Játszottál már a Cadaver I-II-vel? Nos, ezek voltak a legjobb 3D-s kalandjátékok Amigára (szerintem). Sokáig nem volt követõje ennek a stílusnak (vagy csak én nem tudok róla), de most itt van a Kompart és a Black Legend jóvoltából a Tower of Souls. (Ne soul-j szám, nem fáy feyem!)

Igaz, egyelõre csak a demo változat, de játszani már ezzel is lehet.  Az ötletes introban egy lúdtoll írja le az elõzményeket, melyek röviden a következõk:

Chaybore birodalma békésen éldegélt, mígnem Baalhatrok, a démon el nem lopta a kõkör közepén õrzött kristályt. Ennek segítségével megnyitotta az átjárót, amelyen keresztül visszament a saját síkjára. Ezek után sötét korszak köszöntött a birodalomra. Egy viharos éjszakán egy hegyi farmer talált egy gyereket (kirõl kiderült, hogy Maylor fia), és saját fiaként felnevelte. Amikor eljött az idõ, a fiú találkozott valódi apjával, ki elmondta neki, hogy a birodalmat neki kell megmentenie, mert a démon egy gonosz esszenciát enged rá. A fiú kapott egy amulettet, egy varázskönyvet és egy alkimista készüléket (ez utóbbit potionok gyártása céljából). Persze a fiú rögvest ment ezekkel a zaciba… Öööö, sorry, ez a „Végbélszél és alfarhang“ címû folytatásos leányregénybõl került ide.

Szóval elindult a gyerek megmenteni a birodalmat, ment mendegélt, mígnem egy átjáróhoz ért. Ott nagyot kurjantott (nem úgy!), és átsétált ezen keresztül a démon erõdjébe, ahol már várta õt a sok halálos csapda, csapóajtó és persze a sok-sok gonosz démonszolga.

Na igen. Persze a feladat nem is olyan egyszerû, mivel a játék egy egyszemélyes RPG. Hõsünk lehet harcos vagy varázsló, illetve átmenet ezek között, aminek arányát egy tolókával tudjuk meghatározni. Az alaptulajdonságok (erõ, bölcsesség, AF, DF…) kijelzése nagyon látványos, és ez  jellemzõ az egész játékra. Ezen a képernyõn lehetséges még egy elõzõleg kimentett játékállás betöltése is (fent, a bal oldali körre clickelve). A játékot a jobb oldali tornyot választva kezdhetjük el.

És máris megpillantjuk kedvencünket, Treeac-t, ki egykedvûen ácsorog a játéktér közepén. Hogy mozgásra bírjuk, vigyük a kezet rá, úgy derékmagasságban. A jobb gombot megnyomva kapcsolhatjuk ki-be a „virtuális joystickot“, az ilyenkor megjelenõ gömbbel tudjuk irányítani Treeacot. A színe (zöld és piros) azt indikálja, hogy egy ellenség elég közel van-e hozzánk. Ha a virtuális joystick be van kapcsolva, akkor a bal egérgombbal az aktuális fegyvert, a jobb oldalival pedig az aktuális varázslatot tudjuk használni. Hogyha pedig ki van kapcsolva (kéz), akkor a ballal tudunk ikont aktiválni, kaját és cefrét felvenni a földrõl (a virágokon át kell gyalogolni a felvételhez!), a jobbal pedig az ikonokat tudjuk lapozni (pl. varázslat kiválasztása), illetve át tudunk kerülni a státusz (kajálás, értékek megnézése, gyógyítás, pakolászás), alchemy (varázsitalok mixturálása) és az automap képernyõkre.

A menük balról jobbra:

Barna gomb: lenyomva tartva rajta a bal egérgombot és közben mozgatva az egeret (vagy csak nyomogassuk rajta a jobb gombot), ki tudjuk választani, hogy melyik képernyõre kerüljünk akkor, ha a mellette levõ ikonra nyomunk a jobb gombbal.

Errõl szóltam az imént. Hogyha itt a státusz képernyõ kiválasztása látszik (hátizsák), akkor a felvett tárgyakat egybõl be is tudjuk pakolni oda.

Amulet: ha teljesen töltve van delejjel, akkor vörös a színe. Ilyenkor a bal gombbal rábökve kibocsátja magából a delejt és mindenki megpusztul körülöttünk (olyan, mintha bableveses fartot nyomnánk a tömött buszon). Egy idõ múlva magától feltöltõdik.

