Amikor ezt a programot elhoztam a GURU-ból, mindenki lázas érdeklődéssel kérdezte, mit viszek el. Válaszomra mindössze egy lehangoló “jaaa” volt a válasz. Felkészültem a legroszszabbra, ennek ellenére már a buszon felnyitottam a dobozt, és tanulmányozni kezdtem a kézikönyvet. Ez a program nem lehet rossz, gondoltam. Lehet hogy nem olyan szép, mint a Myst vagy az UFO, de nem mindig a szépség a fontos… Aztán elkunyeráltam a szomszéd PC-jét /ő úgy is a VB-t nézi/, s nekiláttam a tesztelésnek. Határozottan jól éreztem magam. Pontosan ez hiányzott annak idején a Castlesből! Nem mondom, hogy ez idén a legjobb game, de el lehet vele szórakozni ebben a hőségben … A program igényei: 16 MHz, min. 386, DOS 5.0 vagy 6.0 és 2 MB memória. A stratégiakedvelők semmi esetre se hagyják ki! A zenét inkább felejtsük, de biztos akad otthon néhány kellemes CD, amit hallgathatsz játék közben…

És most lássuk a medvét! A röpke “intro” után, választhatsz több lehetőség közül.

BATTLE. Kezdesz egy új csatát, vagy esetleg folytatod valamelyik megkezdett háborút.
CAMPAIGN. Komplett hadjáratot játszol végig, illetve folytatsz.
EDIT. Itt készíthetsz új térképeket és csatákat, hogy ne unatkozz akkor sem, ha végig játszottad mind a húsz küldetést.

Aki kezdő vagy most játszik először, az játssza  le a legegyszerűbb csatát (tutorial). Érdemes védőként és támadóként is csatázni egyet-egyet. A játék célja természetesen a győzelem; adott pozíciótól függően a vár megvédése vagy elfoglalása. Lássuk!

A megjelenő képernyő csúnyácska, de ez még ne keserítsen el senkit. Fent találod a menüket, a bal oldalon pedig az ikonokat. Kapkodni nem kell, amíg nem kapcsolsz sebességbe, a csata nem kezdődik el. Lehet körülnézni, barátkozni a dologgal és persze kilesni az ellenfél alapfelállását. Szépen sorban ballagjunk végig az IKONOKon! Én most leírom az összeset bár kezdéskor a negyede sem lesz használható.

ESC /ököl/. Ez a “meggondoltam magam” ikon. Az utolsó kiadott parancsot törli kívánságodra.

A /kard/. Ezzel tudod az éppen aktuális csapatot a kívánt helyre irányítani. Ha a megadott ponton ellenséges hadtest van, a katonák automatikusan meg fogják támadni őket. Ha nincs ott senki, várják további parancsaidat. Ez azt is jelenti, hogy birkanyáj módjára tűrni fogják, hogy lenyilazzák őket! Még valami, támadáskor nem rendelheted csapataidat az ostromolt várba, amíg nem jutottál át valahogy a falakon /létra, alagút, stb./. A legjobb stratégiának az bizonyult számomra, hogy az ellenséges vártól biztonságos távolságra felsorakoztattam csapataimat. Mikor mindenki elérte a kijelölt álláshelyet, megállítottam a játékot és kiadtam az egyes csapatok feladatait. A fergeteges roham általában elsöprő erejű volt, de a stratégia átgondolása és kidolgozása elsőrendű feladat. Azért is jó ez a módszer, mert mire csapataink elfoglalják álláshelyeiket, addigra jól megfigyelhető az ellenséges erők felállása is!
S /kéz/. STOP. Ezzel a parancscsal bármelyik csapatodat megállíthatod ott ahol van. Mozdulatlanok maradnak, további utasításig.

D /szétfutó fickók/. Csapatok megosztása. A kijelölt katonai egységet kettéosztja. Ezek után érdemes mindkét egységnek kiadni az új parancsot.

