Mindnyájan ismerjük a Matrix saga történetét, tisztában vagyunk az – Animátrixnak hála – az előzményekkel is, de vajon tudjuk e, hogy mi ihlette meg a Wachowski testvéreket?
Az egész alapötlet, miszerint a „Mesterséges Intelligencia által irányított gépek rabigába hajtják az emberiséget” a filmek előtt már több száz sci-fi regényben és filmben is be lett mutatva. Sokan állítják, hogy az írókra nagy hatással volt Philip K. Dick, aki írásaiban nem csak a gnózis-elmélettel, de különböző profetikus víziókkal, valamint gépek elleni háborúval is foglalkozott. A legelső történet, amelyben a gépek uralmuk alá vonják az embereket, 1909-ben hagyta el E. M. Forster angol író tollát. A novella címe „The Machine Stops” volt, és a The Oxford and Cambridge Review hasábjain jelent meg.
A Mátrixot cyberpunk mivolta okán igen gyakran hozzák összefüggésbe William Gibson Neurománc című regényével. Számos egyezés figyelhető meg a két történet között: mindkettőben egy hekkert szerveznek be egy igen bonyolult feladat elvégzéséhez, de egy-két esemény negatív formában tűnik fel a Mátrixban. A Neurománcban például emberek egy csoportja van kiképezve a Mesterséges Intelligencia kordában tartására, míg a Mátrixban ez pontosan fordítva van. A hasonlóságokat és logikai kapcsolatokat a végtelenségig sorolhatnánk tovább.
A véget nem érő felsorolások, és a helyhiány elől menekülve nem térnék ki a film filozófiai és vallási gyökereire, de higgyétek el nekem, szinte nincs olyan hit és tanítás, amelyből a Wachowski testvérek ne merítettek volna egy szép adaggal!
Pecsétek
– A Nemzetközi Maoista Mozgalom hivatalos közleményben tudatta a világgal, hogy a Mátrixot bevették a kedvenc filmjeik közé filozófiai mondandója miatt!
– Az Orosz Kommunista Párt Ifjúsági szervezete szintén nagy becsben tartja a Mátrix trilógiát. Vezetőjük, Oleg Bondarenko szerint Neo és Lenin nagyon hasonló személyiséggel rendelkeztek!
Bevezető:
Akárki akármit is mond, a Wachowski testvérek maradandót alkottak. Lehet, hogy a Mátrix trilógia utolsó két része nem követi az első darab által kikövezett utat. Sokan, sokféleképp vélekednek a filmtrióról, ám abban biztos vagyok, hogy filmtörténeti jelentőségű volt az első rész! Kár, hogy Mátrix játék ilyesfélét eddig még nem állíthatott magáról.
Furcsa egy világban élünk. Mintha egy olyan planétára keveredtünk volna kívülállóként, ahol a videojátékoknak és a filmeknek egyáltalán nem szerencsés keresztezniük egymás útját. A tendencia azt mutatja, hogy ha egy játékot átültetnek a mozivászonra, az valószínűleg – ha nem is totál égés, de – elég kínos lesz. Nem szeretném felhozni ismét az általam annyira „favorizált” Uwe Boll nevét, de kénytelen vagyok. Ő az, aki akármilyen profi játék jogaira ráteszi a kezét, tuti, hogy egy hatalmas gőzölgő kupaccá változtatja azt, mire a sztori elér a filmvászonig.
A filmekből készült programok sem mindig bizonyulnak szerencsés választásnak a mezei és hardkór gémerek körében. Vannak olyanok, akik csak egy újabb marketingfelületként kezelik a 40-50 dolláros szoftvereket. Nagy hiba, mert egy elrontott cucc rossz fényt vethet a fejlesztőre, a kiadóra, de még magára a filmre is!
Muszáj felhozni: Enter The Matrix. Igazság szerint jól ki volt találva a program. A Mátrix Újratöltve cselekményével párhuzamosan haladt előre a története, sőt, még apró hinteket is kaptunk a játék befejezése után a Mátrix Forradalmakhoz is! A koncepció stimmelt, a helyszínek is szépen ki lettek választva, azonban valami hibádzott! Konkrétan nem tudom megfogni, hogy mi volt a gyenge láncszem. Sokan nem is tudták, de a kritikusok körében hatalmas bukta volt az Enter The Matrix. Ami ezzel szemben furcsa, az az, hogy az eladások ezt egyáltalán nem tükrözték! A marketingúthenger úgy legázolt mindenkit, hogy 2-3 milliós példányszámban kelt el a vitatott minőségű szoftver!
Szépen összefoglaltuk az érdekes jelenképet, valamint a Mátrix pályafutását, azonban most tekintsünk egy kicsit a jövőbe! Novemberben jelenik meg a The Matrix: Path of Neo című játék, erről kell értekeznünk egy kevéskét.
