A Games Workshop stratégiai terepasztalos játékát kis hazánkban ugyan relatíve kevesen ismerik, de szerte a nagyvilágban óriási népszerűségnek örvend. A megszállottak saját kezűleg pingálják miniatűr hadseregük katonáit, melyekkel éjszakákba nyúló csatákat vívnak óriási terepasztalokon.

Az angol GW sikeresen ötvözte a fantasy-t a sci-fivel, a stratégiai játékot az ólomkatonázással és a makettezéssel, s mindezt megfejelte egy igényesen kidolgozott, hihetetlen részletes és sokrétű univerzummal. Így a figurák, harci járművek, terepasztalok, szabálykönyvek, kódexek, valamint Ian Watson remek regényei mellett elkerülhetetlenné vált, hogy a galaktikus csatározásokat átültessék a terepasztalokról a számítógépek képernyőire is. Hiszen az eredeti változathoz rengeteg türelem, szabadidő (és persze pénz!) szükséges, továbbá nem árt, ha tisztában vagy a szabályokkal – ellenkező esetben minden egyes lépés, harci fázis, varázslás előtt negyedórákat kell lapoznod a szabálykönyveket, sokszor nem is egyet, ami az amúgy sem rövid csatákat a végtelenségig nyújthatja.

Ha nem vagy időmilliomos, netalán megszállott WH40k-s, de örömöd leled a realtime stratégiai játékokban és szívesen belekóstolnál ebbe a sajátságos univerzumba (netalán túl vagy egy Warhammer-regényen is) játékok egész garmadája vár rád, kezdve az Amigás idők Space Crusade-jével a WIN ’95-ös idők Space Hulk-ján keresztül napjaink PC-s alkotásaiig – példának okáért itt van mindjárt a Chaos Gate, vagy a Fire Warrior. Mindent összevetve a Relic legújabb üdvöskéje, a Dawn Of War semmiképpen sem nevezhető korszakalkotó, netán stílusteremtő alkotásnak, de talán nem is ez volt a cél. Amikor kezem közé került a játék bétaváltozata – amelyből hiányzott az egyjátékos kampány, az átvezetők és még ki tudja, hogy még mi – régmúlt idők Starcraft-csatái peregtek le lelki szemeim előtt. Mint azt majd később látni fogjátok (a türelmetlenek vessenek egy pillantást a képekre), a két játék közti hasonlóságok nem merülnek ki az első benyomásokban! Felróhatjuk ezt a DOW-nak? Nem hinném – már csak azért sem, mert ha a vizsgált játék a Starcrafttól örökölte a kezelőfelületét és mindazt, ami miatt plágiummal megvádolhatnánk, ne felejtsük el, hogy a Blizzard sikerjátéka sem keveset vett át a Warhammer 40 000 univerzumából és bár túlzás lenne azt állítani, hogy csupán ennek köszönheti sikerét, bizonyos vagyok benne, sokat nyomott a latban!

Akik arra számítanak, hogy részletes regélésbe kezdek az univerzumról, beszámolót tartok mitológiai hőseiről és így tovább, azoknak kellemetlen hírt kell közölnöm: ezekről nem szándékozom szót ejteni, mivel meglepően sok magyar nyelvű honlap foglalkozik a WH40k-val, tehát ezt a feladatot meghagyom nekik – mi koncentráljunk inkább csak a játékra! A Dawn Of Warban négy faj seregeit kommandírozhatjuk a győzelembe (vagy a biztos halálba, bár a kettő nem feltétlen zárja ki egymást). Ezek sorban a következők: Space Marines (emberek), Chaos Space Marines (emberek, akik elárulták a Császárt és a Káoszt választották), az Űrorkok és az egykor világuraló, de  ekkorra megfogyatkozott veszedelmes Eldák. Mind a négy faj egyedi egységekkel, épületekkel és eltérő technológiával rendelkezik – manapság ez már nem kuriózum, sokkal inkább elvárás. Mielőtt részletesen belemennék a fajok taglalásába, essen pár szó az irányításról és a kezelőfelületről! A készítők itt is igyekeztek a jól bevált fogásokat alkalmazni, ami már csak azért is szerencsés, mert mindenki egy-kettőre otthonosan fog mozogni a játékban (hogy is mondjam szépen: rövid a betanulási-görbe, ehe).

