For Revenge
Solozzo és McCluskey éppen most fog találkozni Michael Corleonéval, a helyszínt még nem tudjuk, és mivel Mikey éppen merényletre készül ellenük, így nem ártana kideríteni, hogy oda tudjuk –e rejteni a fegyvert. Természetesen ez is ismerős lehet a filmből, az azonban már kevésbé köztudott, hogy mi vagyunk az a megbízható ember, aki felragasztja a pisztolyt a kisvendéglő WC-tartálya mögé.
Kitudódik a helyszín, így négy percünk van, hogy odaérjünk még Solozzo előtt. A sikátorban kezdjünk el lopakodni. Ez nem Splinter Cell-es surranást takar, hanem azt, hogy a lehető leghalkabb módon öljük meg az őröket. Hamar hátra érünk, és megpillanthatunk egy megjelölt emberkét. Ő az ajtónálló, őt kell meggyőznünk arról, hogy jobban jár, ha beenged minket. Ha szükséges, verjük a fejét a falba egyszer-kétszer, hogy észhez térjen. Menjünk csak be a konyhába, onnan nyissunk ajtót, majd az őr háta mögött surranjunk be jobbra, a WC-be. A megjelölt boxban már csak fel kell ragasztani a fegyvert, hogy Michael tudja használni.
A nagyon híres jelenetet nézhetjük meg ismét, ahogyan Mikey Corleone, a háborús hős megszűnik civilnek lenni, és „belép” az üzletbe.
A mozi után lőjünk szét mindenkit, akit csak érünk, ezt követően pedig rohanjunk oda a megjelölt autóhoz, pattanjunk a volán mögé, és meneküljünk! El kell vinnünk a legkisebb Corleone fiút a dokkokhoz, hogy eljuthasson Szicíliába, azelőtt, hogy bosszúból meggyilkolnák. Készüljünk fel, hogy rengetegen iramodnak majd a nyomunkba, és ha versenyezni akarunk velük, bizony nem sok esélyünk lesz. Ehelyett próbáljuk meg kifékezni őket. Ha közel érnek, tapossunk tövig a fékbe, ekkor ők tovább rohannak, és talán lekoccolnak egy-két másik autót is. Ily módon egész egyszerű kijátszani őket.
Miután kitettük Michaelt, hajtsunk a Falconite klubba, és beszéljünk Tom Hagennel. Előléptetnek minket, méghozzá személyesen Don Vito Corleone, immáron A Corleone család Soldiere, vagyis Katonája vagyunk.

11: Now It’s Personal
Beszéljünk a Keresztapával, utána vegyük fel a csöngő telefont. Frankie hív minket, valami meglepetést tartogat számunkra, így jobban tesszük, ha hazamegyünk, ne várassuk meg az asszonykát.
Természetesen a rivális családok megtudták, hogy közünk van a Solozzót ért merénylethez, ezért evidens, hogy ránk találnak. Pont mikor megérkezünk, látjuk, hogy ellenséges szándékú, marcona gengszterek lepik el a környéket.
Keressünk fedezéket, vegyük elő legfélelmetesebb puskánkat, és ezzel a lendülettel likvidáljunk minden támadót. Elvileg Frankiet meg kéne védenünk, ám elszalad, mint a pinty és persze – mint ahogy ez lenni szokott – ezzel a lendülettel el is rabolják. Miután mindenkit lepuffantottunk, szaladjunk le a földszintre, és hallgassuk ki az ellenséges capót. Megtudhatjuk tőle, hogy Frankiet a Szt. Mihály templomba vitték! Rohanjunk oda a telefonhoz, és hívjuk fel Frances bátyját, Monkot, hogy jöjjön segíteni. Vegyük fel a férfit autóval, majd hajtsunk a templomhoz.
Az épületnél szálljunk ki, keressük meg az oldalsó bejáratot, és közelítsük meg a főhajót a pincén keresztül. De csak óvatosan. Fedezékről fedezékre haladjunk előre, nem a sebesség a lényeg, hanem a hatékonyság. Ha ügyesek vagyunk, hamarosan feljutunk az oltárhoz. Itt egy átvezető animáció kíséretében szembesülünk az igazsággal, miszerint Frankie meghalt. Menjünk ki a Templomból, és beszéljünk a megjelölt emberrel.

