Csak azért, mert picikék, rózsaszínek, hatalmas szemekkel néznek, és mert nincs lábuk, még nem jelenti azt, hogy nem veszélyesek. Ezen kukacok kiképzése már majdnem egy évtizede folyik, és egy-két tökélyre fejlesztett hadicsel is lapul a tarsolyukban. A várakozásnak vége, mindenki kipróbálhatja a harcias csúszómászók legújabb kalandját!
A Worms széria több mint kilenc éve indította meg rekordméretű offenzíváját a játékosok ellen. 1995 októberében, PC-re jött ki először a körökre osztott, mókás stratégia, ami mindenkit letaglózott. Igaz akkoriban még egy kukac maximum tíz rózsaszín pixelből állt, ám a tájak és hátterek gyönyörű kidolgozottsága, a hangulatos játékmenet, és a kiterjedt fegyverarzenál együttes hatása eszméletlenül erőteljes volt. Tisztán emlékszem, hogy a már a demójával is több hétig játszottam, annyira lebilincselt (megjegyzem, manapság egyáltalán nem ritka az olyan játék, aminek a teljes verziójával sem játszom annyit, mint anno a Worms demóváltozatával). Az elmúlt kilenc évben, ha jól számolom hat folytatása született a kukacos játéknak (Worms 2, Worms Armageddon, Worms World Party, Worms Blast, Worms 3D), hogy a sorozatból kicsit kilógó, Worms Pinball nevű készségről már ne is beszéljünk. A fenti felsorolásban szereplő programoknál amúgy határozott fejlődés figyelhető meg: a soron következő játékok mindig új fegyvereket, új helyszíneket, és polírozottabb grafikát hoztak, mint az elődjeik. Kiváltképp igaz ez a Worms 3D-re, amiben a fejlesztők levetkőzték a kétdimenziós beidegződéseket, és új utat törtek egy háromdimenziós világba. Veszélyesek az ilyesfajta éles váltások, nem egy versenyző bukott már bele (nem szívesen emlékszünk vissza ugye az Earthworm Jim 3D-re, ami a szenzációs két rész alsó-középkategóriás 3D-s folytatása)… Azonban kockáztatni megéri, mert a jackpot igen vonzó feltételeket hozhat magával (a sorozat további életben tartása, új lehetőségek tárháza). Úgy gondolom, a Worms 3D igen jó játék lett, és mivel a fejlesztők is így gondolták, leporolták az engine-t, és elkészítették a következő X, Y, Z kiterjedésű koordinátarendszerben játszódó kukackalandot, a Worms Forts: Under Siege!-t.
Mi a csel?
Az eddigi Worms játékokban viszonylag egyszerű volt a felállás: Adott két (változtatható létszámú) csapat, a teljes mértékben lerombolható pálya, a különféle tereptárgyak, egy rakat fegyver, pár néhanapján aláhulló szeretetcsomag, és egy kis adag stratégia. Ezekből az összetevőkből mindenki tudja, mi sült ki. Hát persze, hogy egy fergeteges, egész térképet betöltő harc! Elővették a szembenálló felek a legjobb fegyvereiket, és a legszebb mosolyukat, majd egymásnak estek. Csupán minimális stratégiai érzékre, és egy sokkal nagyobb adag ügyességre volt szükségünk a hőn áhított győzelem eléréséhez. A Worms Forts-ban a kiválóan bevált alapokat megtartották, ám egy óriási borsszóróval megfűszerezték az egészet. Adott ugyanis a jól megszokott négyfős csapat, az elképesztően hatalmas fegyverarzenál, ám most már kukacainknak építkezni is kell a végső uralom bebiztosításához!
Építkezz okosan!
Az építkezés egyáltalán nem olyan bonyolult, mint amennyire első ránézésre tűnhet. Van egy főhadiszállásunk, ami a kiindulópontját képezi minden további építkezésünknek. Körönként egy új épületet rakhatunk le, és utána még lőhetünk is az ellenségre egyet. A frissen elkészült épületek fallal vannak összekötve a hatalmas főparancsnokságunkkal és egymással. Ez a láncszerű kapcsolat létfontosságú, hogy megmaradjon. Amennyiben egy „ház” felrobban, magával viszi azokat is, amik nem a főhadiszálláshoz közeli oldalán voltak, mivel az összeköttetés megszakad. Ugyanakkor ez egy igen ütőképes taktika is az ellenséggel szemben. A meccs első öt perce után általában már mindketten kiterjed épülethálózattal rendelkezünk, így koncentrálhatjuk a támadást az egyik bázishoz közeli tornyukra, hogy a többi mielőbb működésképtelenné váljon!
De mire jók ezek az épületek? Első ránézésre úgy tűnhet, hogy csak a bajt hozták a Worms játékok eddig sima játékmenetére, de nem adnak hozzá semmit. Ez szerencsére egyáltalán nem így van! Tulajdonképpen rendkívül hasznos minden egyes épületdarab, ami a játékban található. Az eddig rendben van, hogy építkezni kell serényen, és az ellenség erődjét kell támadni, de az első percben nyilvánvaló lesz, hogy ehhez kevés a Bazooka. A dolog pikantériája ott van, hogy az erősebb és pusztítóbb erejű fegyvereket, csak és kizárólag épületek tetejéről lőhetjük ki! Ezeket én ostromfegyvereknek hívom, pont a fenti ok miatt. Kezd összeállni a kép, ugye?