KEZELŐFELÜLET ÉS IRÁNYÍTÁS

Az alaposság kedvéért essen mégis pár szó a képernyő felépítéséről és az irányításról! Az egérrel vagy a kurzormozgató gombokkal mászkálhatunk a harctéren, az ALT billentyű lenyomásával forgathatjuk (az egeret balra-jobbra mozgatva), dönthetjük a nézőpontot (egér fel-le), de zoomolhatunk  is (PgUp + PgDn, vagy az egérgombot lenyomva mozgasd az egeret, de használhatod a  görgőgombot is) – elvégre full 3D-s a megjelenítés! A készítők bevallása szerint a nézőpont változtatása inkább csak egy extra, mint létfontosságú funkció – tehát az egész játékot végigviheted anélkül is, hogy valaha is hozzá kellene nyúlni az ALT-hoz. Ezzel teljes mértékben egyet értek! Ha sikeresen elállítottad a nézőpontot és sehogy sem boldogulsz, bármikor visszatérhetsz a standard nézőponthoz a Backspace-szel. Az irányításhoz és a tájékozódáshoz szükséges dolgokat alul találod (az egész panelt elrejtheted a középen található, az adott fajra jellemző emblémával). A bal alsó sarokban láthatod a térképet, amelyen értelemszerűen a harcteret szemlélhetjük. Zöld kis négyzetek jelölik saját egységeinket (az éppen kijelölt egységek fehérek), kékkel jelöli a program a szövetségeseket, pirossal az ellenséges egységeket láthatjuk, halvány kékkel a stratégiai pontokat, narancssárgával a kritikus pontokat, citromsárgával pedig az ereklyéket (Relic), lilával pedig azokat a lelőhelyeket, ahova Thermo-Plasma Generátorokat építhetünk. Ha értetlenül állsz a fenti fogalmak némelyike előtt, ne aggódj, rövidesen mindent ki fogunk tárgyalni – de mindent a maga idejében! A térkép környezetében különféle gombokkal találkozhatunk, melyekkel jelzéseket (Pingeket) küldhetünk csapattársainknak, vagy az összes játékosnak. Ezekkel a kis szignálokkal üzenhetünk, ha megszorultunk volna (Defend here ping), vagy netán segítségre lenne szükségünk egy támadás kivitelezéséhez (Attack here ping), de küldhetsz általános jelzést is (General ping), amellyel a felsorolt kategóriákon kívül eső szituációkat közölheted az illetékesekkel. Az első gomb határozza meg, hogy milyen típusú Pinget szeretnénk küldeni (a jobb egérgombbal változtatsz), a közvetlenül mellette (alatta) lévővel pedig beállíthatod, hogy mindenki megkapja-e (ilyenkor az ellenség is látja, milyen tervet eszeltek ki éppen ellene, tehát csak okosan!), vagy csak a szövetségeseid. Az ellenséges egységeket pirossal, míg a sajátjaidat zölddel jelöli a térkép. Ha csapattársaidnak szeretnél üzenni, nyomd meg az Enter-t és pötyögd be a mondanivalód, majd ismét Enter! Ha nem csak a szövetségeseknek szánnád az üzenetet, a SHIFT + Enter lesz a Te kombinációd.

A térképtől jobbra újabb kis gombokat fedezhet fel a figyelmes stratéga: a lila „R”-betűs gombbal a még fejleszthető épületekre fókuszál a program. Felettébb hasznos funkció ez, hiszen így könnyedén ellenőrizheted, minden lehetséges technológiai csodát kifejlesztettél-e már, illetve harcoló egységeidet felruháztad-e mindazokkal a pluszokkal, melyeket aktuális felfedezéseid elérhetővé tettek számodra. A sárga hátterű villáskulcsot és fogaskerekeket ábrázoló gomb a soron következő építő egységre pozícionálja a kamerát, így nem kell keresgélned, ha gyorsan fel akarsz húzni valamit! Az alatta lévő, gépfegyvert reprezentáló ikonnal pedig körbejárhatod harcoló osztagaidat. Ha figyelmes vagy, találsz még itt két gombot, az egyik sárga (vagy zöld), a másik pedig piros. Ezekkel kontrolálhatod az ún. Overwatch-funkciót, amellyel bizonyos parancsokat (Reinforce, Upgrade) automatizálhatsz. Ha ez elsőre kissé ködösen hangzik, olvass csak tovább: tegyük fel, van egy osztagnyi Space Marine-od! Ezekhez további tagokat toborozhatsz (hogy hogyan, arra rövidesen kitérek), illetve fejlesztheted a fegyverzetüket is. Ha ezt szeretnéd folyamatossá tenni, tehát elkerülni, hogy minden egységnek saját kezűleg kelljen beállítanod ugyanazokat a fejlesztéseket, bal gomb helyett kattints a jobb egérgombbal az adott funkcióra! Ha jól jártál el, az adott gomb villogni kezd, ez jelzi, hogy overwatch-módba került (figyelem: épületeknél ez nem fog menni). Ha megszorulnál, és másra kell a nyersanyag, jól jöhet a sárga gomb, mellyel felfüggesztheted az összes overwatch-olt funkciót. A piros bogyóval pedig értelemszerűen véglegesen megszüntethetsz minden overwatchot. Így már világos, nem igaz?