Kezek: ha valamire rágyalogolunk és az felvehetõ tárgy, akkor megjelenik a kezünkben. Célszerû mindjárt beszórni a hátizsákba.

Fej: itt fickónk aktuális egészségét követhetjük figyelemmel. Ha már nagyon hasonlít egy jó fogyókúrareklámhoz, akkor etessünk Treeac-kal egy kis kaját vagy piát, esetleg alkalmazzunk healing potiont.

Varázskönyv: bal gombbal nyithatjuk ki, illetve csukhatjuk be. Lenyomva tartva rajta kiválaszthatjuk az alkalmazni kívánt varázslatot (egér jobbra-balra). Az egér fel-le mozgatásával pediglen a varázslat szintjét állítgathatjuk be. A könyv lapjainak színe jelzi a spell erõsségét (lásd késõbb).

Aktuális varázslat: az aktuális varázslatot jelzi ki.
Az itt látható betûk jelentése a következõ:
A –    Attack (támadó): a támadó varázslatok közül lehet válogatni.
D –    Defence (védekezõ): ua. mint fentebb.
M –    Morphing (átalakító).
E –    Equipment (felszerelés).

A státusz screen
Ide bejutni a hátizsákra nyomva (a kezet!!), visszajutni a játékképernyõhöz pediglen a jobb felsõ sarokba kattintással lehet. Ez a screen kb. ugyanaz, mint a játékkezdõ-képernyõ. Eltérés a hátizsák, mely korszerû és praktikus elrendezése jól mutatja a korabeli ipari fejlettségi szintet. A legtetején van a legérdekesebb szerkezet, egy varázsital gyártó kézi-készülék! Ide klikkelve jön elõ az alkimista képernyõ. A hátizsákban kotorászni a megszokott módszerrel lehetséges. Figyelem! A kardot NE rakjuk harcosunk kezébe! Én ugyanis azzal kezdtem a játékot, hogy a kezébe nyomtam fegyverét (nem azt!), és csodálkoztam azon, hogy miért nem tudom lecsapkodni az ellent. Szóval hagyjuk csak az oldalán. Kajálni úgy tudunk, hogy az ételt/italt a bal oldali kutyuska fejéhez visszük. A karakter aktuális értékeit a jobb felsõ kör bizgerálásával lessenthetjük meg. Megjegyzem, hogy némely kenceficét is ezen a képernyõn lehet használni hõsünk sebei begyógyítása céljából. Játékállás menü a kutya alatti kockára klikkelve jön elõ. Hozzá kell azonban tenni, hogy a lemez tartalmához való hozzáférés csak bizonyos számú aranypénz beinvesztálása után lehetséges! A szükséges mennyiséget a barna számok jelzik. Errõl a képernyõrõl a bal felsõ sarokba levõ tégla megpiszkálása után kerülünk ki.

Az alkimista screen
Na, itt lehet kotyvasztani mindenféle varázspotiont. A bal oldalon láthatjuk a fermo inhibillirátoros lábgáz meghajtású Mix with Me! V2.0-ás lepárlógépet, mely alkalmas mindenféle varázsfõzet legyártására! A mûvelet roppant egyszerû, a növénytálca melletti betûket kiválasztva megnézhetjük, hogy mely varázslatokat tudjuk elkészíteni (a betûk jelentése ugyanaz, mint fent). A legalsó C betûvel scrollozni tudjuk hátizsákunk rekeszeit, így egybõl elpakolhatjuk kész löttyünket, vagy berakhatjuk a megfelelõ rekeszekbe az összegyûjtögetett növényeket. Ha kiválasztottunk egy nekünk tetszõ varázslatot, a következõ mûvelet az erõsség meghatározása. A színek növekvõ sorrendben: zöld, kék, piros, ezüst, arany. Ha ráklikkeltünk a nekünk tetszõre, megjelennek a szükséges hozzávaló növények, a katalizátor, víz és vér adag és a hõfok. Az alkotórészekre klikkelve megkapjuk azokat, és bedobálhatjuk a gép rácsos dobozkájába. Víz és vér adagokat is hasonló módon juttathatunk a kamrába, valamint a hõfokra nyomva az is beállítódik. A mûveletet a páros dugattyú melletti kar meghúzásával indíthatjuk el. Ha már kedvünkre kimixturáztuk magunkat, a felsõ kis téglalappal visszatérhetünk a hátizsák képernyõre. A vérrel egyébiránt jó lesz takarékoskodni, mert ez bizony a saját érrendszerünkbõl lesz lecsapolva és az egészségünkre nincs túl jó hatással a túlzásba vitt ércsapolás.