12: The Silent Witness
Az előző fazon azt mondta nekünk, hogy keressük meg Sonny Corleonét, aki éppen Hell’s Kitchenben, egy sikátorban vár ránk.
Santino törődik az embereivel, így szerzett nekünk egy Tattaglia capót, akit megérkezésünk után azonnal kihallgathatunk. Természetesen nem fog beszélni nekünk a gengszter, ezért gyakoroljunk rá egy kis nyomást, hogy megeredjen a nyelve. Beszél nekünk, mert tudja, hogy így jobban jár, bár az átvezetőben Sonny gondoskodik róla, hogy mással az életben ne beszéljen többet.
Megtudtuk Bruno Tattaglia rejtekhelyét, ő a felelős Frankie haláláért. Gondolom egyértelmű, hogy ezért fizetnie kell. Szerezzünk egy autót, nyomjuk tövig a gázt, és keressük meg a ravatalozót. Ahogy megérkezünk a helyszínre, már kapjuk is elő fegyverünket, és likvidáljuk a két ajtónállót. Menjünk be az épületbe, ahol óvatosan kandikálva jobbra-balra lőjünk ki mindenkit. Addig nem nyílik ki az alagsorba vezető liftajtó, amíg mindenkit meg nem öltünk itt fent. Az utolsó ember a garázsban szokott maradni. Miután őt is eltettük láb alól, lemehetünk a pincébe. Itt található a krematórium. Öljük meg a két fogdmeget, de Brunót ne bántsuk nagyon! Lőjük meg a vállát, hogy elejtse a fegyverét, majd ragadjuk meg, és vonszoljuk az egyik kemencéhez. Lendületesen hajítsuk bele a lobogó tűzbe. Fontos, hogy ezt szó szerint így hajtsuk végre, mert ha Bruno Tattaglia máshogy hal meg, mint ahogy fent leírtam, akkor a küldetés sikertelen.

13: Sonny’s War
Induljunk el hazafelé, mentsük el a játékot, és vegyük fel a telefont. Sonny az, vár minket a hatalmas Corleone Birtokon. Lopjunk egy autót, vezessünk oda, majd hallgassuk meg a legidősebb fiú mondandóját. Miután ez megtörtént, ismét autóba pattanhatunk, hogy aztán elrobogjunk Lucy-hoz, Midtownba.
Innen egyetlen lendülettel átsiethetünk a Cuneo família bárjába, amit annak rendje, s módja szerint szét kell kapnunk. Ahogy megérkezünk a Hell’s Kitchenben lévő üzleti egységbe, azonnal lőjük szitává a velünk szemben ácsorgó maffiózót. Fokozatosan tisztogassuk meg ezt az alsó szintet, aktívan kihasználva minden fedezéket. Térjünk be mindig a félreeső szobákba is, mert ezekben találhatunk health drinket.
Mikor mindenki jobblétre szenderült itt a földszinten, elindulhatunk az alagsor irányába. Nem árulok el újdonságot, ha az mondom, hogy lent is lőjünk szét mindenkit, míg el nem érünk az apró szobáig. Itt puffantsuk le a robbanószereket, majd nézzük meg a kis tűzijátékot. Ezt követően érjünk el a Cuneo család egyik capójáig, és hallgassuk ki a férfit. Ha nem nagyon közlékeny, ismerjük a módját, amivel szóra bírhatjuk.
Szaladjunk vissza az utcára, szálljunk be az autóba, és kövessük a kisfőnök kocsiját, de ne hagyjuk, hogy az utánunk eredő fegyveres gengszterek megállítsanak. Egészen az elhagyatottnak tűnő vasúti telephelyig mehetünk utána, ahol megáll, cserében egy raklapnyi ellenséges maffiózó vár ránk. Térjünk be a megjelölt épületben, és kezdjük el jó alaposan megtisztítani a terepet. Mikor ezzel megvagyunk, felmehetünk a felsőbb szintre, ahol az irodában rejtőzik a kisfőnök. Hallgassuk, majd nyírjuk ki a férfit.
Térjünk vissza leparkolt autónkhoz, adjunk gázt, és vegyük az irányt az északnyugaton található dokkok felé, oda, ahol annak idején kiraktuk Michaelt. Ott található egész pontosan a Cuneo família raktárháza. Nincs mese, Sonny-val karöltve, együttes erővel kell elfoglalnunk az egész komplexumot. A feladat egyáltalán nem nehéz, mindössze az örökérvényű szabályt kell követnünk: mindig maradjunk fedezékben. Ezt az elvet követve nagyon egyszerű dolgunk lesz. Jussunk be a főépületbe, tisztítsuk meg azt is, majd a raktárfőnököt kihallgatva, és jobb belátásra bírva vegyük át az irányítást.
Ahogy ezzel megvagyunk, beszéljünk kint a Corleone családtaggal.

