Kereskedelem… A kereskedelem kialakulásának korai szakaszában még kizárólag a saját szükségletek kielégítése miatt cseréltek gazdát némely tárgyak. Őseink először csak törzsön belül, egymás között cseréltek használati tárgyakat, majd a kialakult a törzsek közötti kezdetleges cserekereskedelem. Később megjelentek az igazi fizetőeszközök, amelyek az egyes területeken ritka és értékes javak voltak. Az Eidos programja a régóta kedvelt kereskedős világba kalauzol el bennünket. Nézzük, milyen sikerrel.
A játékban feladatunk, hogy kis famíliánkból igazi kereskedődinasztiát hozzunk létre, amiben persze mindenáron meg akar minket akadályozni a többi család. A munkát tulajdonképpen az általunk felbérelt kereskedők végzik, akik különböző szállítóeszközökkel fuvarozzák az árukat és alapanyagokat egyik településről a másikra. Belőlük összesen 30 tartozhat az irányításunk alá. Érdemes gyorsan fejleszteni az utakat és a szállítóeszközöket, hogy minél hatékonyabban tehessék dolgukat. Kereskedőinknek vannak személyre szabott különleges tulajdonságaik is, amik igen hasznosak lehetnek a játék során: akadnak olyanok, akik gyorsabban közlekednek és vannak, akik jobb áron adják el az árut. Ezek a tulajdonságok bővülhetnek, ahogy emberünk egyre több tapasztalatot gyűjt. Természetesen embereink nem teljesen függetlenek tőlünk. Mi mondjuk meg, hogy mit szállítsanak és honnan hova utazzanak. Ezeket a parancsokat egy „útvonal” formájában kell megadnunk, amiket külön menüben szerkesztünk meg és mentünk el. Ezek közül választhatjuk ki, hogy melyiket teljesítse az aktuális kereskedő. Sajnos egyszerre csak egy útvonalat lehet megadni, ami visszavonásig van érvényben, így elég macerás a dolog, mert mindig figyelni kell az embereinkre. Ha azt akarjuk, hogy a kereskedő csak kétszer járjon be egy útvonalat, akkor figyelemmel kell kísérni az útját, és ha már kétszer végrehajtotta a feladatot, akkor manuálisan kell leállítanunk Sajnos a program elég butuska, és embereink új útvonal megadásakor mindenképpen elhúznak a kezdőpontra, ha kell, ha nem. Mivel igen gyakran előfordul, hogy ilyenkor tele a raktér, addig nem is mozdulnak el a kiindulópontról, amíg nem adtak el annyi árut, hogy felszabaduljon az új feladatokhoz szükséges hely.
A kereskedelemhez szükség van piacra is, így először településeket kell alapítanunk, ahova minél több embert kell csalogatnunk kedvező feltételekkel. Legjobb, ha nem csak kész termékeket vásárolunk és adunk el, hanem az előállításban is részt veszünk, mert így egyszerűbben befolyásolhatjuk a piacot, és persze nagyobbat szakíthatunk.
A küldetések egymástól teljesen függetlenek Új játék kezdetekor mi választhatunk a 18 egyedi feladat közül, melyek nem időrendben, hanem nehézség szerint követik egymást. Játszhatunk az ősi Kínában, kereskedhetünk a Níluson, az ősi Egyiptomban, a Selyem utat is az ellenőrzésünk alá vonhatjuk, de Angliában is szerencsét próbálhatunk az ipari forradalom idején. A játék négy évezredet ölel át, úgyhogy van választék.
Nos, aki játszani akar a játékkal, annak melegen ajánlom a tutorial végigjátszását. Anélkül igencsak nehéz dolgunk lesz, ugyanis a játék irányítására az áttekinthetetlenség jellemző. A stílusra jellemzően szabályozni lehet a játék sebességét, sőt az időt meg is állíthatjuk. A játékkal ellentétben a főmenü kezelése és az opciók beállítása áttekinthetőre sikerült.
A politikailag korrekt megnyilatkozás jegyében: a grafika nem a játék erőssége. Erre a stílusra igen jellemző az egyszerű, pórias táj és épületek, a kereskedők haladása egyszerűen animált. Nem láthatunk a szélben látványosan hajladozó gabonamezőket sem, csak a szántó színének változása jelzi a növekedést. Természetesen aki ezért stílusért rajong, annak nem a grafika a legfontosabb tényező.
Mint az értékelésből is látszik, a játék nem nagyon nyerte el a tetszésemet. A stílustól megszokott grafikával nincs probléma, csak a hatalmas gépigénnyel, az egyszerű megvalósítással, a videók és az élvezetes hangok/zene teljes hiányával. Ráadásul a készítők nem figyeltek olyan részletekre, amik megnehezíthetik a játékot. Ezektől függetlenül a stílus kedvelőinek ajánlom a kipróbálását. És talán a hibákra kiadnak egy patch-et. Végezetül ne feledjétek: üzletben nincs barátság!