A legnagyobb teret betöltő középső panelen az aktuálisan kiválasztott egység (vagy osztag) adatait láthatod. Ha rákattintasz egy egységedre, megjelenik az azt prezentáló kis ikon, alatta zöld számmal jelölve egészségi állapota, kékkel pedig a morálja. A WH40k-ban az esetek többségében osztagokat irányítunk, nem különálló katonákat (kivételt képeznek ez alól a különleges egységek: a vezetők és a gyógyítók, valamint a járművek). Erről te is meggyőződhetsz, ha kiválasztasz egy gyalogost: a játék automatikusan kijelöli az összes társát, aki az adott osztaghoz tartozik. A gyalogosok csak osztagban támadhatnak, ha elvesztik a moráljukat, felbomlik a formáció és harcképtelenné válnak. A morál erősítéséhez vezetőket (Commander Unitokat, vagy különféle Leadereket) rendelhetünk csapatainkhoz, illetve különféle fejlesztésekkel tarthatjuk maximális szinten. Nyílván, ha megtámadják az embereidet (vagy orkjaidat, eldáidat), netalán túlerőbe keverednek, mind negatívan befolyásolják a morált – ez tiszta sor. Az egység ikonjában szereplő szám megmutatja hány tagja van az adott osztagnak. Az ikon melletti panelen olvashatod el az adott egységre/osztagra vonatkozó információkat, úgy mint a nevét, melyik játékos (és szövetséges csapat) irányítása alá tartozik, ez alatt pedig a harci tulajdonságok következnek. Ezek fentről lefelé rendre a következők: Melee Damage (közelharci támadóerő – mekkora csapást mérhet közelharcban az egység az ellenségre egy másodperc leforgása alatt), Ranged Damage (tűzerő, lőfegyverrel rendelkező egységek sajátja), Unit type (az egység típusa), mely lehet (Heavy) Infantry, azaz (nehéz) gyalogság, Commander (parancsnok, speciális egység, növeli a körülötte harcolók morálját, és különféle speciális támadások kivitelezésére alkalmas – vigyázzunk rá!), Vehicle (jármű), Building (épület), illetve Daemon (démon). A Unit Counters mellett olvashatod, hogy milyen egységeket támadhatsz hatékonyan kiválasztott haderőddel. Ha egy osztagra rákattintottál, további két értéket is találsz az infopanelen: az osztag pillanatnyi és maximális mérete (Squad Size) és a fejleszthető fegyverek számát. Minden formáció meghatározott számú továbbfejlesztett fegyverzetű taggal rendelkezhet (lángszóró, rakéta, plazmapuska, stb), hogy kiválasztott osztagodnál ez mennyi, a Number of Weapon Upgrades értéke mutatja meg. Jobbra találod az ún. fejlesztési területet, ahol többek közt a már tárgyalt fegyverzet-upgrade-eket hajthatjuk végre. Ezeknek a fejlesztéseknek a menetét kontrollálhatod ezen a kis panelen. A közvetlenül mellette található nyolc kis gombbal a következőket művelheted: az első, két kis keresztet ábrázoló gombra kattintva további tagokat toborozhatsz az osztaghoz (a zárójeles szám mutatja, hány katona csatlakozhat még osztagodhoz). A mellette lévő gombbal vezetőt rendelhetsz a csoporthoz (Add Leader), róluk már értekeztem pár sorral feljebb, úgyhogy lépjünk tovább; a következő ikonok a továbbfejleszthető fegyvereket mutatják, ez fajonként eltérő lehet, de a lényeg ugyanaz: erősebb gépfegyvert, lángszórót (az ellenséges morál megtörésére), rakétavetőt (járművek ellen kiváló) és speciális nehézfegyvereket (plazma-puska, nagy hatótávú rakéta és így tovább) adhatunk katonáink kezébe. Némelyik különleges egység (a vezetők) csatlakozhatnak az osztagokhoz, ezt az Attach/Detach gombbal teheted meg. Így használhatják ki katonáid a vezetők által nyújtott extrákat.

