Az EA Sports a megszokott Fifa sorozat mellé direkte nekik kedveskedve megjelentette az UEFA Champions League 04-05-öt, amelyben a fentebb említett világverő gárdát hozhatjuk létre, s harcba szállhatunk a BL elsőségért. A következő oldalakon abban próbálunk segíteni, hogy mindezt hogyan is tehetjük meg.

Természetesen EA-ék tisztában voltak azzal, hogy egy olyan játék, amelyben csupán a királykategória mérkőzéseit vihetjük végig, nem feltétlenül lenne elég ahhoz, hogy vásárlók százezreit szerezzék meg maguknak. Ezért aztán megbonyolították kicsit a helyzetet, s kitaláltak többféle játékmódot, amelyből mindenki kedvére választhat. Nézzük először ezeket:

UEFA Champions League:  Az „egyszerű” BL-mód, amelyben a csoportköröktől vághatunk neki a küzdelmeknek. Sajnos nem teljesen az aktuális listával, viszont ha a felkínált csapatlistával nem vagyunk elégedettek, akkor kedvünkre lecserélhetjük, illetve állíthatjuk össze.  Ezt leszámítva azonban gyakorlatilag semmi különösről sincs szó, minden a maximális élethűség tükrében működik, egyszerűen csak a meccseket kell játszanunk, s nincs semmi más dolgunk, mint küzdeni a címért.

Home And Away: Gyors kikapcsolódásra vágyók kedvenc funkciója lehet, hiszen két általunk kiválasztott csapat csap össze, először az egyik, majd a másik fél pályáján, természetesen a hazai és az idegenbeli pálya minden előnyét kiélvezve. A szabályok az egyenes kiesési kör feltételeivel egyeznek meg, azaz a továbbjutásról a két mérkőzés összesített eredménye dönt.

Tournament: Természetesen lehetőségünk van saját kupát is létrehoznunk, a Tournament mód segítségével. Választhatunk Liga módot, ekkor az általunk összetoborzott csapatok csapnak össze bajnoki rendszerben, de készíthetünk klasszikus kieséses kupát is, de akár össze is variálhatjuk a kettőt. Magától értetődik, hogy minden paramétert beállíthatunk, amit csak érdemes: a meghívott gárdákat, az esetleges hosszabbítást s annak típusát, s a mérkőzések számát is.

Situation: Ezzel az opcióval tetszőleges meccset hozhatunk össze, megadhatjuk, hogy hányadik perctől vegyük át az irányítást, milyen állásnál, melyik csapatnak hány sárga, ne adj isten piros lapja legyen, ki uralja a megadott percekig a találkozót, no és azt is, hogy konkrétan milyen helyzetnél kapcsolódjunk be, ez lehet egy egyszerű kapuskirúgás, de akár egy büntető is.

Practice: Magától értetődik, hogy a gyakorlás funkció sem maradhatott ki, kezdőknek mindenképpen érdemes elmerülniük benne egy ideig, hiszen gyakorolhatják a billentyűk használatát, a csapatjátékot, a gól, szöglet, szabadrúgáslövést, s mindent, ami ahhoz kell, hogy a későbbiekben valamely játékmódban eredményesen vethessék bele magukat az éles helyzetekbe.

Ezen öt játékmódhoz tizennégy bajnokság csapatai közül választhatunk magunknak, amelyek: angol, francia, spanyol, olasz, német, belga, dán, svéd, norvég, svájci, portugál, skót, holland, osztrák. Ha azonban ez nem lenne elég, akkor még szemezgethetünk a Rest of the World felhozatala közül is, sajnos azonban magyar csapat itt sem szerepel, ám pár ismerős név valószínűleg felbukkanhat így is a követlen szomszédságból.