M /barátkozó emberkék/. Csapatösszevonás. Először jelöld ki az egyik csapatot, majd klikkelj az ikonra, ezután kijelölheted kihez csatlakozzanak az előbbiek. Ha újabb parancsot nem kapnak, akkor a hadtest az első csapat kiadott parancsai szerint fog tevékenykedni. Mindezekből következik, hogy iszonyú nagy marhaságokat lehet itt alkotni, pl. ha íjász hadtesthez lovasságot rendelünk /halálozási statisztika növelésére kiváló/. Természetesen a parancs nem felesleges, csak csínján kell vele bánni.

E /csákány, lapát/. Ha a csapatodhoz megfelelő eszközt vagy egyebet rendelsz, akkor itt kijelölheted, mire használják őket a katonák. Ez elég sok mindent rejt magában, menjünk szép sorban.

Létra. A várba való bejutás egyik leggyorsabb módja, ha katonáid létrákat támasztanak a falakhoz. Persze nem valószínű, hogy ezt a bentiek tétlenül nézik. Egyrészt le fogják lökdösni a létrákat, másrészt lövöldözni fognak a csapatra. Tapasztalatom szerint egy csapatba körülbelül egy tucat létrást elég kijelölni. A lovasokon kívül bármelyik típusú katona vihet létrát. Mindig küldj egy íjászegységet a létrások védelmére! Általában két-három falszakaszt szoktam kijelölni /amin van lőrés/ és ezt egy-egy egységgel megrohamozni. Megfelelő védettség esetén mindig bejön. A létraemeléshez kiadandó parancs: “raise ladders”. Ezek után ki kell jelölni a támadási felületet.
Ha védő vagy, akkor a várfalak megfelelő szakaszain érdemes “lértaromboló” embereket kijelölni. Erre a lovasságon kívül bármely csapat alkalmas. A kiadandó parancs: “destroy ladders”. A kijelölt falszakaszon katonáid igyekeznek majd megsemmisíteni a falhoz támasztott létrákat. Körülbelül hat ember falszakaszonként elég. Persze nem nélkülözheted az íjászokat vagy a parittyásokat sem, akik megritkítják a lent buzgólkodók sorait!

Bányászat. A másik gyakran használt módszer volt a várba való bejutásra, hogy alagutat ástak a fal alatt. Most Te is megteheted ezt. Ehhez bányászfelszereléssel ellátott csapat szükséges. Ezek után “undermine wall” paranccsal kell kijelölnöd a kezdőpontot és az aláásandó falat. Ennyi.

Ostromtorony /hogy van ez szépen magyarul?/. Támadáskor használatos. Egy csapathoz egyet lehet kijelölni a létszámtól függetlenül, de minimum tizenhat katona kell. Lovasság nem alkalmas! Először meg kell építeni a szerkezetet /build siege tower/, lehetőleg lőtávolon kívül. Ezek után fogják a katonák /már a torony védelmében/ a kijelölt rendeltetési helyére juttatni. Ha sikerül, akkor a tornyon át sokkal több katona juthat be a várba, ráadásul jobban védve, mint pl. a létrán át. Lassabb módszer és nemcsak időigényes, de ráadásul nem is veszélytelen!

Hídépítés. A folyókon vagy egyéb vizes területeken a csapatok vagy csak egyes egységek nem tudnak átkelni. Ilyenkor egy vagy több hidat kell építeni. A megfelelő elemekkel felszerelt embereket “lay bridges” paranccsal küldheted a kívánt helyre.

Faltörő kos. Elkészítéséhez és használatához minimum nyolc katona kell. Ha nagyobb létszámot jelölsz ki az hasznos lehet, mert esetleges támadásnál a “felesleg” az elhalálozott társa helyébe lép, s így nincs fennakadás. Először meg kell építtetni /”build battering ram”/ a faltörő kost. Ehhez ki kell jelölnöd egy területet, majd behatárolni azt a pontot, ahol használni kívánod. A falnak még kosfejjel sem érdemes rohanni, ez csak a várkapunál vezethet eredményre! Nem hiszem hogy szükséges megjegyeznem, de azért mégis; a faltörő kos támadófegyver!