14: Change Of Plans
Megtudjuk, hogy Sonny már visszatért a Corleone Birtokra, valamint azt, hogy már nagyon vár minket. Nosza, kössünk el egy járgányt, és szeljük át New Yorkot. A legidősebb testvér addig szereti ütni a vasat, amíg az meleg, így azt a határozatot hozta, hogy további támadásokra van szükség a raktárosat követően. Éppen a tervét ecsetelgeti nekünk, mikor hirtelen a telefonhoz hívják. A filmből enyhén ismerős ez a jelenet is, nemde?
Connie hívta, hogy férje ismét megverte őt, a bátyja segítségét kéri. Ám ez egy csapda, amit Constanza férje segítségével állítottak Sonny-nak. Ismerték a vérmérsékletét, tudták, hogy csapot-papot, testőröket otthon hagyva viharzik majd el. Mi is pattanjunk autóba, és iramodjunk utána!
Sajnos nem tehetünk semmit, Santinót utol is éri a végzete az egyik fizetőkapunál, mi már csak későn érünk oda. De a gyilkosokon bosszút állhatunk! Kövessük őket egészen a Hell’s Kitchenben található raktárukig. Se szó, se beszéd, likvidáljuk a körzet teljes népességét. Miután ez megvan, térjünk be a szemközti házba, menjünk fel az emeletre. Itt faggassuk ki a fizetőkapu pénztárosát.
Megad egy helyet, pontosabban egy klubot a West Side-on. Szélsebesen száguldjunk oda. Ne ácsorogjunk kint, mint a fagyos szentek, menjünk be. Az utcaszinten lőjünk szét mindent, és mindenkit, majd robogjunk le az alagsorba. Amennyiben itt kinyírjuk az összes ellenséget, úgy kinyílik egy ajtó. E mögött az ajtó mögött valaki olyan rejtőzik, akit ki kell faggatnunk. Mivel a fizikai megtörés ellen immunis, ezért vegyük kezelésbe a kis feleségét. Ettől azonnal megered a nyelve. Az információ megvan, hajtsunk vissza a Corleone Birtokra, és nézzük meg a filmből már jól ismert átvezetőket.
Miután ez megvan, Michael visszatér az USA-ba, beszéljünk is vele a dolgozószobában. Előléptet minket Caporegimévé! Csevegjünk vele még egyszer, erre közli velünk az új feladatunkat.