Szögezzük le az alapvető dolgokat: az Enter The Matrix-szal ellentétben itt nem a filmek mellékvágányán fogunk lötyögni, hanem bizony a főcsapáson tipegünk majd! Az elődben Niobét és Ghostot irányítottuk, akik nem rossz karakterek, de valljuk be: titkon azt vártuk, hogy majd a Kiválasztottat, Neót irányíthatjuk. (TV Shop mód bekapcs.) A várakozásnak ezennel vége! A Path of Neóban magát a Matrix széria főhősét terelgethetjük nem egy, nem két, nem három, hanem rengeteg pályán keresztül! Hívja a forródrótunkat, és rendelje meg ön is! (TV Shop mód kikapcs.) Elnézést, de erre szükségem volt! Örülök, hogy a Shiny-nál belátták végre: a főhősből több kell! Ki akarná egy Batman játékban Robint többet irányítani, mint az éjszaka lovagját?!
A Path of Neóban a három film teljes történetét, plusz az Animátrix idevágó részeit játszhatjuk végig, egyenesen Neo szemszögéből szemlélve a sztorit. Ez nagyjából azt jelenti, hogy ahol a vásznon láttuk Keanu Reeves-t, ott a játékban is jó eséllyel megfordulunk majd. Ez még nem minden! A lead-designer szerint az új stuffról ha csak egyetlen dolgot mondhatna, az az lenne, hogy szerinte ez a filmtrilógia rendezői változata. Ezt el is hihetjük neki: a Wachowski testvérek aktívan bábáskodnak a történet felett, így olyan pályarészeket is beépítenek a játékba, amelyeket ugyan leforgattak, de a végleges moziverziókba nem kerültek be! A testvérpár azonban itt nem állt meg: úgy gondolták, hogy a gémereknek nem elég a filmes befejezés, ezért a játék számára alternatív végkifejletet találtak ki! Ez nem változtat meg gyökeresen semmit a filmben történtek közül, inkább csak kiegészíti azokat.
Számomra már ennyi is elég lenne ahhoz, hogy azt mondjam: hmm, ez kell nekem. De nem mindenki olyan kisigényű, mint jómagam. Rengeteg ember van, akiknek még ennél is több kell…
Ők is bizakodhatnak. A Path of Neo ugyanazt az engine-t használja, mint elődje, az Enter The Matrix, azonban a Shiny szakemberei csúcsrajáratták ezt a motort. Állításuk szerint a Mátrix Újratöltve tömegjelenete (Neo vs. több száz Smith ügynök), még a PS2-n is a gyönyörű grafika mellett akadás nélkül futott le! Ez szerintem elég impresszív, tekintve, hogy mennyi, AI-val rendelkező, magas poligonszámú modellt mozgat egyszerre a hardver.
A szép grafikai megjelenítés egy dolog. Láttunk már rengeteg olyan programot, ahol a gyönyörű külső egészen rút belsőt takargatott. Nos, azt egyelőre nem tudhatjuk, hogy milyen ennek a gyümölcsnek a belseje, de hogy kívülről szép fényes, annyi biztos. Talán némi bizakodásra adhat okot az a tény, hogy a nagyobb külföldi site-ok – akik kipróbálhatták a játékot az E3-on – mind a kiváló irányításról, és a remek hangulatról számoltak be!
A magas hangulati faktort én látatlanban is megszavazom a programnak… Gondoljunk csak bele, milyen eszméletlenül lesz, ahogy egy szimpla kis hekkerként indulunk, és a sztori előrehaladtával fokozatosan ismerjük ki a Mátrix világát, majd apránként megtanuljuk irányítani a körülöttünk lévő világot. Képesek leszünk az időt lelassítva kikerülni a golyókat, de ahogy egyre jobban felszabadul a tudatunk, már meg is állíthatjuk őket a levegőben. Neo képes a világot a már ismert kódrendszerben, lecsupaszítva érzékelni. Sőt, néhány fejtörőn csakis ennek az aktív használatával juthatunk túl. Én azt mondom, hogy novemberre szereljünk fel kedvenc fotelunkra egy versenyautókból kiszuperált négypontos biztonsági övet, mert ez rázós menet lesz!
Mindent összevetve, bízom a Shiny-ban. Az Enter The Matrix talán csak azért volt annyira bugos, mert a filmmel egyszerre kellet kijönnie, és a végén már sietősre vették a figurát a kóderek. Nem tudom. Mindenesetre most van még jó pár hónapjuk arra, hogy kiirtsák az összes idegesítő játékhibát, és újból valami igazi csemegével szolgáljanak nekünk, játékosoknak.