Még egy dologról szeretnék szólni, ez pedig a zárak kinyitása. Cél a kulcsot (ha már szereztünk) vagy álkulcsot (ezeknél meg kell keresni a megfelelõ pozíciót) körbeforgatni a zárban. Vannak még zárak gyanánt különféle trükkös szerkezetek, amik néha kapcsolókként is funkcionálnak (pl. a forrásoknál, amiket feltétlenül ki kell kapcsolni!). Itt a próbálkozás nevû tudományos módszer segíthet.

Ennyi ismerettel már el lehet kezdeni játszani, most már csak a használható varázslatokat írom le.

Destroy Magic: az ellenséges varázslatokat semlegesíti.
Invisibility: láthatatlanság.
Freeze: fagyasztás.
Unseen Servant: normál úton elérhetetlen tárgyakat szerezhetünk meg ezzel. (Ha jól értettem.)
Shield: pajzs.
Fireball: tûzgolyó
Enchant Weapon: a kardunkat tuningolja fel egy kissé.
Enchant Armour: a páncélunkkal teszi ugyanezt.
Haste: gyorsabban mozgunk tõle.
Blind: vakság.
Lightening: villámlás.
Master: befolyásolja az ellenfél agyát, így azután az mellettünk fog harcolni.
Dissolve: egy kis savval csinál az ellenségnek meleget.
Illusion: a rejtõzködést segíti elõ.
Fear: rettegést kelt.
Slow: lassítja az ellent.
Deflect: pajzs nyilak ellen.
Transform: patkánnyá változhatunk.
Intagibility: szellemszerûek leszünk.
Heal: gyógyítás.
Food: az energiánkat tölti fel.
Levitate: vizek felületén mászkálhatunk.
Stone flesh: a húst kõvé változtatja.

Végül a szokásos szubjektív értékelés. A játék felettébb érdekes, sõt jó! Elég hosszú ideig eljátszogatnék vele, ha egy tragikus félreértés következtében nem adtam volna el kedvenc kis 1200-asomat. Ez a program betölti az ügyességi / fantasy keverékjátékok hiányát Amigán. A kezelése könnyû, gyorsan megtanulható, a játékmenet nem unalmas, nem unható meg hamar. Elõnye még a HD-re installálhatóság, ami manapság alapkövetelmény az ilyen szintû játékoknál, de floppyról játszva is meglepõen kevés töltési idõvel találkozunk játék közben. A játéktér kidolgozottsága nagyon jó, szép és áttekinthetõ. Az erõdben mászkálva egyaránt találkozhatunk ügyességi és logikai feladatokkal, valamint korrekt az automap rendszer is. Talán a tárgyak használata az, amivel spóroltak egy picit a készítõk (legalábbis a kezdõ szinteken és megint csak a Cadavert véve alapul). A potion gyártás nagyon jó, és kiválóan eltalált dolog. Viszont a pénzbe kerülõ játékállás nekem kissé nem tetszik, bár az is igaz, hogy így jobban át kell gondolnunk cselekedeteink ésszerûségét és jobban oda kell figyelnünk a játékra. Remélem, hogy a V0.9-es demo verziót hamar fogja követni a végleges változat.

Jon

A játékban használatos billentyûzetfunkciók
SPACE: virtuális joy on/off.
Z(Y): varázskönyv lapozása elõre.
X: varázskönyv lapozása hátra.
C, V, B, N: varázslat fajta (A, D, M, E) kiválasztása.
SHIFT: egymás után jelöli ki a fajtát.
Jobb és bal Amiga: varázskönyv kinyitás és becsukás.
P: pause.

Valamint van még egy cheat key is, amivel kifogyhatatlan lesz az egészségünk, de ezt csak nagyon chicken lamer emberek használják akkor, ha valóban SEGÍTSÉGre van szükségük.