15: Order To Kill
Egy esetleges FBI akciót kell lelepleznünk, ezért találkozzunk Monkkal Little Italy-ban. Beszéljünk vele, és menjünk be a hotelba. Itt van bent egy tégla, őt megkeressük, majd likvidáljuk. De haladjunk szépen sorjában.
Először a hallban kell lerendeznünk a fogadóbizottságot, úgy tűnik túlságosan is lelkesen reagálnak érkezésünkre. Ahogy itt rendet tettünk, vegyük az irányt a lépcsők felé. Nagyon óvatosan mozogjunk, fegyverünk legyen folyamatos készültségben. Szintről szintre egyre feljebb jutunk, egészen a harmadik emeletig vezet az utunk.
Itt egy átvezető animáció során kiderül, hogy mindvégig Monk volt az FBI besúgója. Furcsa, de most egyik legrégebbi – életben lévő – ismerősünk ellen kell fordulnunk, az ellen, akinek a húgát kegyetlen körülmények között elvették tőlünk.
Három percünk van, hogy megtaláljuk Monkot. Huppanjunk be egy autóba, és adjunk gázt. Vigyázzunk, mert tele van szórva akadályokkal az út, hogy még véletlenül se legyen bőven időnk odaérni a megjelölt helyszínre.
Megérkezésünket egy átvezetővel honorálja a játék. Ezt követően azonnal vegyük elő legjobb fegyverünket, és kezdjük el osztani az áldást mindenkinek, aki az életünkre tör. Tisztítsuk meg a hallt, majd az étkezőt. Ezt követően cammogjunk le az alagsorba, ahol a lenti díszterem bárpultja mögé bebújva öljünk meg mindenkit, beleértve Monkot is.
Menjünk vissza az utcára, új feladatot kapunk: keressük meg Tom Hagent a Corleone Birtokon.

16: It’s only business
Tessio lebukott, megtudjuk, hogy ő akarta tőrbe csalni Don Michael Corleonét. Irány Brooklyn, beszéljünk Willie Ciccivel.
Menjünk be a klubba Tessióval, ám az idős maffiózó megiramodik, és eltűnik a szemünk elől. Három perc múlva meglóg, ezért szélsebesen induljunk utána. Ne ijedjünk meg a fegyveresektől, csak gyorsan, hatékonyan tegyük el őket láb alól. Üldözzük Tessiót egészen az alagsorig. A bár résznél öljünk meg minden őrt, majd beszéljünk a gengszterrel. A rövid csevegés után ne habozzunk, lőjük le.
Térjünk vissza az utcára, és csevegjünk Tom Hagennel. Közli velünk, hogy Michael látni kíván minket még a keresztelő előtt, a templom udvarában!