The Season

Mondhatni a lényeg. EA-ék úgy gondolták, hogy a hosszabb és élvezetesebb játékmenetet érdekében, megpróbálják a Total Club Manager egyes részeit és a Fifa2005 előnyeit összegyúrni. Feladatunk az, hogy kezdő managerként átvegyünk egy csapatot, ahova velünk együtt új – és igen gazdag – tulajdonos is érkezik. Természetesen nem kell egy Championship Manager szintű foglalatosságra gondolni, a kezdőcsapaton és az igazolásokon kívül „mindössze” a főnök elvárásainak kell eleget tennünk. Kezdésként egyből meg is tervezhetjük önmagunk kinézetét, persze itt is minden kis apróságot be lehet állítani, arc és hajformánkon kívül akár még napszemüvegünk fajtáját is, s ezután kezdődhet a tényleges játék. Aki azt hiszi, hogy egyből a mélyvízbe dobnak minket, az nagyon téved, hiszen ránk hárul az a feladat is, hogy először is az adott Ligában egyetlen, mindent eldöntő meccsen kvalifikáljuk magunkat a következő idény BL-jére, majd az új szezon előtti igazolásokkal s a barátságos meccsekkel is foglalkoznunk kell. Eleinte még könnyebb feladatokat kapunk,  nyerjünk, igazoljunk és adjunk el x darab játékost, rúgjunk legalább három gólt, adott formációban játszunk, később azonban nehezednek küldetéseink. Küldetéseink, amelyekből szám szerint ötven darab vár ránk, s amelyeknél nem is mindig feltétlenül a győzelem a főcél. Minden mérkőzés előtt kapunk egy levelet, amelyben a klubigazgató leírja elvárásait, s ezeknek bizony igyekezzünk megfelelni, mivel pontozásunk, s ez által jövőnk és pénzünk is nagyban függ tőle. A meccsek után az alábbiakért kap(hat)unk bónusz pontokat: győzelem, kapuralövések száma, támadó szöglet száma, gólok száma, bekapott gól nélküli mérkőzés, s persze amiért a legtöbb jár, a speciális feladat sikeres elvégzése. Mindezt pedig a program megszorozza az általunk választott nehézségi szinttel, ami: amatőr 0.5-szörös, kezdő: 1-szeres, profi: 1,5-szörös, világklasszis 2-szeres. Persze nem csak pluszokra tehetünk szert, hanem levonásokra is, a következő esetekben: vereség, bekapott gólok, szabálytalankodások, sárga/piros lapok, ám ezek általában elenyészően kevésnek bizonyulnak, ha a feladatot teljesítettük.

Klubigazgatónk persze sikereket vár el, s azt még ugyan elviseli, ha néha becsúszik némi kudarc, ám ha folyamatosan rosszul teljesítünk, akkor hamarosan el kell adnunk sztárjainkat, nem igazolhatunk klasszisokat, s ezáltal persze elindulunk megállíthatatlanul lefele a lejtőn. Éppen ezért fontos, hogy megfelelő taktikával, s játékosokkal vágjunk neki a folyamatosan nehezedő mérkőzéseknek. Az alábbiakban pár taktikai elemet ismertetek:

Mentality: Az összecsapáson alkalmazott mentalitás. Lehet semleges, támadó és védekező. Támadó esetén játékosaink keményebben odateszik magukat, erősebben támadnak le, s többen húzódnak fel az ellen tizenhatosa felé. Védekezés esetén pedig fő a biztonság elvet követve a többség hátul és középen marad, hogy megakadályozhassák a kontratámadások kialakulását. Alapvetően a semleges funkcióval érdemes nekiindulni, később pedig a meccs állásától függően változtatni.

Attacking: A támadás típusa.  Possession: azaz egyszerű letámadás, semmi speciális. Long pass: főként a hosszú passzokra, fel és előreívelésekre játszunk, azonban ezt kezdőknek semmiképpen sem ajánlanám, hiszen folyamatosan erre játszani elég idegőrlő és bizonyos csapatok ellen lehetetlen is. Wings: ékek használata, ezt főként akkor érdemes használni, ha csak egy csatár van előretolva, mögötte egy vagy két segítővel, ilyenkor elsősorban a beadásokra helyezzük a hangsúlyt, s ezáltal természetesen a fejelésekre.