Végezetül következzen az a 12 gomb, amelyekkel egységeinknek parancsokat osztogathatunk! Az elsővel mozgathatjuk embereinket (Move – de sokkal egyszerűbb ha csupán a jobb egérgombbal oda bökünk, ahova szeretnénk utasítani az egységet). Gyorsgombja a V. A Stop-gomb (Q) azt hiszem, nem szorul különösebb magyarázatra, az Attack-Move-val (A) pedig úgy mozgathatod a kiválasztott egységet, hogy minden útjába kerülő ellenségnek essen neki – tulajdonképpen ez a standard támadás. Ha jobb egérgombbal egy ellenséges egységre kattintasz, szintén ezt a parancsot adod ki. Mellette kapott helyett az Attack Melee (közelharc, Z-gomb), mellyel arra utasíthatod embereidet, hogy közelítsék meg az ellent és távolsági (lőfegyverek) kizárásával támadják azt. Tulajdonképpen sohasem használtam ezt a funkciót. Az alatta lévő gomb már sokkal érdekesebb lehet: ezzel állíthatod be, hogyan viselkedjen az adott egység, ha ellenséget fedez fel. Ha rákattintasz egyet, az adott viselkedési formát veszi fel, melyek a következők lehetnek: Assault Stance (F6) – ilyenkor mindig a közelharcot részesítik előnyben a távolsági fegyverekkel szemben. Ranged Stance (F7) – az előző ellentétje: mindig távolsági fegyverekkel harcol az adott egység. Az utolsó mód pedig a Versatile Stance (F8) lesz, amely az előző kettő egyfajta keverékének tekinthető: amíg lehet, távolsági fegyverekkel osztja az áldást emberünk, majd ha túl közel kerül az ellen, átvált közelharcra. A tőle balra lévő gombbal hasonlóképpen azt szabhatod meg, hogyan viselkedjen egységed, ha épp nincs feladata (értsd: ácsorog). Stand Ground Stance (F2) esetében az egység megtámadja az összes látóterébe kerülő ellenséget, viszont nem hagyja el a posztját. Burn Stance-nél (F3) katonád az épületeket támadja elsőként. A Cease Fire Stance (F4) nagyjából a „tüzet szüntess!” elvét valósítja meg: egységeid nem keverednek tűzharcba az ellenséggel, csak közelharcra kaphatóak (használd körültekintően). Az Attack Stance (F5) a legnyilvánvalóbb: minden látómezőbe kerülő ellenséget megtámad, aki ebben a módban harcol. A Hold Stance (F1) hasonlít az elsőként (Stand Ground) tárgyalt módhoz, a különbség csupán annyi, hogy egy korlátozott távig követi az ellenséget őrszemed. Építő egységeinkkel a keresztbe tett villáskulcsos ikonnal (Build Buildings – B) adhatunk parancsot az épületek felhúzására, míg a mellette lévő ikonnal (Repair – R) javíttathatjuk meg a sérült épületeket és gépeket. Ha a parancsok kiadása közben nyomva tartjuk a shift-billentyűt, azokat egymás után hajtja végre az adott egység, így egy bonyolultabb hadműveletet kényelmesen „beprogramozhatunk” és nem kell állandóan rajta tartanunk az egységen a szemünket. Végezetül, ha kijelöltünk egy egységet és megnyomjuk a Delete-et, az megsemmisül (vigyázz, a program nem kérdez rá!), így felszabadul némi nyersanyag, hogy más (hatékonyabb) egységet gyárts a feláldozott helyett.