Ostromgép. A felépítéséhez és kezeléséhez minimum hat ember szükséges. A hajítógép nem szállítható, ott kell megépíttetni ahol használni akarod. Ez alapos meggondolást igényel. Ügyelj a fokozott védelemre, hisz Te sem néznéd tétlenül, hogy egy ostromgépet építsenek a falaidnál. A hajítógép tüzes lövedékkel még hatékonyabban pusztít! Ha védő vagy, nem hagyhatod, hogy az ellenfeled megépítse, ha támadó akkor pedig azt, hogy elpusztítsák. Remek, brutális fegyver.

Katapult. Jóval kisebb mint a hajítógép, mozgatható. Kezeléséhez négy fickó kell. Küldd a katapultot a megfelelő helyre /A/, majd jelöld ki a célpontot /R/. Cool.

Felszerelés eldobása /drop equipment/. Mivel a stuffokat cipelő katonák nem alkalmasak támadásra, előfordulhat olyan szituáció, hogy jobb ha megszabadulnak a terheiktől. Erre való ez a parancs. Ne felejts el újabb utasítást adni!

Felszerelés összeszedése /gather equipment/. Ha a katonák elesnek az még nem feltétlenül jelenti azt, hogy felszerelésük is megsemmisül. Ezzel a parancscsal felszedheted “hagyatékukat”.

A felsoroltakon kívül előfordulhat még, hogy a várárkot kell betömnöd. Ez teljesen úgy működik mint a hídépítés.

Térjünk vissza az ikonokhoz! A következő egy szemet ábrázol. A mindent tudó látószerv megszűnteti információhiányodat bármikor és bárhol. Ha valamit tudni szeretnél, csak egy klikk az egész.

B /házikó/. Barakk. Megint elérkeztünk egy öblösebb témához. Jó, vágjunk bele! Ha belesel a laktanyákba, egy teljesen új szerkezetű képernyő jelenik meg. Itt láthatod a rendelkezésedre álló hadsereget vagy legalábbis egy részét. Innen kell kihelyezned a katonákat a harcmezőre. Bal oldalon a római számokkal kijelölheted, hányasával teszed ki őket. Egy hadtestben maximum ötven fő lehet. A dobó-, illetve lőfegyvereseket nem érdemes a gyalogsággal vagy a lovassággal keverni, de pl. parittyás-íjász vegyes team jó lehet. A középső teremben található a barakk választéka. Ezekből lehet mazsolázni. A jobb oldalon pedig a rendelkezésre álló fegyverek és egyéb cuccok vannak. Először a katonákat, majd a stuffokat tedd ki a nyilakkal. Ha elkészült a csapat, akkor a DEPLOY paranccsal kiteheted a harcmezőre. /A további teendőket az ikonoknál találod/. A római számok mellett két másik ikon is megjelenhet, ha több barakk áll rendelkezésedre. Az M-mel a kihelyezett katonákat átirányíthatod a másik helyőrségre. Az N-nel pedig átkapcsolhatsz a további laktanyákba. A katonákról adott infokat érdemes áttanulmányozni; sebességük, értékük, védekezési és támadási hatékonyságuk, valamint fegyverzetük ismeretében jobban átgondolhatod az ütőképes csapat összetételét.

R /nem-tom mi/. A kijelölt hadegység /lövő és dobófegyverek/ célnegyedét jelölheted itt ki. Persze előtte nem árt a közelbe vezényelni őket. A katonák tulajdonképpen ész nélkül lőnek majd, ezért nem tanácsos a kijelölt övezetbe küldeni más csapategységeidet.

P-p-p-pillanat állj. Ez mi lehet?! Remélem tudod!