17: Baptism By Fire
Eljött a végső leszámolás, elszámolás ideje. Míg Michael megkereszteli Connie fiát, addig nekünk végeznünk kell a négy rivális család fejével.
Első nekifutásra találkozzunk Clemenzával, a már ismert midtowni virágüzletben. Ahogy ez megtörténik, tizenhárom percünk van rá, hogy leszámoljunk Don Straccival.
Vezessünk a St. Alban’s Hotelbe, menjünk be a hallba, és adjuk be a biztonsági őröknek, hogy mi csak Don Straccit kísérjük el a Michaellel megbeszélt találkozóra. Szó nélkül hisz nekünk mindenki, beengednek a Don szobájába is. Rázzunk kezet első számú hullajelöltünkkel, majd induljunk el a liftek felé. Előzzük meg Straccit, menjünk be a felvonóba, és mikor közel ér az öreg, rántsuk elő fegyverünket, végül pumpáljuk tele ólommal a vén maffiózót. A lift csodás fedezékéből végezzünk az összes többi gengszterrel. Ha mindez megvan, sétáljunk vissza a hallba, és beszéljünk Clemenzával.
Második célpontunk Don Cuneo lesz. Keressük meg Will Ciccit a Hell’s Kitchenben lévő borbélyüzletben. Beszéljünk vele, majd autóval irány a Savanna Hotel. Will azt mondja, hogy ő majd kicsalogatja a Dont, nekünk csak végezni kell majd vele. Na, ez fair alkunak hangzik. Bújjunk az autónk mögé, és várjuk meg, míg kiér az öreg Don az épületből. Ekkor kerüljön elő a géppisztoly, és sorozzuk meg Mr. Cuneót. Szokásos procedúra, a gyilkosság után végezzünk a sleppel, majd beszéljünk Will Ciccivel.
Harmadikként Don Tattaglia következik. Ehhez ugorjunk el Brooklynba, és beszélgessünk el Roccóval. Sétáljunk ki az épületből, majd elegyedjünk szóba a megjelölt prostituálttal. A tőle kapott információból megtudhatjuk, hol van éppen a Tattaglia család vezére. Irány a bordélyház, bent öljünk halomra mindenkit, beleértve magát a Dont is. Ezt követően dumáljunk Roccóval.
Utolsó célpontunk Don Barzini lesz. Találkozzunk, és diskuráljunk el Al Nerivel. A rövid meeting után robogjunk el a rendőrautóval a Kis Itáliában található Bíróság épületéhez. Hagyjuk, hogy rendőrünk odasétáljon Barzini embereihez, és megvárja, míg odaér hozzájuk a Don. Ekkor megpróbálja megmerényelni az öreget, de nem jár sikerrel. Mi ne törődjünk a raklapnyi fegyveressel, vegyük célba Bazinit, és folyamatosan lőjük. Kövessük egészen a kis parkig, ahol végezzük ki!
Pattanjunk be egy autóba, és meneküljünk el a rendőrség elől. Két percig üldöznek minket, aztán meglóghatunk. Miután ez megtörtént, térjünk vissza a keresztelő helyszínére. Itt beszélgessünk a Corleone családtaggal, végül robogjunk vissza a Birtokra. Elő is léptetnek minket Underboss-szá, vagyis alvezérré.
Ezt követően beszéljünk az emberkével, mire új feladatot kapunk. Ez már nincs benne a játék hivatalos történetében, innen már csak az játsszon tovább, aki el akarja érni a végső célt, és New York Donja szeretne lenni. Ha lerohanjunk, és felrobbantjuk mind a négy rivális család Birtokát, akkor előléptetnek minket Donná, ha pedig elfoglalunk minden elfoglalhatót, megcsinálunk minden megcsinálhatót, és összegyűjtünk minden összegyűjthetőt, akkor lesz rá esélyünk, hogy New York Donjai legyünk!

Kiegészítések:
———————–
Az öt Család
New York szervezett bűnözését, és tulajdonképpen az egész várost öt rivális maffiacsalád irányítja. Általában harcban állnak egymással, de a játék kezdetekor éppen egy ingatag lábon álló tűzszüneti állapot van hatályban. Nézzük meg, mi jellemző az öt Családra.

Corleone
Sokévnyi sanyarú élet, semmit nem érő munkák, apró tolvajmelók után végre befogadtak minket Amerika legismertebb, legelismertebb szervezett bűnözéssel foglalkozó szervezetébe, a Corleone családba. Csak rajtunk áll, hogy, hogy teljesítjük a parancsokat, hogy használjuk ki az elénk kerülő lehetőségeket, vagy, hogy miként másszuk meg a ranglétrát.

Tattaglia
A Tattaglia család Brooklynban működik, ám ők tulajdonképpen elég kisstílűek a többi famíliához képest. Nincsenek nagy horderejű üzleteik, ők mocskolják be droggal a kezüket elsőként. Nem tisztelik őket, és nem is bíznak bennük a többiek.

Stracci
New Jersey még éppen hogy beletartozik a New York-i szervezett bűnözés világába. Habár a periférián vannak, így még nem olyan nagy a család jelentősége, ám a Straccik folyamatos fejlődésének köszönhetően egyre nagyobb súllyal bír a szavuk. Főként a hulladékbizniszben érdekelt ez a família.