EGYSÉGEK ÉS ÉPÜLETEK A FAJOK TÜKRÉBEN

Most, hogy már otthonosan mozgunk a játékban, itt az ideje, hogy számba vegyük minden stratégiai játék legfontosabb kellékeit: az egységeket és az épületeket! A DOW-ban négy faj színeiben indulhatunk hadba, ezt már tudjuk jól, azonban nem árt, ha tisztában vagyunk ezek sajátosságaival, erősségeivel és gyengéivel! Bár minden faj egyedi technológiával, egyedi épületekkel és egységekkel rendelkezik, az alapok mindenütt ugyanazok: minden faj rendelkezik egy főhadiszállással (innen kezdhetjük el kolóniánk terjeszkedését), egy egységgel, mely felhúzza épületeinket és seregnyi katonával, tankkal és egyéb kreatúrákkal, akikkel meghívhatjuk háborúnkat. Természetesen kisebb-nagyobb mértékben ezek az egységek különböznek, hiszen ellenkező esetben mi értelme lenne a több fajnak? Ami az embereknél bevált taktikának számít, több mint valószínű, hogy pl. az orkoknál kudarchoz vezethet. Nem árt tehát tisztában lenni a különbségekkel. Ha most ismerkedsz a játékkal, javasolnám, hogy az emberekkel kezdj! Gyalogsága ütőképes, járműveik jók és rendkívül hatékony különleges fegyvereket vethetnek be (példának okáért az orbitális légi csapást). Hátrányuk, hogy lassabban készülnek egységeik, kevesebbet gyárthatsz le, mint pl. az orkok, és sérülékenyebbek is. Mindazonáltal könnyen átlátható, jól irányítható faj, magas technológiai fejlettséggel. Ellenben az orkok gyalogos egységeit pillanatok alatt legyárthatod és egykettőre fel is duzzaszthatod az osztagok létszámát, cserébe számolnod kell primitívségükkel és hátrányaikkal (pl. egy egyedi vonás: a technológiai fejlettség a populációtól is függ). Az orkok minden épületén található egy (kis tűzerejű) géppuskás, míg a többi fajnál a legtöbb épület teljesen védtelen. Azoknak ajánlom, akik a nyers erőt és a túlerőt részesítik előnyben a taktikázással szemben. A Káosz erői a legdrágább (és legidőigényesebb) egységekkel bírnak és főként közelharcban jók, viszont ők idézhetnek egyedül óriási démonokat, melyek a játék legerősebb egységeinek számítanak. Ebből is látszik, hogy azok fognak ezzel a fajjal boldogulni, akik a kis létszámú, de erős egységekkel teli hadsereget preferálják. Kezdőknek nem javallott, elég egy rossz döntés, és nincs visszaút – az ellenség könyörtelenül kihasználja majd! A végére hagytam a legnehezebben kijátszható fajt, az Eldákat (Eldars). Aki őket választja, olyan előnyökre tehet szert, mint a teleportálható épületek (de el is rejtheted őket!), a leggyorsabb járművek és a gyalogság speciális tulajdonságainak sora. A dolog hátulütője, hogy egységeik sérülékenyek és igen sokat kell taktikáznod, hogy kifejlődhess és életben maradj – csak profiknak!

Azt hiszem az épületeket túltárgyaltuk az egyik oldalon helyet foglaló keretes írásban, úgyhogy itt az ideje hát, hogy rátérjünk az egységekre! Kezdjük rögtön a gyalogsággal, hiszen őket egyetlen valamirevaló stratéga sem nélkülözheti és kezdéskor is csupán rájuk hagyatkozhatunk! Az építőkről már beszéltem, sőt az őrszemek (Scout / Cultist / Slugga Boyz / Guardian) is előkerültek már. Őket használhatod felderítésre, stratégiai pontok elfoglalására és végszükség esetén be is vetheted őket, noha páncélzatuk és tűzerejük korlátozott (ellenben fürgék és gyorsan legyárthatod őket). A Space Marines Squad tagjai már sokkal erősebb páncélzattal és tűzerővel rendelkeznek, így ideális támadóegységek lehetnek – noha közelharcban nem olyan erősek, mint az Assault Squad katonái, akik Jump packjeiknek köszönhetően szempillantás alatt ott teremnek, ahol a szükség úgy kívánja. A legütősebb egységeket a végére hagytam, ők pedig a Terminatorok: a Terminator Squad és Assault Terminator osztagok tagjai majdhogynem megsemmisíthetetlenek és könnyűszerrel felvehetik a harcot mind a gyalogsággal, mind a járművekkel. Nem esett szó még a WH40k felcsereiről (SM.: Apothecary, Bad Dok az orkoknál), sem pedig a parancsnokokról. A gyógyítás nagyon praktikusra sikeredett: csupán elég, ha a doki a sérült egység közelében tartózkodik, és máris kezdődhet a regeneráció! A Chaos Space Marines legjobb tudomásom szerint nem rendelkezik gyógyítóval, míg az Eldáknál ezt a szerepet a Webway Gate tölti be. Jöjjenek hát a már sokat emlegetett parancsnokok! A legtöbb stratégiai játékban szinte standardnak tekinthetők az átlagkatona felett álló, természetfeletti erővel / tudással / fegyverekkel rendelkező unit, akit nevezhetünk hősnek, parancsnoknak, veteránnak. Nos, a DOW-ban a készítők elmondása szerint nincsenek RPG-elemek, tehát az egységek nem gyűjtenek tapasztalati pontokat, nem fejlődik a tűzerejük, gyorsaságuk, erejük a megölt ellenségek arányában, tehát ebből a szempontból nézve minden katona egyenlő a társával. Lehetőségünk van azonban osztagaink mellé parancsnokokat fogadni (Attach / Dettach), így növelve azok harci morálját és túlélési esélyeit (speciális képességeik révén). Léteznek elsődleges (Primary – csak egy létezhet belőle, viszont ha elesik, természetesen gyárthatsz újat) és másodlagos (Secondary) parancsnokok. A Space Marines elsődleges parancsnoka a Force Commander, az orkoké a Warboss, az Eldáké az Avatar, míg a Káosz katonáié a Chaos Lord. A maga nemében mind egyedülálló, elpusztításuk szinte lehetetlen. Ha mindez nem lenne elég, a legtöbb osztaghoz rendelhetsz őrmestert (Sergeant) is, aki nem foglal Requisition Resource-öt („emberanyagot”) és relatíve gyorsan hadrendbe állítható, lévén a fegyver-upgrade-ek között kapott helyet a játékban. Az embereket többé-kevésbé sikerült kiveséznem, de a többi faj gyalogosaival még adósotok maradtam!