Szóval ott tartunk, hogy megépítettük aranyos kukacerődünket, és már bizsereg az ujjunk a ravaszon. Mindössze annyi a teendőnk, hogy felpattanunk valamelyik épületünk tetejére, és kiválasztjuk a megfelelő fegyvert. Már csak célba kell venni valamelyik ellenséges kukacot (vagy épületet), célozni és lőni. Azonban figyelnünk kell arra, hogy az építkezés során ne esztelenül pakoljuk le jobbra-balra az épületeinket, hanem azzal az előre megfontolt szándékkal, hogy „innen rá szeretnék látni az ellen bázisára, és el is akarom találni”.
A fejlődés ára
Az alapépület a „Tower”, aminek tetejéről csak az alap ostromfegyvereket lőhetjük ki az ellen erődjére. Ez önmagában még elég karcsú, és nem vezet sikerre. Folyamatosan fejleszteni kell épületeink tárházát, különben száz százalék, hogy alulmaradunk a küzdelemben. Az egyik kukacunkat be kell fogni a minden körben lehuppanó ajándék dobozok összeszedésére, amik rejthetnek komolyabb épületeket, fegyvereket és egyéb nyalánkságokat. A fejlődés biztos jele, hogy pl. egy „Citadel” többször annyi támadást képes elviselni, mint egy „Tower”, ezen felül a tetejéről sokkal komolyabb ostromfegyverek lőhetők ki az ellenség bázisára.
Felvehetjük az összes durvább épületet tartalmazó dobozt is, akkor sem tudjuk őket megépíteni egyből. Ennek az az oka, hogy nem értük el a felhúzásukhoz szükséges fejlettségi szintet. Biztosan észrevettétek már, hogy a főhadiszállás fölött egy sárga csillag látható. Nos, ez egy úgynevezett „Victory Location”. A bázis környékén elszórva található néhány belőlük. Ezek az egyik legfontosabb elemei a fejlődésnek. A teendőnk mindössze annyi, hogy ezekre a csillagos helyekre épületeket kell helyeznünk. A jobb felső sarokban kijelzi a program a fejlettségünk mértékét, amit az általunk birtokolt csillagok száma reprezentál. Igyekezzünk minél előbb elfoglalni és megtartani ezeket a pozíciókat, és igen hamar komoly tűzerővel rendelkezhetünk kívánságunk szerint. Természetesen az ellenségnek ugyanígy megvannak a „Victory Location”-jei, így egyértelmű, hogy miknek kell lenniük a csatában az elsődleges célpontjainknak. Ugyanez fordítva is igaz: az ellen tökéletesen tisztában van vele, hogy mivel mérheti ránk a lehető legnagyobb csapást.
Előbb-utóbb elérkezünk ahhoz a fejlettségi ponthoz, mikor már úgynevezett „Special Building”-ekkel is felfrissíthetjük drága erődünk vérkeringését. Ezek nem csak nevükben rejtik a speciális szócskát, hanem a funkciójukat tekintve is különlegesek. Itt van rögtön a „Weapons Factory”, ami első ránézésre egy aranyosan pöfékelő fegyvergyár, ami semmi extrát nem csinál. Ám a következő körben arra lehetünk figyelmesek, hogy komoly tűzerővel rendelkező fegyverrakomány érkezik ejtőernyővel a bázisunk területére. A következő a „Science Lab”, aminek jótékony hatásaként sebzésünk jócskán megugrik. Ki ne hagyjam a „Hospital”-t! Ez egy olyan jótulajdonsággal rendelkezik, hogy megépítése után képes egy halott kukacunk feltámasztására, így a felgyógyult csúszómászó újra hadrendbe állhat. Ezek a kedvenc speciális épületeim, de a Worms Forts tarsolyában van még egy s más.
Gyakorlat teszi a mestert
Mint, ahogy rengeteg eleme a játéknak, úgy az összessége is furcsának tűnhet első látásra, még a leggyakorlottabb Worms mágusoknak is. Legnagyobb szerencsénkre a Team 17-es srácok beépítettek egy igen jól működő Tutorial módot, ami bevezet minket a játék rejtelmeibe. Az a legjobb az egészben, hogy a kezdők kezdője, és a bajnokok bajnoka ugyanúgy maximálisan hasznosnak fogja találni a gyakorlófázist, mégpedig azért, mert mindkettejük rengeteg újdonsággal találkozhat.
Zárszónak is egy a vége
Az első órákban egyáltalán nem tudtam elhelyezni a Forts: Under Siege!-t a Worms játékok palettáján. Egyáltalán nem tetszett, hogy az eddig hibátlanul teljesítő játékmenetet elrontották holmi építkezéssel, és a viszonylag helyhez kötött kukaccsapattal. Miután többet és többet játszottam a Forts-szal, rájöttem, hogy ennél jobb nem is történhetett volna a sorozattal! Arra készüljön fel mindenki, hogy sokkal több stratégiai érzék kell majd a győzelemhez, mint a régebbi Worms-ökben, továbbá ugyanannyi, ha nem több ügyesség. Egyszóval: remek vérfrissítés a Forts: Under Siege! a sorozat számára.