Defence: Szintén három fajtáját használhatjuk. Neutral, azaz a semleges, semmi extrával. A Pressing, amelynél embereink erőteljesebb letámadást alkalmaznak, s megpróbálják már a középpályán megszerezni a labdát. Jól használható, viszont hátránya, hogy embereink hamarabb fáradnak, bár a későbbiekben a jobb játékosoknál ez már kevésbé áll fenn. Főként az erősebb csapatok ellen javallott az alkalmazása. Contain: némileg lazább, ám tizenhatosunknál erősebb védekezést biztosít, mint a Pressing.

Offside-Trap: A jó öreg lestaktika, melyet azt hiszem, senkinek sem kell bemutatnom. Előnyös lehet, jó pár támadás meghiúsítható vele, ám hátrányai is bőven vannak. A gép által irányított embereink ugyanis remekül próbálják lesre futtatni az ellent, ám ebbe rendesen belerondíthatunk, ha hirtelen átvéve valamely védőt hátrálni kezdünk, vagy csak rossz irányba megyünk, hiszen egyből megbontjuk a vonalat, ezzel tálcán kínálva a lehetőséget a csatároknak egy-egy ziccerbe passzoláshoz. Nem feltétlenül kell használni, ám ez a formációtól is függ. Azt hiszem, nem kell külön ecsetelnem, hogy egy söprögetős felállásban mennyi hasznát vehetjük eme beállításnak, de ugyanígy felesleges bekapcsolni, ha öt védővel állunk fel, mivel itt már nagyon komoly esély van arra, hogy valaki hibázik. Klasszikus 4-4-2-nél már előnyös is lehet, de igazán akkor hasznos, ha támadólag lépünk fel, például egy 3-5-2-es hadrendnél, mikor csak három védőnek kell normális vonalat alkotnia.

Ezen kívül még megadhatjuk, a szöglet, szabadrúgás, s persze a büntetőt rugó játékosokat, azt hiszem, nem árulok el nagy titkot, hogy érdemes olyan valakit választani, akinek a lövési értéke magas. Ezzel szemben a kapitányi karszalag nem túl fontos tényező, a legjobb, ha kapust tesszük meg főnökké.

Formációk:

Habár a játékban rengeteg formáció használható, azonban van egy olyan érzésem, hogy a legtöbb kipróbálatlan marad, hiszen ha már van egy bevált, akkor az ember nem sokat fog rajta változtatni. Most bemutatnék pár használható felállást, különböző helyzetekre.
4-3-3: A klasszikus támadó variáns, amelynél érdemes a mentalitást is támadóra állítani, a támadás típusa maradhat semleges, védekezésnél viszont melegen ajánlom a Pressing funkciót, hiszen lényeges, hogy minél hamarabb megállítsuk a rohamokat. Nem igazán alkalmas kontra-hadműveletek kivitelezésére, azonban ha a vezetőség sok gólt kíván, akkor javasolt ezt használni.
4-1-2-1-2: Előnye, hogy középpályánk – s annak is főként a közepe – igen masszív lesz, így könnyebb a kapuval szemből támadásokat vezetni, aki azonban a széleken való betörés fanatikusa, az inkább hagyja ezt ki. Ajánlott mentalitás: semleges; támadás: semleges; védekezés: pressing.
4-5-1: Bizonyos mérkőzéseken nem is igazán az a cél, hogy gólt lőjünk vagy nyerjünk, hanem az, hogy ne kapjunk gólt, esetleg minél áthatolhatatlanabbak legyünk hátul. Ilyenkor jön jól a 4-5-1, amelynél természetesen a védekező mentalitás bekapcsolása tovább erősíti az ellen bosszúságát (bár bizonyos helyzetekben a támadó felfogás is célravezető lehet, gondolok itt a kontrákra), elégséges a semleges védekezés, de semmiképpen se használd mellette a lestaktikát!
3-5-2: Utolsó felállásunk amolyan átmeneti formáció, amely egyaránt használható támadásra és védekezésre is. Természetesen mindez a taktikai beállításoktól is nagyban függ. Bármilyen taktikát is kövessünk azonban, a lestaktikát kapcsoljuk be, mivel itt tényleg szükség van rá a kevés védő miatt. Főként akkor érdemes vele élni, ha megfelelő mennyiségű és minőségű emberünk van a középső vonalra.
A felsoroltakon kívül azonban még ott az „öreg” ász is, a 4-4-2, amelynek nagy előnye, hogy szinte mindenre használható, beállításoktól és játékosoktól függően.