Az orkoknál a legerősebb standard egységnek az Ork Nobzok és a Bik Mekek tekinthetőek (ők képesek megjavítani egyedül az ork járműveket), utánuk jönnek a Shoota Boyzok (lövészek), majd a közelharcban járatos Slugga Boyzok (olcsó, feláldozható, ám nagy tömegben veszedelmes jószágok). Nem említettem a Storm Boyzokat még, akik nagyjából a Space Marines-ek Assault Squadjának felelnek meg – hátukra erősített rakétájukkal nem létezik távolság számukra. Az Eldák lövészeit a Guardian Defenderek teszik ki, míg közelharcban használható társaik a Howling Banshee-k. Az Assault Squad elda megfelelője a Warp Spider osztag, a Dark Reapers-ek pedig nagy távolságról is halálos veszedelmet jelentenek mindennemű kétlábú ellenségre. A Káosz katonáit részben a Space Marines osztagaiból származtathatjuk, tehát sok hasonlóságot fedezhetünk fel (Chaos Space Marines – Space Marines Squad, Possessed Marines – Assault Squad), de nem kell megijedni, természetesen ez a faj is rendelkezik egyedi egységekkel! Itt van például a Chaos Sorcerer, aki bár önmagában is ütőképes lehet, rendelkezik a démonidézés tudományával! Nem volt szó még a tűzokádó Horrorrs-okról, a különféle fegyvereket felváltva használó Obliteratorokról és a Chaos Space Marines egy speciális változatáról, a Raptor-osztagról, ők csak úgy mint az Assault Squad tagjai, jump-packkel felszerelve közlekednek.

Ha a fenti felsorolás kicsit száraznak tűnne, és kedved szegné a hirtelen rád zúdított információmennyiség, meg kell hogy nyugtassalak, a készítők nem bonyolítottak túl semmit, és egy átlátható, akció-orientált harcrendszert dobtak össze (megcáfolva ezzel a játék alapját szolgáló táblás játék komplikációját – bizony, lehet így is Warhammerezni!). Mielőtt rátérnék a játék értékelésére (ígérem rövid lesz), röviden bemutatnám a járműveket is: a készítők itt már nem törekedtek olyan sokszínűségre, mint az egységeknél és a különbségek sem olyan szembetűnők (most nem a járművek külsejére kell gondolni)! A Dreadnought és Hellfire Dreadnought-ok a Warhammer 40000 univerzumának lépegetőit testesítik meg: hatékony egységek mind épületek, mind a gyalogság ellen, páncélzatuknak köszönhetően pedig többet elviselnek, mint az osztagok katonái. Az orkok is felfedezték saját lépegetőiket, Killa Kanz néven keresd őket a listában! A Káosz katonái a hatlábú Defilert állíthatják hadrendbe a lépegetők ellen. Bár nem egészen ide tartozik és járműnek bajosan nevezhető, mégis ebbe a kategóriába sorolnám a Káoszkatonák démonjait (Bloodthirster). Nem maradhatnak el a jól megszokott transzporteregységek: embereknél Rhinók (bár megmondom őszintén, a Predator tankot többre értékeltem) – a szállító-kapacitása mellett meghatározó tűzerővel is bír; orkoknál a War Trukk (nem keverendő össze a könnyű kis War Trekkel!), de a Chaos Space Marines is rendelkezik Predator-tankkal, míg az Eldarok inkább oda teleportálják magukat, ahova a szükség kívánja (tankjaik is antigravitációs hajtóművel rendelkeznek, ennek következményeként nyilván fürgébbek. Az emberek rendelkeznek még egy könnyűpáncélzatú tankkal (Whirlwind), míg az orkok válasza a Predatorokra a Squiggoth, amely egy nehezen körülírható, harci bestiára erősített lőállást takar. Ebből a kis listámból is jól látszik, minden faj rendelkezik az adott járműtípusban a saját variánsával, azonban nem árt kitapasztalni, melyiknek mi a gyengéje, illetve milyen egység ellen érdemes hadba küldeni!