Cuneo
A Cuneo Família a Hell’s Kitchen nevű régiót tartja uralma alatt. Kizárólag a legkeményebb emberek alkotják a családot, így méltó ellenfélnek számítanak bárkinek. Nem olyan tehetősek, nincs is túl sok mindenük, ám amit megszereztek, azt minden erejükkel igyekeznek megtartani!

Barzini
A Barzini család Midtownban néhány elképesztő profittal rendelkező üzletágat birtokol. Ilyen mennyiségű bevétellel evidens, hogy a família ereje is elképesztő lesz. Aki ujjat húz a Barzinikkal, az készüljön fel élete legkeményebb harcára. Ők nem adják fel, és már csak akkor nem harapnak, ha mindannyian halottak.

Fegyvertár
A The Godfatherben bár egy elég innovatív, és – konzolokon – jól használható bunyós rendszert építettek ki az EA kreatív emberkéi, mégis valószínűbbnek tűnik, hogy a játék nagyobb részében valamiféle lőfegyverrel fogunk rohangálni. Alapvetően öt fajtája van ezeknek a durrogó eszközöknek: pisztoly, revolver, Magnum, géppisztoly és vadászpuska. Tudni kell, hogy mindegyikhez két fejlesztést vásárolhatunk meg a térképen jelzett kereskedőknél. Az első szint általában 25-50 ezer dollárba kerül, és némi tűzerő-növelést ad, valamint tárbővítést. A második szint (ami tulajdonképpel level 3, ha az alapot is nézzük) már keményebb összegekbe kerül, 200 és 500 ezer dollár közötti összegekért lehet megvenni darabonként a fegyverekhez. Ekkor nem csak tűzerő- és tárnövelés történik, de az eszköz külleme, tüzelési sebessége, valamint hatékonysága is alaposan megváltozik.
További fegyverekként szerepelnek még: dinamit, időzített bomba, baseball-ütő, gumibot, gázcső, Molotov-koktél és dróthuzal fojtogatáshoz.

Skill rendszer
A The Godfatherben egy alapvető, RPG-szerű rendszerben fejleszthetjük karakterünket. Itt nem tapasztalati pontokat kapunk, hanem „Respect”-et, vagyis tiszteletet. Mindig, ha elérünk egy bizonyos fokú tiszteltségi fokot, szintet lépünk. Minden szintlépéskor egyetlen Skill pontot kapunk, amit az öt alapképesség között szabadon eloszthatunk.
Ezek a képességek a következők:

Fighting
Ezt fejlesztve értelemszerűen a közelharcban leszünk sokkal hatékonyabbak. Minden egyes elköltött Skill pont plusz sebzést, plusz megragadási időt, valamint jobb nyomásgyakorlási készséget ad.

Shooting
A Shooting képességet tuningolva a fegyverekkel leszünk egyre halálosabbak. Megnő annak a százalékos esélye, hogy lefegyverezzünk valakit. Sokkal gyorsabban leszünk képesek egymás után meghúzni a ravaszt, így gyorsabban tüzelünk majd, valamint célzásunk kétszer olyan pontos is lehet, mint a játék elején.

Health
A Health-et maximumra fejlesztve plusz 1500 életet kapunk, kétszer olyan gyorsan, kétszer olyan mennyiségű elveszett erő töltődhet újra, ha nem bántanak minket, valamint közelharcnál a blokkolási esélyünk is megkétszereződik.

Speed
A Sebesség felpaprikázásával sokkal tovább, és gyorsabban sprintelhetünk, mint alaphelyzetben, valamint hetvenöt százalékkal gyorsulnak alapvető mozgásaink és támadásaink, továbbá fegyvereink újratöltési ideje megfeleződik.

Street Smarts
Az utcai leleményességünket fejlesztve igen hasznos képességekre tehetünk szert. Kihallgatási módszereink sokkal kifinomultabbá válnak, több robbanóanyagot cipelhetünk magunkkal, valamint kevésbé szállnak ránk a rivális családok tagjai és a rendőrök, mikor valami disznóságot követünk el.