H /muszkli/. Ezt aktiválva a kedves harcosok grafikája helyén mókás hisztogrammok jelennek meg. Itt jól látható az egyes katonák egészségi állapota. A súlyosan sérült embereket küldd vissza a barakkokba, ahol a kórházakban majd meggyógyítják őket. A sebesült úgysem olyan hatékony és újraélesztés nincs.

Z /nagyító/. Három nézetből irányíthatod a csatát; helyi, zóna és stratégia. Ki-ki válasszon igénye szerint.
Mivel sikerült átrágni magunkat minden ikonon, itt az ideje, hogy bepillantsunk a menükbe. Hey, everybody, már nincs sok hátra, tartsatok ki!

OPTIONS.
Itt mentheted ki az állást, kikapcsolhatod a hangot és a zenét /remélem nem vártál mostanáig!/, szabályozhatod a sebességet és… Megnézheted a stratégiailag kiemelt övezeteket /show regions/. Ezen területek elfoglalása és megvédése az elsődleges cél. A lőtávolság jelölése /range display/ lehetővé teszi az értelmesen ehhez kapcsolódó csapatok övezeteit. Ebben a menüben lehet befejezni az aktuális csatát /quit/ vagy visszalépni a harchoz /back to battle/.

REPORTS.
PROGRESS: a grafikonok és táblázatok kedvelői jól fogják itt érezni magukat, jó bámészkodást!
TOTALS: a csapatok és katonák teljes felsorolása; a csatamezőn, a barakkokban és a kórházban.
GROUPS: jól áttekinthető képet ad a csapatokról.
CASUALTIES: mindennapi, illetve összes lebontásban a halálozási listát tekintheted itt meg.
HOSPITAL: a kórházakban ápolják a sebesülteket, megnézheted mikorra várható az embereid gyógyulása.

COMMANDS.
FIRE AT WILL: a lövész csapatoknak kijelölheted a célövezetet. Addig fogják lőni, míg van ott ellenfél. Ha a zóna tiszta, várnak újabbak felbukkanásáig.
PATROL: a harcoló csapatoknak jelölheted ki, hogy melyik ellenséges csoportot támadják meg.
RELIEVE: lehetőséget nyújt a csapatok felfrissítésére.
SPLIT GROUP: nem teljesen azonos a csapatok megosztására szolgáló ikonnal, mert te jelölöd ki, hogy mely katonák kerüljenek a másik csapatba.
FOLLOW: a kijelölt csapat követni fogja az általad megjelölt másik egységet. Ez ellenséges csapatokra nem alkalmazható! A követők viszont nem veszik át a másik hadtest parancsait is, ezért a kívánt helyre érve várni fogják utasításaidat.
RELEASE: a kijelölt egység visszatér a barakkba.
DOUBLE TIME: kétszeres gyorsasággal halad a kijelölt team, de ez természetesen több energiát igényel. Ennek ellenére vészhelyzetekben nélkülözhetetlen.
FULL RETREAT: ezt aktiválva az összes katonád visszatér a kaszárnyáidba!
CHASE: ellenséges hadtest követése.
TARGET: lőfegyveres csoportnak jelölheted ki itt a “tűzövezetét”.
FIGHT GROUP: hasonlít a patrol parancsra, de míg abban a csapategység továbbhalad újabb és újabb ellenséget keresve, itt dolga végeztével további utasításig megáll.
SHOOT GROUP: itt lövészeidnek nem területet, hanem ellenséges csapatot jelölhetsz ki célpontként.

Wow! Ha belegondolok, hogy még mennyi mindent szerettem volna írni és már alig van hely! Sebaj, Ti biztos örültök, végre minden világos /vagy éppen most sötét?/, lehet csatázni. Ha a hadjáratot választod, tekintsd át a történelmi hátteret, hátha ismerős lesz. Persze ha most másképp alakulnak a dolgok, az már nem a Te gondod! Lehet, hogy a leírás kicsit támadó-centrikus volt, nem tehetek róla, azt valahogy jobban szerettem. Búcsúzom Cervantes szavaival; “… ha valakit ma legyőztek, holnap ő lehet a győztes”.