A DOW az a játék, ahol nincs szükség bonyolult egér-kombinációkra és folyamatos felügyeletre minden egyes egységünknél – és a nyersanyag-rendszert is a lehető legszimplábban oldották meg, így aztán tényleg arra összpontosíthatsz, ami a legfontosabb: a hadműveletekre! Külön dicsérnem kell a részletgazdag, színpompás megjelenítést (az animációk egyenesen fergetegesek: a lépegetők szétmorzsolják karjaikban a szerencsétlen kis orkokat, a katonák rongybabaként repülnek és huppannak egy-egy akna után, stb.). Egy szónak is száz a vége: hála a Relic-nek, a kis plasztikfigurák és ólomkatonák életre keltek, ütnek-vágnak, lőnek, harapnak, ostromolnak, menekülnek… és köszönik szépen, jól vannak! Ha játszottál valaha az eredeti táblás játékkal, akkor azért, ha még nem, de különben érdekelne a dolog, akkor pedig azért nem hagyhatod ki ezt az ígéretes RTS-csemegét! Személy szerint már majd’ megveszek a Gyűrűk Ura univerzumán alapuló Battle for Middle-Earth-ért, úgyhogy nálam eleve hátrányos helyzetből startolt a DOW – mégis kellemesen csalódtam benne, noha a WH40k-univerzumáról eddig kb. csak annyit tudtam, hogy létezik ilyen és hogy piszok drága hobby (viszont kétségkívül izgalmasabb, mint a bélyeggyűjtés – tényleg, miért nem is született még értékelhető bélyeggyűjtős játékadaptáció?). Az online játék, a változatos fajok és egységek, a precízen belőtt játékmenet és a közismert univerzum adaptálása biztos garancia a sikerre – és a szórakozásunkra!

STRATÉGIAI PONT (Strategic Point)
Ezek jelképezik a játékban a nyersanyagot. Nincs szükség semmilyen jószágra, mely kitermeli őket, az egyetlen dolgunk csupán annyi, hogy gyalogosainkkal elfoglaljuk és megvédjük. Építhetünk rá őrhelyet, melyet felfegyverezhetünk és köré ugyanúgy építkezhetünk, mint a főhadiszállás köré. A kritikus pontokra (Critical Location) nem építhetünk őrhelyet, viszont több Requisition Resoure jár birtoklójának. A legértékesebb stratégiai pont az ereklye (Relic), mely nélkül nem építhetjük meg a legerősebb egységeket, úgyhogy vigyázzunk rá nagyon! Nem szorosan, de ide tartozik a Slag Deposit, amelyre a nagy generátorokat húzhatunk.

FŐHADISZÁLLÁS (Space Marines: Stronghold / Chaos Space Marines: Desecrated Stronghold / Orkok: Settlement / Eldar: Webway Assembly)
Mindig ezzel az épülettel indítasz, amellyel építőket (SM.: Servitor / Chaos SM.: Heretic / Orkok: Gretchin / Eldar: Bonesinger) és felderítőket (SM.: Scout / Chaos SM.: Cultist / Orkok: Slugga Boyz / Eldar: Guardian) toborozhatsz. Továbbá ember-, és járműkapacitásod is növelheted különféle fejlesztésekkel, de magát a főhadiszállást is fejlesztheted, ami elengedhetetlen lesz egy bizonyos fejlettségi szint feletti osztagok, járművek és technológiák eléréséhez (másod-, harmadszintű Addon).

BARAKK (Space Marines: Chapel Barracks / Chaos SM.: Chaos Temple / Orkok: Da Boyz Hut / Eldar: Aspect Portal)
Itt toborozhatjuk hadseregünk alapját jelentő könnyű gyalogságunkat (Infantry units). Miután felhúztuk, elérhetővé válik a fegyverraktár/kapu (Armory / Webway Gate) és a másodszintű főhadiszállás-bővítés (Addon). Az Eldáknál a gyalogsággal kapcsolatos fejlesztéseket egy részét is ebben az épületben végezhetjük.