Játékosok és értékeik:

Feladataink között időnként az is szerepelni fog, hogy hozzunk új arcokat csapatunkhoz, s hogy néhány oda nem illőt eltávolítsunk. Az átigazolás nincs túlzottan kidolgozva, mindössze végig kell böngésznünk a csapatok játékoskeretét – vagy az első fülnél a jelenlegi topjátékosokra kapunk egyből rálátást –, majd ha találtunk megfelelőt (árban is), akkor egyből meg is vehetjük. Pénzünk természetesen bónusz-pontjaink számától függ, tehát érdemes minél többet összegyűjteni, főleg ha kisebb csapattal kezdünk, hogy minél jobb játékosokat vásárolhassunk össze, akik segítségével megnyerhetjük az áhított BL trófeát. Habár a transzfer ránk van bízva, nem vehetünk túl gyenge újoncokat, ugyanis minden esetben meg van adva egy érték, amelynek alacsonyabbnak kell lennie a vásárolt játékosok átlagpontszámainak összegénél. A játékosok tehát rendelkeznek egy összevont értékkel, ám hogy ez miből is áll össze, azt megnézhetjük az aktuális emberke adatlapján, amelyekből az alábbiakra érdemes figyelni:

Skill: Játékosunk technikai képzettségei egybesűrítve, minden poszton lényeges.
Pace, Rushing, Accelerating: Emberünk gyorsasága és gyorsulása, mely főleg szélsőknél nagyon fontos, de azért a szélsőhátvédeknél sem árt.
Heading: Fejelés, főleg a csatároknál és a középpályásoknál lényeges, hiszen nem mindegy, hogy egy-egy beívelést rá tud -e fejelni a kapura vagy sem.
Stamina, Strength: Erő, ettől függ, hogy alanyunk mennyit bír a pályán, hamar kifárad -e, vagy végig tudja futni akár az egész mérkőzést. Mérkőzés közben aktuális állapotát egy szürke csík jelzi, amennyiben ez túl alacsony, minél hamarabb cseréljünk.
Marking, Tackling: Hátvédek fontos jellemzője, emberfogás és szerelés.
Crossing, Pass: Beívelés és passz. Utóbbi szinte mindenkinél fontos, előbbi viszont a szélsők sajátja.
Dribbling, Creative: Cselezés és kreativitás. Csatáraink legfontosabb tulajdonságai, de jó, ha középső középpályásaink is minél magasabb értékekkel rendelkeznek.
Shooting power, Shooting accelerating: Szintén a fentebb említett két osztály fontos jellemzője, hiszen minél erősebben és jobban célozva lőhetünk emberünkkel, annál kevesebb esélye van a kapusnak.
Reflex, Handling: Végül pedig ezt a két értéket nézzük, ha jó kapusra akarunk szert tenni.

Értékek: 65 alatt – gyenge; 65-75 – átlagos; 75-80 – jó; 80-90 – klasszis; 90 felett – világklasszis.

Playerünk adatlapján ezen kívül azt is megszemlélhetjük, hogy amennyiben sérül, mikor fog visszatérni, addig is érdemes a tartalékok közé száműzni, hiszen csak a helyet foglalja.