ŐRHELY (Listening Post / Eldar: Listening Shrine)
Stratégiai pontokra tehetjük, így növelve annak védelmét. Továbbfejlesztheted, azaz tűzerővel ruházhatod fel (rakétát is rakhatsz rá). Az őrhelyek köré építkezve növelheted bázisod méretét, ha már szűkében lennél a helynek. Felderítő gyanánt szondákat küldhetünk ki az őrhelyekről, melyekkel támadni ugyan nem tudunk, viszont kellően fürgék.

PLAZMA GENERÁTOR (Plasma Generator)
Áramra minden fajnak szüksége van, azt pedig generátorokkal termelheted ki. Minden főhadiszállás korlátozott számú generátort tarthat fent. Vigyázz, ha felrobbantják őket, a környezetében kárt okoz – helyezd el őket hát körültekintően!

TERMO-PLAZMA GENERÁTOR (Thermo Plasma Generator / Bigga Generator)
Az előbbi nagytestvére – csak Slag Depositra építhető – megnövelt kapacitással.

FEGYVERRAKTÁR / KAPU (SM.: Armory / Chaos Space Marines: Chaos Armory / Orkok: Pile O Gunz! / Eldar: Soul Shrine)
Az egységeink fejlesztéséhez szükséges kutatások zajlanak itt, a Barakk felhúzása után érhető el.

DEPÓ (SM.: Machine Cult / Chaos Space Marines: Machine Pit / Orkok: Da Mek Shop / Eldar: Support Portal)
Járműveink legyártására szolgáló épület, amíg második szintre nem fejlesztettük főhadiszállásunkat, nem építhetjük fel (Eldaroknál Mobilize for war kutatás).

SZENTELT ÉPÜLET (SM.: Sacred Artifact / Chaos SM.: Sacrifical Circle)
Chaos Space Marines-eknél Barakk kell hozzá, az embereknél az első főhadiszállás-bővítés. Magasabb szintű egységeket képezhetünk itt ki, úgy mint gyógyítókat (Healer), vagy különféle vezetőket (pl. embereknél Librarian).

ŰRKIKÖTŐ / DÉMON VEREM (SM.: Orbital Relay / Chaos SM.: Daemon Pit)
Harmadszintű főhadiszállás-bővítés kell. Minden faj itt toborozhatja a legütőképesebb, legfejlettebb egységeit. Az orkok ezt és a Szentelt épületet nem építhetik, ellenben rendelkeznek egy sajátságos tákolmánnyal, a Waaagh! Bannerrel. Ez a kulcsfontosságú épület határozza meg populációnkat, amely számos fejlesztés és az „emberanyag” alapját képezi. Magyarán minél több ilyen épületet húzol fel, annál több fejlesztési lehetőség nyílik meg előtted és nyilvánvalóan annál népesebb hadsereget tudhatsz a magadénak.

LÖVEGTORONY (SM / Chaos SM.: Heavy Bolter Turret / Eldar: Support Platform)
Bázisunkat és az őrhelyeket védhetjük ezekkel a lőtornyokkal, melyekre járművek ellen hatásos rakétákat szerelhetünk egy upgrade után.

AKNAMEZŐ (Mine Fields)
Szorgos munkásunk halálos aknákat telepít a célterületre, melyek minden arra járó ellenséges (és csak az ellenséges) egységet a pokolba küld. Ha elfogy az aknamező „energiája”, újra kell telepíteni.

A többi fajhoz képest az épületek funkciói az Eldáknál kicsit másképpen alakulnak. Természetesen itt is van főhadiszállás (Webway Assembly), barakk (Aspect Portal), szükségünk van generátorokra és őrhelyeket, vagy aknamezőket is telepíthetünk. Eltérően a többi fajtól, az Eldák főhadiszállása nem fejleszthető, ellenben az Aspect Portal igen. Rendelkeznek továbbá egy speciális épülettel, a Webway Gate-tel, melyet talán az orkok Waaagh! Banneréhez tudnék leginkább hasonlítani. Minél több ilyen épületed van, annál több egységed lehet, továbbá az ide bevezényelt egységeket átteleportálhatod más Kapuba. Ha ez még nem lenne elég, a körülötte lévő épületeket is elrejtheted (sőt teleportálhatod is!), ha kifejlesztetted a szükséges tudást hozzá. Végezetül ez az épület is kiterjeszti bázisod határait, tehát építhetsz köré, csakúgy mint az őrhelyeknél.