Tippek-trükkök:

Szezon módban bizony néha furcsa kívánalmai vannak vezetőnknek, s ilyenkor előfordul, hogy egy kicsit ügyeskedni kell. Ékes példája ennek az, mikor a klubigazgató azért sír-rí, hogy a következő összecsapás végén a statisztikákban bizonyos százaléknyi sikeres passz szerepeljen klubunk neve mellett. Ezt persze egy könnyebb ellenfél ellen nem nehéz hozni, ám ha valami acélosabb csapattal mérkőzünk, akkor nem is olyan egyszerű. Viszont ilyenkor általában nincs semmi olyan megkötés, hogy gólokkal kell nyernünk, éppen ezért kevésbé favorizáljuk a támadást, próbáljunk olyan formációval nekiindulni, ahol sok a középpályás, s passzolgassunk nyugodtan hátra, sokszor megjáratva a labdát. Ha az ellenfél erre kitámad, akkor legalább tudunk kontrázni, ha nem, akkor pedig minden nehézség nélkül teljesítjük a passzmegkötéseket. Ugyanez a taktika használható akkor is, ha a labdabirtoklásra is ügyelnünk kell, de ekkor arra is ügyeljünk, hogy rövid és alacsony labdákkal kínáljuk meg a társat, mivel az ívelésekbe, vagy az előrevágásokba a legtöbbször úgyis bele tud az ellenfél érni.
Nagy kedvencem azonban az volt, mikor egy adott játékossal mindenképpen gólt kellett lőni. Nos, ez nem is olyan könnyű dolog, mint ahogy elsőre látszik. Az ember akaratlanul is mindig neki passzol, próbálja bevinni a kapu elé, ám Murphy törvényei keresztbetehetnek, csatártársa brillírozhat, míg a kijelölt játékos csak bukdácsol. Rosszkedvre, idegeskedésre, csúnya szavak mormolására azonban semmi szükség, inkább próbáljunk meg megint egy kicsit a taktikával és a felállással variálni. Álljunk be egycsatáros módra – persze emberünk legyen a kiválasztott – s emellett erre a meccsre mindenképpen őt tegyük meg 11-es és szabadrúgáslövő posztra, míg a szögletek elvégzését véletlenül se rá bízzuk. Ha legalább tűrhető szinten tud fejelni, akkor próbálkozzunk minél több beadással, előbb-utóbb csak elcsíp valamit.
Karrierünk elején több játékost is kell vennünk s eladnunk, azonban eleinte még nem túl sok pénz áll rendelkezésünkre. Éppen ezért kezdésként nem túl jó ötlet eladnunk aktuális legjobbjainkat – ez persze akkor érvényes leginkább, ha nem egy sztárklubbal kezdünk –, mivel egy nála jobb játékos sokkal többe kerül, plusz adott számú embert kell vennünk, tehát ha hármat akarnak, akkor nem tudunk egy sztárért kifizetni nagyon sokat, a maradék kevésért pedig két kutyaütőt igazolni, mivel így nem fogják elérni összesen a kívánt pontmennyiséget. Eleinte tehát adjuk el a gyengéket, s próbáljunk pár közepesnél jobb, de mindenképpen használható playert venni, jól fognak jönni a későbbiekben, ha sérülések és sárga vagy piros lapok miatt kiesett legjobbjaink helyett nem NB1-es színvonalú embereket küldhetünk be, hanem legalább a jó kategóriába beférő játékosokat.
Kimondottan idegesítő viszont, ha a tartalékkal, vagy egy sokkal gyengébb csapattal szemben kell helytállnunk. Bukni ugyanis ilyenkor bukhatunk a legtöbbet, a vezetőség ugyanis azt látva, hogy saját tartalékainkat nem vagyunk képesek könnyedén lehengerelni, egyből azt gondolja, hogy minek hoztunk akkor ide sztárokat, s bizony kemény szankciókkal élhetnek ellenünk. Pedig nem is olyan egyszerű győzni, hiszen a rémült csapat beáll keményen védekezni, dugig lesz a tizenhatosuk, s ha messzebbről leadott bombákkal nem érünk célt, akkor bizony nehéz helyzetbe kerülhetünk. Úgyhogy kontrázzunk. Próbáljunk nekik szabad utat engedni saját térfelükön, s csak ha átértek a félpályán, akkor szerezzük meg a labdát. Ilyenkor elég egy gyors emberhez továbbítani, és az eddig hat-hét várakozó védőből már csak egy-kettővel kell elbánnunk.

Ennyi lett volna tehát, mostmár nincs más hátra, mint egy csapatot kiválasztani, s ha minden jól megy a Kupát hamarosan a magasba emelhetjük.